Nové BMW M5

Úterý, 21. 6. 2011, 8:57 - Nová generace BMW M5 navazuje na svoji tradici a opět zcela nově definuje úroveň možné dynamiky čtyřdveřového vozu. BMW M5 je navrženo tak, aby dokázalo plně vyjít vstříc řidičům prahnoucím po nejvyšší možné úrovni dynamiky, ale kteří se současně nechtějí vzdát osobitého stylu, univerzálnosti a komfortu prémiového vozu vyšší střední třídy. Před více než 25 roky právě BMW M5 založilo segment extrémně výkonných limuzín. Nejnovější generace však stanovuje měřítka také v oblasti spotřeby paliva.

Design karoserie: typické rysy vozů BMW M jsou navýsost funkční. Již design karoserie nového BMW M5 na první pohled ukazuje jeho velmi výjimečný charakter. Dynamické proporce a nezaměnitelný výraz BMW řady 5 Sedan je doplněn designérskými prvky, které jsou typické pro vozy BMW M. Všechny specifické designérské rysy nového BMW M5 vycházejí především z podstaty jejich funkce.

Dominantním prvkem přídě je zejména výrazný nasávací otvor ve spodní části nárazníku, který symbolizuje značný potenciál nového motoru V8. Vedle tohoto osobitého stylistického a současně funkčního prvku se nacházejí další dva otvory. Tato trojice chladicích průduchů je uspořádána v několika úrovních, a tím působí nezaměnitelně trojrozměrným dojmem. Současně jasně poukazuje na potenciál motoru ukrývající se v přídi. Řešení spodní části předního nárazníku vychází ze zkušeností získaných v motoristickém sportu a účinně zdokonaluje aerodynamiku.

Dvojice prolisů přední kapoty ve tvaru písmene V zaměřuje pozornost na tradiční ledviny tvořící masku chladiče. Typický je také soustředěný výraz vozu, podtržený standardně dodávanými bi-xenonovými světlomety, jejichž součástí jsou i dva páry kruhových světel pro denní svícení tvořených světelnými diodami (LED). Pomocí deseti LED jsou vytvořeny také blikače a stejný zdroj světla je použit rovněž pro světlený proužek, který světlomety ohraničuje shora a je dalším charakteristickým rysem vozů BMW.

Rozšířené blatníky, trojrozměrné „žábry“, pozornost budící prahy.
Dlouhá kapota motoru, stejně tak jako značný rozvor náprav a vzad posunutý prostor pro posádku jsou typické rysy nového BMW M5 při pohledu z boku. Rozšířené blatníky pomáhají ukrýt zvětšený rozchod kol přední i zadní nápravy, který je předpokladem pro větší příčné zrychlení. Je jasně patrný snížený podvozek, stejně tak jako schopnost standardně dodávaných 19palcových kol vyplnit prostor blatníků. Na přání jsou připravena 20palcová velmi lehká kovaná kola s pěti dvojitými paprsky. Tato kola jsou navržena tak, aby za nimi vynikly šestipístkové pevné brzdové třmeny vysokovýkonné brzdové soustavy.

Charakteristické jsou také tradiční „žábry“ na bocích za přeními koly nesoucí logo M a boční blikače. Při pohledu z boku nelze přehlédnout ani řešení masivních prahů, které se směrem vzad mírně rozšiřují, a tím zdůrazňují pevný postoj, stejně tak jako směřují soustředění k poháněným zadním kolům.

Široká a svalnatě působící záď zaručuje optimální obtékání vzduchu.
Optické zdůraznění horizontálních linií zádi, které je typické také pro BMW řady 5 Sedan, rovněž dodává novému BMW M5 výraz síly. U nového nejvýkonnějšího vozu BMW M je tento vjem dále zvýrazněn řešením spodní části nárazníku a jeho přechodem do rozšířených blatníků. Charakteristickým rysem jsou také dva páry koncovek výfuku umístěné po stranách difuzoru. Aerodynamiku zlepšuje rovněž nenápadný spoiler na víku zavazadlového prostoru, který zajišťuje potřebný přítlak, a tím i stabilitu ve vysokých rychlostech.

Pohonné ústrojí: vysokootáčkový motor V8 s technologií M TwinPower Turbo stanovuje nová měřítka v otázkách výkonu a úspornosti.
BMW M5 přináší do svého segmentu mnoho novátorských, pokrokových a unikátních prvků. Ty jsou zřejmé nejen na celkovém řešení páté generace BMW M5, ale také na technologiích použitých v jeho motoru. Vůbec poprvé v historii tohoto modelu je pro výjimečnou dynamiku použito přeplňování. Vysokootáčkový osmiválec s přeplňováním M TwinPower Turbo stanovuje zcela novou úroveň dynamiky, která je dostupná v mnohem širším spektru otáček, než bylo dříve pro vozy BMW M obvyklé. Motor s objemem 4,4 litru disponuje nejvyšším výkonem 412 kW/560 k mezi 6000 a 7000 min-1 a točivým momentem 680 Nm v rozpětí 1500 až 5750 min-1. Omezovač zasahuje při 7200 min-1. Rozsah otáček, během nějž je motor schopen podávat fenomenální dynamiku, tedy mezi vrcholem točivého momentu a výkonu, je u nového motoru téměř trojnásobný ve srovnání s motorem použitým u předchůdce.

Nový motor je vůbec nejvýkonnější jednotkou, která kdy byla použita ve voze BMW M, současně se jedná o motor vyznačující se nejlepším poměrem mezi výkonem a spotřebou paliva. Zatímco výkon motoru stoupl o 10 procent, spotřeba paliva a produkce emisí CO2 poklesly o celých 30 procent. A tyto parametry stanovují nové standardy v daném segmentu.

Řidič může podle vlastní chuti zvolit jedno ze tří nastavení charakteristiky motoru. K dispozici jsou režimy „Efficient“, „Sport“ a „Sport Plus“.

Závodní zkušenosti a neobyčejně rozsáhlé vývojové zkušenosti: ideální základ pro maximální výkon a příkladnou úspornost.
S technologiemi BMW M TwinPower Turbo se v novém BMW M5 spojují řešení odvozená přímo ze světa motoristického sportu a přístup EfficientDynamics. Jedná se především o přeplňování s pomocí dvojice dvoukomorových turbodmychadel twin-scroll s překříženými jednodílnými výfukovými svody, přímé vstřikování High Precision Injection a plně variabilní rozvod VALVETRONIC. Součástí motoru je též extrémně výkonný chladicí systém. Současně se jedná o zcela unikátní řešení, které nemá jinde obdoby a je zárukou výjimečného podání výkonu, který se od vozu BMW M očekává. Projev motoru se vyznačuje bleskovými reakcemi a mimořádně působivým průběhem točivého momentu, jenž je k dispozici již od velmi nízkých otáček a neklesá až do otáček nejvyšších.

Koncentrovaná síla: turbodmychadla umístěná mezi řadami válců a překřížené jednodílné výfukové svody.
Dvojice turbodmychadel je spolu s katalyzátory umístěna mezi řadami válců vidlicového motoru s úhlem rozevření 90 stupňů. Toto uspořádání se vyznačuje značnou kompaktností a velmi specifickými možnostmi uspořádání systému sání a výfuku. Zkrácení a naopak zvětšení průměru výfukových svodů zmenšuje zpětné tlaky na straně výfuku. Použité řešení je výhodné také kvůli blízkosti katalyzátorů a jejich rychlému ohřevu na provozní teplotu.

Patentované a ve světovém měřítku unikátní řešení křížených jednodílných výfukových svodů pro obě řady válců přivádí výfukové plyny k dvojici dvoukomorových turbodmychadel twin-scroll. Jedná se o čtveřici samostatných kanálů; v každém z nich se spojují výfukové plyny ze dvou válců – jeden z pravé a jeden z levé řady válců. Spojují se vždy válce s opačným zapalováním, a jelikož jsou všechny kanály stejně dlouhé, dochází k tomu, že se výfukové plyny doplňují a společně putují bez vzájemného ovlivňování. Dva z hlavních kanálů se spojují vždy až těsně před vstupem k turbíně každého z dvoukomorových turbodmychadel. Výsledkem tohoto řešení je konzistentní přívod vzduchu k turbínám bez zpětných tlaků, jež by znamenaly ztráty. Díky tomuto řešení dokáží turbíny reagovat extrémně rychle a současně zůstává plnicí tlak konstantní.

Použitá dvojice dvoukomorových turbodmychadel byla vyvinuta přímo pro nové BMW M5 a vyznačuje se výjimečnou účinností. Pracují s plnicím tlakem 1,5 bar. Použitá turbodmychadla zajišťují novému BMW M5 vytříbený a v daném segmentu nedostižně masivní produkci výkonu, a tím i akceleraci. Nové BMW M5 je schopné zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 4,4 s a akcelerace od tohoto okamžiku pokračuje téměř s nezměněnou intenzitou dále. Nové BMW M5 tak potřebuje k akceleraci z 0 na 200 km/h pouhých 13 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, avšak když je vůz vybaven Driver’s paketem, dojde k posunutí tohoto limitu až na 305 km/h.

Během vývoje nového motoru s technologií M TwinPower Turbo se samozřejmě neopomněl ani jeho zvukový projev. Právě použití křížených jednodílných výfukových svodů vytváří bohatý zvuk, který dále zhutňuje a podtrhuje výfukový systém. Dvojice výfukových vedení se spojuje ve společném tlumiči a odtud se výfukové plyny dostávají za vůz v typickém stylu vozů BMW  – dvěma páry koncovek výfuku.

Přímé vstřikování používá pro ještě přesnější dávkování paliva nové vstřikovače.
Motor nového BMW M5 spojuje výjimečnou produkci výkonu a současně v daném segmentu nevídanou úroveň úspornosti. V tom samozřejmě pomáhají i další technologie spojené v řešení M TwinPower Turbo, mezi něž patří i vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection s centrálně umístěnými vstřikovači pracujícími s tlakem 20 MPa (200 bar).

Pokrokové vstřikovače se solenoidovými ventily, použité v motoru nového BMW M5, umožňují vícenásobný vstřik během pracovního cyklu, a tím i extrémně přesné spalování. Přímo do válců vstřikované palivo současně účinně ochlazuje spalovací prostor, což dovoluje použít pro přeplňovaný motor neobyčejně velký kompresní poměr, který dále zvyšuje účinnost tohoto osmiválce.

VALVETRONIC je dalším prvkem zlepšujícím reakce a úspornost.
Mezi pokrokové technologie M TwinPower Turbo nového osmiválce patří také plně variabilní rozvod VALVETRONIC, který změnou zdvihu sacích ventilů určuje množství vzduchu putujícího do válců. Toto řešení, nahrazující konvenční škrticí klapku, účinně omezuje čerpací ztráty v sacím traktu, které v konvenčně řešených motorech vznikají mezi spalovacími prostory a škrticí klapkou. Plně variabilní rozvod VALVETRONIC proto přináší další zlepšení reakcí motoru, zvyšuje jeho točivý moment a současně zlepšuje jeho účinnost, a tím snižuje spotřebu paliva.

Součástí technologie VALVETRONIC je rovněž dvojité proměnné časování sacích i výfukových ventilů Vanos, které změnou relativní polohy vačkových a klikové hřídele zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Samozřejmostí je použití olejového čerpadla s proměnným průtokem, ale například také systému Regenerace kinetické energie či funkce Auto Start-Stop. Spojením všech pokrokových technických řešení se nové BMW M5 vyznačuje v daném segmentu nedostižnými hodnotami spotřeby paliva a produkce emisí. Nové BMW M5 dosahuje v  kombinovaném cyklu EU rekordně nízké spotřeby paliva, jen 9,9 l/100 km, a produkce emisí CO2 pouhých 232 g/km.

Nejvyšší výkonnost se týká také přenosu síly: sedmistupňová dvouspojková převodovka M DCT s funkcí Drivelogic.
Nové BMW M5 přenáší fenomenální výkon motoru na zadní kola pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky v typickém stylu vozů BMW M. Převodovka M DCT s funkcí Drivelogic byla vyvinuta speciálně pro motor nového BMW M5. V automatickém režimu D a manuálním S se vyznačuje dokonale jemným řazením. Řídicí elektronika převodovky nabízí podobné možnosti řazení, jako tomu bylo v předchozí generaci tohoto modelu. Řidič má k dispozici specifický M volič převodovky, který dovoluje měnit řazení mezi režimy D a S a současně aktivovat zpětný chod. Pro manuální řazení jsou připravené páčky na volantu, pravá řadí na vyšší a levá na nižší rychlostní stupně. Komfort jízdy v malých rychlostech zvyšuje speciální funkce optimalizující činnost převodovky při jízdě v kolonách, kdy k plynulému rozjezdu stačí pouze malý dotek plynového pedálu.

Převodovka M DCT Drivelogic nabízí pro automatický i manuální režim trojici řadicích programů. Řidič je volí pomocí přepínače umístěného za voličem převodovky mezi sedadly. Po startu motoru se aktivuje režim D1, zaměřený na úsporný provoz. Mód D2 je naladěn pro svižné cestování, kdy motor aktivně reaguje na otáčky a zatížení. Pro nejsportovnější jízdní styl je připraveno nastavení D3.

Řidič může nastavit chování převodovky také pro manuální režim řazení. V nastavení S1 dochází k extrémně komfortnímu a plynulému řazení bez přerušení toku výkonu ke kolům. V režimu S2 je řazení zřetelně rychlejší a ve vysokých otáčkách jej provází škubnutí. Mód S3 je navržen pro maximální dynamiku; zaručuje mimořádně rychlé řazení a kromě jiného také aktivaci funkce závodního startu Launch Control (k její aktivaci je potřeba vypnout stabilizační systém DSC).

Inovace pro nepřekonatelnou trakci v každé situaci: Aktivní M diferenciál.
Vozy BMW M jsou vybaveny speciálně vyvinutým diferenciálem, který dovolí dokonale využít veškerý potenciál pohonu zadních kol. Variabilní závěr diferenciálu dokáže podle potřeby rozdělit sílu mezi zadní kola, a tím zajistit maximum dostupné trakce. Aktivní M diferenciál nového BMW M5 prošel dalším vývojem, takže elektronicky řízená lamelová spojka, zajišťující proměnný svorný účinek, dokáže eliminovat prokluz již v jeho prvopočátku.

Aktivní M diferenciál se vyznačuje zvýšenou rychlostí a přesností své činnosti. Jeho řídicí jednotka je propojena se stabilizačním systémem DSC prostřednictvím vysokorychlostní sběrnice FlexRay, která zajišťuje extrémně rychlou výměnu dat. Aktivní M diferenciál proto pracuje v dokonalé součinnosti se systémem DSC, takže zaručuje maximum trakce a stability. Diferenciál pracuje s daty DSC i v situacích, kdy je stabilizační systém vypnutý. Pracovní rozsah závěru aktivního M diferenciálu je od 0 do 100 procent.

Kromě dat poskytovaných stabilizačním systémem DSC pracuje Aktivní M diferenciál ještě s dalšími informacemi v podobě především polohy plynového pedálu, rychlosti otáčení jednotlivých kol a úhlu stáčení vozu kolem svislé osy. Systém neustále vyhodnocuje jízdní situaci a podle ní mění aktuální svorný účinek. Přínos trakce je zřejmý nejen ve výjezdech z úzkých zatáček, ale také v dalších situacích při velmi dynamickém stylu jízdy. Přínos Aktivního M diferenciálu je zřetelný například i při rychlých vyhýbacích manévrech na dálnici, ale též v omezení nedotáčivosti během dynamického průjezdu zatáčkou.

M podvozek, elektronicky řízené tlumiče, M Dynamic Mode.
Podvozek nového BMW M5 byl nově navržen s využití extenzivních zkušeností získaných na závodních tratích. Speciálně navržená kinematika náprav a nové komponenty se vyznačují zvýšenou tuhostí a současně nižší hmotností, což je zárukou působivého chování nejen na okruhu, ale také v běžném provozu. Vyztužené spojení zavěšení kol s karoserií je zárukou toho, že se mimořádný potenciál motoru beze zbytku přenáší na vozovku. Působivá tak není pouze dynamika v podélném směru, ale také v příčném. Všechny prvky nového BMW M5 jsou dokonale sladěné. Vývojový program nového BMW M5 probíhal, stejně jako u všech ostatních modelů BMW M, na Nordschleife okruhu Nürburgring.

Standardní výbavou nového BMW M5 jsou elektronicky řízené tlumiče. Systém Dynamic Damper Control elektrohydraulickou cestou mění podle přání řidiče nebo jízdní situace tuhost tlumičů. Připravena je trojice nastavení: komfort, sport a sport plus. Stejné provozní režimy jsou připravené také pro posilové řízení Servotronic, které svůj asistenční účinek mění podle rychlosti jízdy.

Nedílnou součástí stabilizačního systému DSC (Dynamic Stability Control) jsou i další funkce: ABS, rozdělování brzdného účinku v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control), brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control), funkce kompenzace poklesu brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu. Připraven je specifický režim stabilizačního systému M Dynamic Mode (MDM), který, stejně jako v jiných modelech BMW M, posunuje zásah stabilizačního systému DSC. DSC lze samozřejmě také zcela vypnout.

Vysokovýkonné plovoucí brzdové kotouče, bohatá bezpečnostní výbava, extrémně přitažlivá výkonová hmotnost.
Nové BMW M5 je vybaveno nejnovější generací vysokovýkonného brzdového systému s plovoucími brzdovými kotouči, který je připraven nabídnout špičkové hodnoty decelerace, značnou odolnost vůči vadnutí, stejně tak jako prvotřídní citlivost. Šestipístkové třmeny vpředu i vzadu mají pevnou konstrukci. Standardní výbavou jsou 19palcová kola specifického designu s pneumatikami 265/40 R19 vpředu a 295/40 R19 vzadu. Na přání jsou připravena 20palcová kovaná M kola.

U vozů BMW M se klade tradičně velmi značný důraz na bezpečnost, a nové BMW M5 v tomto směru není výjimkou. Vyznačuje se extrémně tuhou karoserií s precizně definovanými deformačními zónami, připravenými pohltit energii různých druhů nárazu. Standardní výbavou nového BMW M5 jsou čelní, boční a hlavové airbagy, stejně tak jako bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu či normované uchycení dětských sedaček ISOFIX.

Důraz na inteligentní snižování hmotnosti se odráží v používání různých druhů ušlechtilých vysokopevnostních ocelí na různých místech karoserie, stejně tak jako například ve využívání hliníkových dílů v podobě kapoty motoru, předních blatníků či dveří. I díky tomu dosahuje výkonová hmotnost jen 4,5 kg/kW, což je značný pokrok ve srovnání s předchůdcem nového BMW M5.

Interiér a ovládání: kokpit sportovního vozu s prémiovým propracováním.
Spojení skutečného sportovního vozu a luxusní limuzíny je patrné také uvnitř nového BMW M5. Samozřejmostí jsou specifická M sportovní sedadla čalouněná jemnou kůží Merino, která je použita také na dalších částech interiéru. Nechybějí ani nástupní prahové lišty s nápisem M5, M opěrka pro levou nohu, černý strop z programu BMW Individual, exkluzivní dekorační lišty Titanium Trace či velký ovládací displej s úhlopříčkou 10,2 palce.

Klasické kruhové přístroje jsou řešené technologií black-panel, ovšem v tradičním stylu BMW M – bílé stupnice přístrojů jsou doplněné červenými ukazateli a logem M. Aktuálně zařazený režim převodovky se trvale zobrazuje ve středu přístrojů. K dispozici jsou také další informace o právě aktivních režimech a nastaveních.

Dvě tlačítka M Drive umožňují přímou aktivaci různých nastavení vozu.
Tlačítka na multifunkčním volantu BMW M5 umožňují ovládat tempomat, audiosystém či telefon. Na levé straně se však nachází ještě dvě tlačítka M Drive, která slouží pro přímou volbu do paměti uloženého nastavení vozu. Řidič si může například pod tlačítko „M1“ uložit sportovní nastavení vozu a pod „M2“ naopak komfortní. Po vypnutí a opětovném nastartování motoru dojde k aktivaci základní konfigurace zaměřené na nízkou spotřebu.

Systém M Drive nového BMW M5 umožňuje řidiči měnit konfiguraci šesti systémů: řídicí jednotky motoru, reakce posilovače řízení Servotronic, převodovky M DCT Drivelogic, stabilizačního systému DSC, aktivních tlumičů Dynamic Damper Control a informací zobrazovaných Head-Up displejem. Uložení do jedné ze dvou pamětí probíhá buď v menu iDrive, nebo pouhým několikasekundovým přidržením konkrétního tlačítka M Drive. Z bezpečnostních důvodů je potřeba, aby řidič aktivaci režimu MDM, případně vypnutí systému DSC, potvrdil dalším stisknutím odpovídajícího tlačítka M Drive. Aktivace jedné ze dvou pamětí se zobrazuje na displeji mezi přístroji.

Head-Up displej se specifickými informacemi standardem.
Standardní výbavou nového BMW M5 je nejnovější generace plně barevného Head-Up displeje, který je připraven zobrazovat údaje mimořádně realisticky. Kromě tradičních informací je Head-Up displej nového BMW M5 schopen zobrazovat i aktuálně zařazený rychlostní stupeň, barevný otáčkoměr doplňují řadící světla, blikající před dosažením nejvyšších otáček.

Kromě Head-Up displeje je pro nové BMW M5 připraveno také mnoho asistenčních systémů řidiče z programu BMW ConnectedDrive. Jedná se například o parkovací asistent PDC, zadní parkovací kameru, asistent dálkových světel, ukazatel rychlostních limitů, monitoring mrtvých úhlů, systém upozorňující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, SurroundView či noční vidění BMW Night Vision se schopností rozpoznávat chodce. Připraveny jsou též technologie pro dokonalou integraci mobilního telefonu Apple iPhone a dalších chytrých telefonů a hudebních přehrávačů, stejně tak jako služby související s používáním internetu ve voze. K dispozici jsou speciální aplikace pro chytré mobilní telefony, které umožní ve voze poslouchat například internetová rádia, nebo přímo prostřednictvím systému iDrive komunikovat pomocí Twitteru či Facebooku.

Nové BMW M5 má ve standardní výbavě čtyřzónovou klimatizaci, vyhřívaná sedadla s elektrickým nastavováním a paměťmi, adaptivní bi-xenonové světlomety, nepřímé osvětlení vnitřního prostoru, alarm, rádio BMW Professional včetně přehrávače CD, zdířky AUX-IN a šesti reproduktorů. Na přání jsou připraveny téměř všechny prvky, které se nabízejí také do standardních provedení BMW řady 5 Sedan.

Veronika Jakubcová

« zpět do rubriky