Doplnění klimatizace před cestou na dovolenou? V minulých letech běžná praxe. Letos se to může řidičům výrazně prodražit. Na českém trhu totiž došlo k razantnímu nárůstu cen náplní do klimatizací. Jak můžou majitelé aut ušetřit? Jaké chladivo se vlastně může v klimatizacích používat?
Odborníci profesionální sítě autoservisů ProfiAuto doporučují: snížit náklady na provoz a omezit úniky náplní pomůže pravidelná péče a servis.
„Nárůst cen chladiva, který může v letošním roce i nadále pokračovat, ovlivní nejen samotné řidiče, ale také práci servisů. Již se nebude doplňovat chladivo na cestu na dovolenou a zpět, jak to řidiči využívali v minulosti, protože pro zákazníka majícího netěsnou klimatizaci to bude znamenat výdaj řádově v tisících korun. Lepším a levnějším řešením tak bude hledání úniků a jejich následné opravy, aby celý systém byl řádně těsný a plně funkční,“ vysvětluje dopady technický poradce ProfiAuto Lubomír Kroužílek.
5 základních doporučení
Zvýšeným výdajům na opravu nebo na časté doplňování můžou řidiči předcházet dodržováním několika základních pravidel, jak správně klimatizaci používat a udržovat:
Správná náplň do klimatizace
„Běžný řidič se zajímá, zda mu klimatizace chladí či nechladí. Ve své podstatě je mu jedno, jaké chladivo je ve voze použito. To pouze do té doby, než se rozhodne udělat servis klimatizace. Potom ho zajímá cena a zkouší na servis i takové prosby, aby mu vyměnil dražší, v současné době ekologičtější chladivo HFO1234yf, za chladivo levnější, ale méně ekologické R134a. Každý servis však musí tento krok odmítnout,“ říká Lubomír Kroužílek.
Od 1. ledna totiž 2017 platí, že se autoklimatizace nesmí plnit fluorovanými skleníkovými plyny s potenciálem globálního oteplování vyšším než 150. Výjimku tvoří pouze klimatizační systémy obsahující takové plyny namontované do vozidel před tímto dnem. V tomto případě může servis provádět opravy a doplňování i starým chladivem R134a i v budoucnu.
Poruchy klimatizací
Závady klimatizací lze obecně rozdělit na dvě základní skupiny. První je únik chladiva ze systému klimatizace, který má za důsledek nefunkční klimatizaci. Autoservis musí provést lokalizaci úniku, opravu či výměnu poškozené části klimatizace, kontrolu těsnosti a následně naplnit klimatizaci chladivem.
Druhá skupina je trochu problematičtější. Systém je těsný, chladivo neuniká, a přesto je klimatizace nefunkční nebo funguje jen částečně. Problémy jsou většinou způsobeny závadou v elektrickém systému ovládání klimatizace, málokdy mechanickou závadou, např. na expanzním ventilu klimatizace.
Prevence je důležitá
Automechanici v síti ProfiAuto absolvují pravidelná technická školení o diagnostice úniků a oprav klimatizací. Servisy se zároveň průběžně dovybavují zařízením na co nejefektivnější hledání úniků chladiva ze systému klimatizací a nářadím na potřebné opravy.
Téměř každý řidič pozná, že klimatizace není v pořádku. Buď mu zapáchá, nebo chladí málo či vůbec. „Důležitá je však řádná prevence a nenechávat vše na poslední chvíli. V síti ProfiAuto servisů řidičům vysvětlíme, co je netěsnost klimatizace a jakým způsobem může vznikat, ale především jak ji zjistíme a hlavně opravíme, aby klimatizace zase byla plně funkční “ říká Lubomír Kroužílek.