Technologické inovace u BMW : intuitivní obsluha

Pondělí, 14. 11. 2011, 7:57 - Automobily BMW se vždy vyznačovaly velmi intuitivní obsluhou svých funkcí. I proto vozy BMW kvůli snadnému dosahu ovladačů používaly například směrem k řidiči natočenou střední část přístrojové desky. Avšak s tím, jak se v průběhu devadesátých let minulého století zvětšovalo množství různých funkcí moderních vozů, bylo zřejmé, že musí vzniknout zcela nový systém ovládání palubních systémů automobilu. Je logické, že právě společnost BMW Group, jejíž vozy patří mezi technologicky nejvyspělejší automobily, byla první značkou, která se komplexním řídicím systémem začala zaobírat a současně jej uvedla do sériové výroby. Bylo to v roce 2001 ve čtvrté generaci BMW řady 7 a jednalo se o systém BMW iDrive.

Ačkoliv tento ovládací koncept prochází neustálým zdokonalováním, jeho základní princip zůstává zachován a je zřejmé, že v mnoha případech inspiroval celý automobilový svět. Jedná se o spojení hlavního centrálního displeje a multifunkčního ovladače situovaného mezi sedadly. Displej umístěný ve stejné výšce jako hlavní přístroje je pro oči snadno k dosažení, zatímco obsluha hlavního ovladače spolu s tlačítky přímé volby nevyžaduje přímý pohled řidiče. Tím je obsluha nejen velmi snadná a intuitivní, ale současně také bezpečná.

Druhá generace systému iDrive v roce 2008.
V roce 2008 se objevuje druhá generace systému BMW iDrive, která se představila společně s BMW řady 7 páté generace v roce 2008. Zdokonalena byla nejen kvalita displeje (může mít úhlopříčku až 10,2 palce), ale současně se mírně změnila také logika obsluhy. Nové možnosti, stejně tak jako bleskovou rychlost reakcí přinesla zcela nová vnitřní konstrukce nového systému iDrive. Zatímco první generace byla založena na upraveném operačním systému Windows CE, novinka využívá řešení společnosti Becker, která je součástí koncernu Harman. Novinkou druhé generace byl nejen ovladač s tlačítky přímé volby nejčastěji používaných funkcí, ale současně také osm originálních tlačítek přímé volby, pod něž je možné uložit libovolnou funkci v podobě například stanice rádia, telefonního čísla či adresy, ale současně také určité místo v menu tohoto systému.

iDrive se současně s tím více otevřel a nabídl zcela nové možnosti propojení s externími zařízeními v podobě mobilních telefonů či hudebních přehrávačů. Celý systém je dokonce připraven i na instalaci ovladačů pro nové typy chytrých telefonů. Součástí druhé generace tohoto systému je též pevný disk. Nová generace má plošší strukturu menu, takže požadované funkce jsou od hlavního menu vzdálené jednu až dvě úrovně.

Systém BMW iDrive je součástí sériové výbavy nového BMW řady 3, BMW řady 5, BMW řady 6, BMW řady 7, BMW X5 a BMW X6. Pro ostatní modelové řady je k dispozici na přání.

Dotykový ovladač iDrive: nové možnosti obsluhy.
I přesto, že aktuální systém BMW iDrive nabízí vysoký komfort obsluhy a mnoho různých funkcí týkajících se doslova každého systému automobilu, ve vývojových laboratořích BMW Group se pracuje na dalších možnostech, jak učinit obsluhu ještě jednodušší. Rozmach ovládání pomocí dotyků, který změnil svět přenosných počítačů a mobilních telefonů, nabízí nové možnosti také v oblasti automobilů. I když stále platí, že obsluha funkcí během jízdy vyžaduje poněkud odlišný přístup a musí na řidičovu pozornost klást mnohem menší nároky.

Proto i v budoucnu zůstane hlavním ovládacím prvkem systému iDrive otočný a posuvný ovladač umístěný mezi sedadly. V rámci vývojového projektu je však jeho horní plocha osazena destičkou snímající dotyky a pohyby prstů. Díky tomu se vše ovládá bez nutnosti vizuálního kontaktu. Ve vývojových prototypech se pohybem prstu po ploše ovladače může například plynule pohybovat mapou navigačního systému. Stejným principem je možný například pohyb po internetových stránkách zobrazovaných systémem vozu. Dalším možným využitím je psaní písmen, které systém rozpozná, a umožní díky nim například vyhledávat v seznamech telefonních čísel nebo hudebních interpretů.

Gesta: ovládání vozu jednoduchými pohyby ruky.
Gesta se v posledních letech stala dalším nástrojem usnadňujícím ovládání především přenosných elektronických zařízení, ale například také počítačových her. Své uplatnění však mohou nalézt rovněž v automobilech. V současné době se BMW Group zabývá výzkumem toho, co všechno a jakým způsobem lze pomocí gest ovládat. Specifické prostředí v automobilu, stejně tak jako pozornost řidiče při jízdě vytvářejí velmi speciální podmínky jak pro rozpoznávací zařízení gest, tak pro samotné funkce, které se pohyby rukou mohou ovládat.

Je nesmírně důležité, aby gesta byla jednoduchá, přirozená a jednoznačně rozpoznatelná – musí být tedy dostatečně jednoduchá. V současnosti proto BMW Group pracuje na rozpoznávání šesti základních pohybů ve třech prostorových osách. Ve vývojových laboratořích se pohybem ruky doprava a doleva zapíná či vypíná svislé rozdělení hlavního displeje iDrive, pohybem nahoru či dolů lze listovat v položkách daného menu a pohybem vpřed či vzad se přesouvat k dalšímu nebo předchozímu menu. Ovládání pomocí gest nenahradí vyspělý a multifunkční ovládací systém iDrive, jedná se především o jeho doplnění. Předpokládá se, že bude rychlým a jednoduchým způsobem, jak obsluhovat funkce audiosystému a některých dalších komfortních funkcí.

redakce Ostrava Online

 

 

« zpět do rubriky