Zima: Proč škodí akumulátoru?

Úterý, 20. 12. 2016, 4:55 -

Obecně přijatý názor, že zima škodí akumulátoru, je pravdou jen z poloviny. Samozřejmě, že škodí, ale jen těm, které nejsou nabity na plnou kapacitu. Těm v dobré kondici neuškodí ani třeskutý mráz do - 50 stupňů Celsia.

Ostatně podobně neškodí zima tak jako léto v případě přirozeného samovybíjení. A ještě jedna pochvala pro chladnější počasí –  skladovat se autobaterie mají při teplotách okolo 15 stupňů Celsia. Ne vyšších pak než 20 stupňů Celsia. Jinak řečeno – vysoké teploty má autobaterie mnohem méně ráda než zimu.

Jak to tedy, že se stane, že právě v zimě otočí motorista klíčkem v zapalování a ozve se jen klapnutí? Odborníci ÚAMK radí před příchodem vysokých mrazů, nebo cestou například na dovolenou na hory nechat si akumulátor zkontrolovat odborníky v servisu. Ti zjistí jaká je jeho kapacita, případně ji dobijí. Jestliže je dobitý teoreticky na plný výkon, odolá i mrazům do - 50 stupňů Celsia. Opačně. Jestliže má asi 60 % kapacity, vydrží poloviční mráz, ale při 1/4 kapacity je to jen lehce pod bod mrazu.

Zároveň musíme pamatovat na fakt, že i plně nabitá autobaterie může nabídnout zhruba při - 20 stupních Celsia jen lehce nad 40 % kapacity. Tedy, že „trápit“ vůz opakovaným startováním po krátkých jízdách je nebezpečné. Ostatně jako v zimě všechny krátké jízdy, stejně jako používání spotřebičů ještě před samotným startem motoru.

A rada odborníků ÚAMK pro ty koho čeká jen městské každodenní krátké popojíždění: pravidelně používat vhodnou domácí nabíječku.

UAMK

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky