U BMW se zaměřují na elektrický pohon

Čtvrtek, 23. 6. 2011, 8:48 - Po snižování spotřeby paliva u automobilů poháněných spalovacími motory, hybridních systémech pohonu BMW ActiveHybrid je dalším pilířem strategie BMW EfficientDynamics čistě elektrický pohon. U BMW Group na něm pracují již téměř čtyři desetiletí. Nejnovějším zástupcem tohoto typu pohonu je vůz BMW ActiveE.

Již v roce 1972 se plně elektrické BMW 1602 objevilo jako doprovodný vůz na Olympijských hrách v Mnichově. Tehdejší prototyp absolvoval bez produkce škodlivých emisí celých 40 kilometrů maratónu, nicméně bylo zřejmé, že tehdejší technologie akumulátorů vývoj elektřinou poháněných automobilů zpomalí. Dalším elektrickým milníkem BMW byl koncepční vůz BMW E1 z roku 1991, který značně předběhl svoji dobu. Soustřední na čistě elektrický pohon společnosti BMW Group pokračovalo v roce 2008, kdy vznikla 600kusová série vozů MINI E. Tyto elektromobily jezdily v rámci testovacího programu v běžném provozu po celém světě a jejich cílem bylo získávání poznatků o reálném způsobu používání elektřinou poháněných vozů, stejně tak jako jejich funkčnosti. Jednalo se o dosud nejrozsáhlejší výzkumný a vývojový program svého druhu.

Elektrická součást strategie BMW EfficientDynamics pokračovala se stupňující se intenzitou v roce 2010, kdy se v lednu na detroitském autosalonu představil prototyp BMW Concept ActiveE, který byl předobrazem dalšího čistě elektrického BMW postaveného na základě BMW řady 1 Coupé.

Bezemisní mobilita dneška: BMW ActiveE.
Na základě koncepčního vozu z roku 2010 se na ženevském autosalonu 2011 představila produkční verze BMW ActiveE, které se vyrobí přibližně 600 kusů. Jedná se o další fázi vývojového a výzkumného projektu, který navazuje na podobně pojatý program MINI E. Automobily budou v Evropě a USA provozovány formou dlouhodobých pronájmů a budou sledovány jejich provozní vlastnosti. V automobilu se již testují komponenty připravené pro první model značky BMW i – BMW i3, který se představí už v roce 2013.

Jedná se především o synchronní elektromotor o výkonu 125 kW/170 k a točivém momentu 250 Nm, který je umístěn mezi hnanými zadními koly na místě původního diferenciálu. Použitý elektromotor je vlastní konstrukce BMW, což bude platit také pro další elektromotory určené pro pohon vozů BMW. Je jisté, že z původní název Bayerische Motoren Werke, z nějž vzešla jedna z nejcennějších značek v automobilovém průmyslu BMW, zůstane i nadále věrna svému původnímu zaměření.

Za pozornost stojí také pokrokové lithium-iontové akumulátory od společnosti SB LiMotive, které jsou připraveny poskytnout reálný dojezd 160 km a disponují vlastním kapalinovým chladícím okruhem. Jejich dobití z běžné sítě při použití speciální nabíječky trvá jen 3 hodiny, bez ní se dobíjecí čas proslouží na osm až deset hodin.

Uspořádání všech komponentů elektrického hnacího systému je ve voze BMW ActiveE rozmístěno tak, že nijak neomezují čtyřmístný vnitřní prostor a současně zajišťují optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy, které je předpokladem působivých jízdních vlastností. Pohotovostní hmotnost vozu BMW ActiveE činí přibližně 1800 kg.

BMW ActiveE s jednostupňovou převodovkou je připraveno z klidu na 100 km/h zrychlit během 9 sekund a dosáhnout elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 145 km/h. V případě, že elektromotor automobil nepohání, slouží jako generátor elektrické energie. Díky tomu účinně rekuperuje kinetickou energii a současně zajišťuje zpomalování vozu. V běžném provozu se jeho brzdným účinkem nahradí přibližně 75 procent nároků na brzdovou soustavu. S pomocí účinné rekuperace se daří zvýšit dojezd na jedno nabití akumulátorů o přibližně 20 procent.

Další zvýšení dojezdu BMW ActiveE zajistí speciální provozní režim ECO PRO, který, podobně, jako v nových sériových vozech BMW, optimalizuje činnost například klimatizace a dalších systémů s ohledem na minimalizaci spotřeby energie.

Účinnost zvyšuje propojení se světem: další vlastnosti BMW ConnectedDrive.
BMW ActiveE je navrženo tak, aby s ním mohl řidič komunikovat i prostřednictvím svého chytrého mobilního telefonu. S jeho funkcemi může například dálkově ovládat klimatizaci, případně získávat na dálku informace o stupni dobití akumulátoru a času, který je potřeba pro jeho plné dobití. S pomocí mobilního telefonu a příslušené aplikace lze zjistit například také nejbližší dobíjecí stanice, případně si s jejich pomocí naplánovat delší cestu.

Jeden z hlavních pilířů BMW EfficientDynamics: elektřina.
Vůz BMW ActiveE je reálnou ukázkou kontinuity vývoje elektrického pohonu v rámci strategie BMW EffciientDynamics, který v dlouhodobém horizontu pro BMW Group představuje vývoj dopravních prostředků s nulovými emisemi bez závislosti na fosilních palivech. Právě v modelu BMW ActiveE se poprvé spojuje bezemisní čistě elektrický pohon s charakteristickými vlastnostmi vozů BMW, mezi které patří typická radost z jízdy. Současně se jedná o další krok k vývoji skutečně reálně použitelného automobilu pro světová velkoměsta. Až se tento vůz v roce 2013 objeví na trhu, budou mít první zákazníci jistotu, že jeho komponenty byly důkladně otestovány v reálném prostředí. Právě to je hlavní úkol BMW ActiveE.

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky