Oslovili jsme tuzemské jezdce, kteří se šampionátu European Truck Racing Championship (ETRC) v uplynulých letech zúčastnili, a také naše současná „želízka v ohni“.
Stanislav Matějovský reprezentoval Českou republiku v šampionátu ETRC v polovině 90. let a v letech 2000 až 2002. Patřil k našim špičkovým jezdcům, kromě evropského mistrovství okruhových tahačů nechyběl v automobilových rallyových soutěžích, v závodech automobilů do vrchu ani na okruzích. Po ukončení kariéry se dále věnuje přípravě manažerské činnosti v oblasti automobilového sportu.
Čím Vás účast v seriálu obohatila, v čem je pilotování mnohatunového speciálu odlišné ve srovnání s řízením cestovního, případně GT vozu?
Už to je opravdu mnoho let, co jsem s tahačem závodil. Pamatuji se ještě, že v začátcích mi dělalo dost starostí zvyknout si na poněkud jiný výhled z vozu a s tím spojený odhad a hlavně brzdy, které jsou na rozdíl od cestovního vozu vzduchové. Na období závodu v tahačích vzpomínám moc rád, byl to vlastně vrchol mé závodnické kariéry. Začínal jsem s auty již v roce 1979 na voze Lada, byly to soutěže a závody do vrchu.
Zúčastnil jste se některého ze závodů Czech Truck Prix v Mostě? Jak Vám okruh vyhovuje? Pocítil jste podporu domácích fanoušků? Jezdíte do Mostu nyní alespoň jako divák?
Zúčastnil se se mnoha závodů v Mostě, byly to vždy mé nejoblíbenější závody s neopakovatelnou atmosférou a skvělou podporou domácích fanoušků. Zároveň to pro mě byly ty nejtěžší závody. Většinou jsem měl dvě role, první byla role závodníka a druhá zástupce týmu, který se věnoval také hostům, sponzorům, fanouškům. Někdy to nebylo jednoduché, zvláště když přišly technické problémy. Ale myslím si, že se to vždy zvládlo. V Mostě jsem jako divák snad ještě nikdy nebyl. Po skončení kariéry jsem doprovázel syna Michala, který právě v Mostě započal svoji dráhu závodníka a poprvé usedl ve svých čtrnácti letech do závodního vozu.
Jaký je Váš nejzajímavější zážitek z působení v šampionátu?
Zážitků a příběhů bylo mnoho. Nejraději ale vzpomínám na projekt s Tatrou, kdy náš tým ve spolupráci se skvělými lidmi z Kopřivnice připravil skvělé auto, které jsme společně dovedli k vítězství ve své třídě v roce 2001.
Komu v současném startovním poli šampionátu fandíte?
Určitě to je Adam Lacko a David Vršecký. U Adama to je o to silnější, že ho znám od mala, ještě z motokár. V našem týmu také před mnoha lety s truckem začínal.
Věříte Adamu Lackovi a týmu Buggyra? Získají letos další titul evropského šampiona? Pokud ne, na koho byste si vsadil?
Adam je dnes jedním z nejlepších jezdců, který má za sebou špičkový tým. Jsem přesvědčen, že pokud nebude mít opravdu nějakou výjimečnou smůlu, tak titul získá a já mu to opravdu přeji.
Jan Foukal