HONDA - VFR1200F 2012 - moderní sportovně-cestovní motocykl s dvouspojkovou převodovkou

Pátek, 23. 12. 2011, 9:39 - Již tak výrazný motocykl VFR1200F se pro modelový rok 2012 dočkal dalších vylepšení. Motor nyní nabízí ještě větší výkon s výrazně vyšším točivým momentem v pásmu 2000 až 4000 ot./min. Změny v systému vstřikování paliva PGM-FI v kombinaci se zvýšením kapacity palivové nádrže znamenají, VFR1200F nyní může na jednu nádrž paliva ujet až 300 kilometrů. Pohodlnější sedlo a převzetí systému kontroly trakce (TCS) ještě více rozšiřují možnosti tohoto všestranného motocyklu.

Model VFR1200F, poprvé uvedený na trh v roce 2009, byl zkonstruován za účelem vytvoření stroje, který by spojoval vlastnosti sportovních a cestovních motocyklů obohacené o nejmodernější technologie. Jeho čisté linie vystihují koncept ovlivněný touhou vyhovět potřebám zákazníka a zároveň zužitkovat ty nejvyspělejší technologie. 

Na základě snahy vytvořit motocykl se zdokonaleným ovládáním a výbornou zpětnou vazbou sáhli konstruktéři modelu VFR1200F po nejnovějších závodních technologiích, které přizpůsobili a rozvinuli na míru stroje, který svou všestranností osloví celou řadu různě orientovaných jezdců. Harmonické vrčení flexibilního a citlivě reagujícího V4 motoru rozněcuje emoce stejně jako tomu bylo u jeho předchůdců z rodiny VFR, kteří byli pověstní jedinečným pulsováním svých motorů a bezkonkurenčně vyladěným výkonem.

Navržen v Evropě
Úlohou konstruktérů modelu VFR1200F bylo navrhnout motocykl, ve kterém by se snoubily dva filosofické principy japonské kultury. Japonské slovo "Ma" popisuje něco jako "prostor mezi věcmi". Nejsnadněji lze vysvětlit podstatu slova "Ma" asi ve vztahu k hudbě. Stačí se jen zamyslet nad důležitostí tiché pauzičky mezi dvěma pohyby klasické symfonie nebo si představit efekt, který má na celkový dojem zatleskání v nevhodném okamžiku nebo nenadálé přerušení ticha. Druhým principem je "Tsuya". Jedná se o jakési vyzařování nebo oživení daného objektu, o jeho šarm, který přitahuje naši pozornost. Zaměřením na princip "Tsuya" získá forma v každém svém záhybu, křivce nebo úhlu zcela nový rozměr. LED směrová světla, kterými byl vůbec poprvé vybaven jeden z velkokapacitních motocyklů Honda, zajišťují optimální viditelnost.

Forma VFR1200F je přizpůsobena také většímu objemu a důrazu na čistější funkčnost. Mezi zásadní funkční kritéria, od kterých se odráží design tohoto stroje, patří centralizace hmoty, suverénní ovladatelnost jezdcem a aerodynamická efektivita. Výrazně zúžené hlavy válců a důmyslné uložení válců přispívají k zeštíhlení motocyklu a umožňují efektivní snížení sedla tak, aby mohl jezdec došlápnout oběma nohama pohodlně na zem.  Díky vosímu pasu si jezdec může užít jízdu z pozice "v" motocyklu daleko lépe než při standardním sezení "nahoře" - tato přednost je klíčovým faktorem pro zlepšení zpětné vazby a ovládání stroje.  Elegantní, i když složitější, křivky palivové nádrže podporují jezdce při ovládání motocyklu a zvyšují úroveň zpětné vazby za každé jízdní situace. Ergonomicky tvarovaná kapotáž ladí s palivovou nádrží a poskytuje zvláštní oporu a efektivní ochranu před povětrnostními podmínkami pro jezdce i spolujezdce. Také ovladače na řídítkách a přepínač řazení jsou navrženy v duchu ergonomie.

Technologie vrstvené kapotáže  

Patentovaná vrstvená kapotáž navržená konkrétně pro model VFR1200F představuje perfektní sjednocení formy a funkčnosti. Designéři a konstruktéři se společnými silami snažili vytvořit jedinečný oku lahodící tvar, který zároveň podporuje optimální proudění vzduchu a odvod tepla. Kapotáž se skládá ze dvou vrstev, které umožňují proudění vzduchu vedoucí k větší dynamičnosti stroje, se kterou jsou spjaty i další mechanické výhody. Má dvě funkce: vzduch vstupující mezi vrstvami a skrz dva oválné otvory v přední části kapotáže je kanálky přesně rozveden v potřebných směrech tak, aby byla za vysokých rychlostí zajištěna maximální stabilita. Prostřednictvím menších otvorů před chladičem je dosaženo efektivního zvýšení rychlosti vzduchu proudícího v kanálech, což umožňuje optimalizované chlazení motoru, kdy je horký vzduch odveden pryč od jezdce a spolujezdce tak, aby si mohli oba vychutnat svěží a pohodlnější jízdu. Také teplo produkované výkonným krytým motorem V4 je odvedeno pryč, aby nesálalo na jezdce.

Pozornost věnovaná detailům

Rovnováha mezi vnějšími a vnitřními povrchy dodává přední části motocyklu  lehký otevřený vzhled, přičemž zároveň vytváří profil, který nabízí jízdu s minimálním odporem vzduchu. Přední část motocyklu je definována zřetelně vyrýsovaným písmenem X. Vydutý tvar přední masky vede pohled i vzduch k větrnému štítku, při jehož dolním okraji se nachází další otvor usměrňující proudění vzduchu. Také samotné okraje větrného štítku byly navrženy tak, aby za všech rychlostí zajišťovali stabilitu motocyklu. Světlo produkované výkonným jednodílným světlometem proudí jakoby ze dvou tónovaných pruhů připomínajících LED světlomet způsobem, který zvyšuje dojem prosvětlení a prostoru.

Maska a kapotáž jsou spojeny dohromady tak, aby tvořily elegantní, jednotný a aerodynamický povrch. Kompaktní, nahoru směřující ocas podtrhuje lehkost a dynamičnost motocyklu, zatímco koncové světlo a zadní směrová světla jemně napodobují styl přední části.

Luxusní povrchové zpracování

Také pro rok 2012 budou použity technologie lakování, které byly vyvinuty ve specializované dílně Kumamoto, která se soustředí na vytvoření barev prvotřídní kvality s co nejcelistvějším pokrytím. Sytý, perfektně vyhlazený povrch dává vyniknout barvě kapotáže a svým leskem navozuje dojem luxusu. V povrchu se zrcadlí ostrý a dobře zapamatovatelný profil, který na sebe strhává pozornost i na dálku.

Ještě silnější výkon ve středním rozsahu otáček

Motor modelu VFR1200F byl zkonstruován tak, aby jezdci poskytoval silnější výkon a točivý moment a zároveň zajišťoval přenos výkonu, který nabízí citlivou odezvu a vzrušení zároveň. Třešničkou na dortu je osvěžující zvuk motoru a s ním spojený povzbudivý pocit, který je charakteristický i pro všechny předchozí V4 stroje Honda. Model VFR1200F si již v minulosti vysloužil reputaci  bezproblémově ovládaného motocyklu, který nabízí osvěžující jízdní zážitek; výkon V4 motorů byl vždy nejpůsobivější v nízkých a středních otáčkách, kde na tom nejvíce záleží, takže jezdci umožňoval, aby při průjezdu zatáčkami jednoduše otevíral a zavíral otočnou rukojeť plynu. V roce 2012 dojde k nárůstu síly v nízkých otáčkách, což je spojeno se zvýšením točivého momentu v rozsahu 2000 až 4000 ot./min. Tato inovace přirozeně povede k podstatně zábavnější jízdě.

Systém kontroly trakce (TCS)

Také VFR1200F pro rok 2012 těží ze systému kontroly trakce (TCS) Honda. Tento systém důkladně sleduje celou řadu různých parametrů, přičemž se zaměřuje na neobvyklé kolísání, které by mohlo bezprostředně vyústit ve ztrátu trakce zadního kola. Pokud systém vyhodnotí, že hrozí protáčení kola, sníží výkon, který je na kolo aktuálně přenášen, čímž udrží trakci. Společně s kombinovaným protiblokovacím brzdovým systémem přináší systém TCS jezdci pocit klidu i při jízdě ve zhoršeních jízdních podmínkách.

Lepší efektivita zpracování

Vyspělý systém vstřikování paliva PGM-FI byl pro model VFR1200F 2012 přepracován tak, aby došlo k dalšímu zvýšení úspornosti motoru. V kombinaci se zvýšením kapacity palivové nádrže o půl litru to znamená, že motocykl VFR1200F nyní ujede na jednu nádrž ještě o pár kilometrů více.

Plynulý přenos výkonu  

Při úpravě silného výkonu motoru V4 pro použití na všestrannějších strojích se bral v potaz fakt, že tento motor musí být ideálním řešením pro víkendová povyražení, každodenní dojíždění a zároveň i pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Klíčovými prvky výkonové charakteristiky modelu VFR1200F jsou jeho citlivé reakce a silný točivý moment. Aby bylo možné na plno si vychutnat výkon motoru při zachování vysoké úrovně komfortu, musí být velmi opatrně zacházeno s vibracemi.

Tomuto účelu poslouží unikátně řešený systém válců. Namísto tradiční válcové konfigurace motoru V4 s válci stejnoměrně uloženými vpředu a vzadu převzal VFR1200F v rámci myšlenky centralizace hmoty důmyslné řešení, jehož výsledkem je kompaktnější motor úspornější na prostor. Zadní válce jsou umístěny bok po boku blíže k sobě, zatímco přední válce mají rozpětí širší. Tato konstrukce přispívá k zeštíhlení kompaktnějšího pasu, který nabízí jezdci pohodlnější usazení. Krom toho podporuje podstatu centralizace hmoty, čímž se podílí na vyváženosti motocyklu a jeho snadné ovladatelnosti. Protože mezi levou a pravou stranou nejsou žádné rozdíly v rovnováze, není třeba použít žádné vyvažovací prvky a je sníženo tření.

Výhody získané tímto rozvržením válců jsou ještě rozšířeny fázově posunovacím klikovým hřídelem. 28° provozní zdvih efektivně snižuje primární vibrace a hluk, čímž eliminuje potřebu použít vyvažovací hřídel, který by oslabil výkon. Motor V4 je charakterický velmi silným točivým momentem v nízkých otáčkách. Aby mohl jezdec pohodlně využívat veškeré výhody tohoto točivého momentu, je výkon hladce přenášen čtyřmi tlumiči hnacího ústrojí, které dále redukují nepohodlné vibrace a zpětné nárazy.

Závodní technologie  

VFR1200F využívá jeden vačkový hřídel UNICAM na válec navržený původně pro špičkové motokrosové stroje řady CRF. Logika byla přímočará: prostředí, ve kterém jsou na prvním místě prostor, výkon a hmotnost, je výborným odrazovým můstkem pro projekt, jehož zásadními kritérii jsou centralizace hmoty a ergonomie. Ze třídy CRF a RC211V je vypůjčen také systém uzavřené klikové skříně, který snižuje ztráty způsobené pohybem pístku a hustotou vzduchu. Tento systém v minulosti nebýval využíván pro silniční motocykly, ale zisky pro jezdce jsou stejné - velmi citlivé reakce na pohyby otočnou rukojetí plynu a efektivnější spotřeba paliva.

Vybroušené ovládání 

Propojení jezdce se strojem VFR1200F je zdokonaleno systémem throttle-by-wire (elektronický přenos pohybů jezdce otočnou rukojetí plynu). Přesné dávkování paliva po menších dávkách zlepšuje kontrolu nad motocyklem za každého provozního stavu motoru a nehledě na jízdní situaci.  Ovladatelnost při intenzivním podřazování je pak vylepšena přidáním antihoppingové spojky podobné té, kterou využívá CBR1000RR Fireblade. Tato spojka klouže i při velmi prudkém podřazování, což zabraňuje bezděčnému  zablokování zadního kola a jezdec tak má motocykl stále pod kontrolou.

Moderní stavba převodovky a průlomový systém hnacího hřídele

Kompaktní proporce převodovky pomáhají zajistit nejen stabilitu ve vysokých rychlostech, ale i výbornou ovladatelnost a vynikající trakci. Součástí vysoce vyspělého systému hnacího hřídele je pohon kardanovým hřídelem a čep, jehož vertikální rozsah dosahuje stejné šíře jako kluzný stejnoběžný kloub, který vstřebává jakékoliv výkyvy v délce záběru zadního kola. Ve výstupu hřídele absorbuje efektivně zpětné nárazy tlumič spojky. Díky odolnosti čepu je zlepšena stabilita a přenos pokynů otočné rukojeti plynu na hnací ústrojí je mnohem přímější.

Jedinečný a vzrušující zvuk výfukového systému  

Konstruktéři a designéři se nezaměřili pouze na výkon motoru a na přenos výkonu, ale také na pocit ze zvuku motocyklu. Proto zvolili konfiguraci, která svou čilostí připomíná standardní řadový čtyřválec, ale disponuje zvukem a pocitem, který je čistě V4. Kompaktní konstrukce výfukového systému se skládá z výfukového potrubí obsahujícího katalyzátor, které je umístěno na jedné straně a výfukového potrubí zadní řady válců na straně druhé. Na pravém boku motocyklu je umístěn trojúhelníkový tlumič výfuků, který podtrhuje stylové linie kapotáže.

Kombinovaný systém sání a výfuků vytváří drsný a působivý zvuk příznačný pro motory Honda V4, který odlišuje VFR1200F od ostatních motocyklů. Při volnoběhu se ozývá jemné pulsování, které naznačuje obrovský výkonový potenciál motocyklu. Při každém pohybu otočnou rukojetí plynu se uvolní agresivní salva motorů V4, která je doprovázena vzrušujícím hukotem odrážejícím zvyšující se otáčky. Zvuk a tlukot motoru se podílí na jedinečném charakteru tohoto stroje a jsou z hlediska stylu stejně důležité jako design kapotáže nebo jízdní pozice.

Hlavním zdrojem tohoto V4 zvuku vzbuzujícího drsné emoce je výfukový systém. Dvojitá chromová koncovka tlumiče výfuků je zkonstruována tak, aby podpořila čistý průjezd zatáčkou a navzdory svému objemu jen minimálně omezovala polohu nohou jezdce a spolujezdce a zároveň produkovala vzrušující zvuk. Při nízkých otáčkách dosahuje systém neobvykle hlubokého zvuku. Při zvýšení otáček a otevření servoventilu se hluk produkovaný motocyklem mění v opravdu inspirativní ostrý hukot V4 motoru.

Nepřekonatelná ovladatelnost a stabilita

Rám, odpružení a hnací soustava modelu VFR1200F jsou spojeny dohromady v unikátní konfiguraci, která podporuje jak sportovní výkon motocyklu, tak jeho bezproblémovou stabilitu. Silný dvojitý rám kosočtverečné konfigurace je lehký a pevný. Kyvné rameno a délka hnacího hřídele jsou optimalizovány tak, aby nedošlo k prodloužení celkové délky motocyklu. Dlouhé kyvné rameno se podílí na vyváženosti, sebejistém manévrování a výjimečné stabilitě motocyklu za vysokých rychlostí.
Kyvné rameno je doplněno zadním tlumičem Pro-Link s nastavitelným tlumením při roztažení. Vpředu je robustní teleskopická vidlice upside-down o průměru 43 mm s nastavitelným předpětím pružiny poskytující hladkou a sebejistou kontrolu nad motocyklem. Dohromady zajišťují všechny tyto systémy pohodlnou jízdu bez ohledu na to, zda je či není motocykl zatížen spolujezdcem a nákladem, a přispívají k pocitu snadné kontroly nad motocyklem.

Vysoce účinný brzdový systém  

Model VFR1200F je vybaven vyspělým kombinovaným ABS brzdovým systémem Honda.Velké kotouče (320 mm přední brzda a 276 mm zadní brzda) jsou brzděny výkonnými šestipístkovými třmeny vpředu a dvoupístkovými třmeny vzadu. Kombinovaný brzdový systém udržuje optimální rovnováhu mezi brzdnou silou přenášenou na přední a zadní brzdu. Přidáním přizpůsobeného kompaktního a odlehčeného brzdového systému ABS dochází ke zlepšení jízdní kvality jak při sportovní jízdě, tak na dlouhých cestách.

Pohodlné sedlo pro jezdce a spolujezdce

V roce 2012 se model VFR 2012 dočká přepracování svého pod tlakem tvarovaného dvojitého sedla, které nyní bude nabízet pevnější usazení, bude se pyšnit novým prošíváním a zčásti také díky nové povrchové úpravě bude mít větší podíl na lepší jízdní kvalitě. Hladká a široká sedací plocha poskytuje dostatek prostoru pro to, aby mohl jezdec lehce obměňovat způsob sezení. Spolujezdci jsou k dispozici snadno dostupná madla a ideálně umístěné stupačky, díky kterým pro něj bude jízda komfortnější a bezpečnější.

Přístrojový panel  

Přístrojový panel modelu VFR1200F v sobě slučuje důmyslnost, stylovost a praktičnost. Elegantní design přístrojového panelu, který může být v případě potřeby zastíněn naklápěcím aerodynamickým větrným štítkem, plně odpovídá vzdušné a prostorné kompozici přední části motocyklu. Krom toho ještě umocňuje celkovou kontrolu nad motocyklem.  Po stranách velkého, sportovně laděného, analogového otáčkoměru s digitálním rychloměrem se nacházejí LCD ukazatele, které nyní zobrazují informace o aktuální a průměrné spotřebě paliva stejně jako o zbývajícím množství paliva a aktivování/deaktivování systému kontroly trakce. Na displeji jsou zobrazeny také hodiny, okolní teplota, kontrolka HISS a kontrolka ABS.

Úchyty pro boční kufry  

Z důvodu rozšíření cestovního potenciálu modelu VFR1200F je zadní sedlo vybaveno úchyty pro připevnění zavazadel. Tyto montážní body jsou volně zasazeny do stříkaných odlitků podsedlové oblasti a držáků stupaček spolujezdce. Díky těmto úchytům lze zcela jednoduše instalovat a demontovat boční kufry, které byly navrženy speciálně pro tento motocykl a plně odpovídají jeho čistým křivkám.

Ergonomické ovládací prvky na řídítkách

Součástí modelu VFR1200F jsou moderní ergonomicky navržené ovládací prvky na řídítkách. Konstruktéři se při jejich vytváření zaměřili na potřeby jezdce, který by měl na ovládací prvky pohodlně dosáhnout, přičemž je samozřejmostí, že ovládání těchto prvků musí být snadné a nesmí představovat problém při zatáčení. Výsledkem je nové rozvržení ovladačů a obrácené uspořádání spínačů směrových světel a houkačky. Tvar spínače směrových světel je navržen tak, aby mohl být nenásilně ovládán přirozeným pohybem palce.

Dvouspojková převodovka: Jak funguje

V roce 2010 se model VFR1200F stal prvním motocyklem vybaveným dvouspojkovou převodovkou Honda, která zde měla zároveň i světovou premiéru v rámci motocyklů s velkou kubaturou. Tato nová převodovka nabízela jezdci pohodlí bezstarostného a plynulého řazení, aniž by mu ubírala na radosti z plně sportovního jízdního zážitku.

Dvouspojková převodovka spolupracuje se dvěma na sobě nezávislými spojkami, z nichž jedna slouží pro řazení lichých rychlostních stupňů (1., 3. a 5.) a druhá pro řazení sudých rychlostí (2., 4. a 6.). V zájmu co nejefektivnějšího řazení se spojky střídají. Např. přeřazování z 1. rychlostního stupně na 2. probíhá tak, že počítač vyhodnotí, že je třeba zařadit vyšší rychlost a při zařazování 2. rychlostního stupně souběžně uvolňuje stupeň 1., čímž je docíleno velmi plynulého přeřazení. Jedná se o rychlou, jednoduchou a efektivní akci, jejímž důsledkem je extrémně rychlá změna rychlostního stupně.

Dvouspojková převodovka dále nabízí dva provozní režimy (AT a MT), které lze měnit na základě preferencí a jízdního stylu jezdce. V rámci automatického režimu (AT) lze prostřednictvím spínače umístěného na pravé straně řídítek zvolit buď režim "D" sloužící pro maximálně úspornou jízdu nebo režim "S", který nabízí maximální výkon.  Veškeré řazení probíhá automaticky a je řízeno mikropočítačem s funkcí inteligentního elektronického řazení, která neustále vyhodnocuje chování jezdce a motocyklu a na základě zjištěných údajů rozpozná, kdy je třeba přeřadit.

V režimu MT jezdec řadí rychlostní stupně ručně prostřednictvím přepínače na levé straně řídítek. V tomto režimu si jezdec může ruční řazení vychutnávat plnými doušky. Jezdec může vyšší nebo nižší rychlostní stupeň zařadit stisknutím spínače "+" nebo "-", což dělá ukazováčkem a palcem levé ruky.

Ve všech třech provozních režimech (6ti rychlostní MT, AT "D" a AT "S") nabízí systém dvouspojkové převodovky rychlejší a plynulejší přeřazování doprovázené spolehlivou trakcí a hladkou akcelerací, což je zásluha nepřerušovaného hnacího výkonu. Jako důkaz toho, o jak moc velkou inovaci se jedná, může posloužit množství patentů (kolem 100), které si společnost Honda nechala registrovat při vývoji této originální převodovky.

Dvouspojková převodovka

Model VFR1200F pro rok 2012 bude vybaven dvouspojkovou převodovkou se zdokonaleným řídícím softwarem, který bude uživatelsky přátelštější. V režimu D bude řídící jednotka ECU na základě podnětů jezdce inteligentním způsobem optimalizovat vzorec řazení. V tomto režimu řídící jednotka ECU sleduje klíčové parametry, aby se rozhodla mezi dvěma strategiemi: jedna je vhodná pro běžné provozní podmínky, kdy dochází k minimálnímu řazení, aby byl zajištěn hladký chod; a druhá slouží pro jízdu při velké zátěži, kdy je přeřazování při zvýšení akcelerace pohotovější a brzdění motoru zase silnější. Tato schopnost je užitečná např. při jízdě po klikatých silnicích s velkým převýšením, kdy systém dvouspojkové převodovky neustále zajišťuje, aby byl zařazen odpovídající rychlostní stupeň.

V obou automatických režimech, D i S, umožňuje dvouspojková převodovka jezdci okamžitě převzít kontrolu nad motocyklem a přeřadit ručně. Jezdec může kdykoliv prostřednictvím tlačítek "+" a "-" manuálního režimu zařadit požadovaný rychlostní stupeň. Pokud jezdec neprovede další přeřazení, systém dvouspojkové převodovky se plynule přepne zpět do automatického režimu. Tato funkce je užitečná především před předjížděním nebo před prudkou zatáčkou v kopci.

S dvouspojkovou převodovkou není pro dosažení maximálního potěšení z jízdy manuální ovládání spojky a řazení nezbytné. Jak méně zkušení začátečníci, tak ostřílení jezdci, mají díky tomuto systému o jeden problém méně a mohou se tak soustředit na ostatní aspekty jízdy, kterou si opravdu užijí.

Klíčové technické funkce

Dvouspojková převodovka je navržena tak, aby přinášela stejnou nebo ještě vyšší efektivitu než konvenční manuální převodovky a byla natolik lehká a kompaktní, aby jí bylo možné zkombinovat se všemi stávajícími motory, aniž by muselo dojít k podstatnějším úpravám jejich konstrukce. Protože převodovka pracuje na základě dvou souosých vstupních hřídelí (jedna hřídel se pohybuje uvnitř druhé duté hřídele), spolupracuje se dvěma samostatnými řadově uspořádanými spojkami a její hydraulická soustava vede převážně pod krytem motoru, může si dovolit tak kompaktní stavbu. K větší kompaktnosti a odlehčení přispívá také jednoduchý mechanismus řazení, který je založen na konvenčním motocyklovém řadicím bubnu. Vzhledem k optimalizování vzorce řazení dosahuje motor stejné, nebo ještě vyšší efektivity než při ručním řazení, díky čemuž umí tato dvouspojková převodovka nabídnout jak sportovní režim, tak režim pro úspornou jízdu.

Z mechanického hlediska se tento systém podobá větším dvouspojkovým převodovkám pro automobily, ve kterých je pro umístění velkých převodových systémů mnohem více prostoru. Jednou z hlavních priorit jsou u motocyklů nízké nároky na prostor; z tohoto důvodu je použití klasické převodovky pro automobily velmi obtížné. Dalšími omezujícími faktory jsou u motocyklů světlá výška a posunutí těžiště, které by způsobovaly problémy při zatáčení - stejně tak by došlo k rozšíření prostoru mezi nohama jezdce. Tyto tři problémy řeší Honda svou dvouspojkovou převodovkou, která spolupracuje se dvěma hlavními hřídeli a řadově uspořádanými hydraulickými spojkami. Hydraulické rozvody systému jsou umístěny za pravým bočním krytem motoru; na základě tohoto opatření mohlo dojít ke zkrácení spojovacího hřídele, takže lze systém použít i na motocyklu.

Dvouspojková převodovka přináší díky technologii elektronického řízení, která přispívá k hladšímu a plynulejšímu přeřazování, přesnou regulaci akcelerace, což je zásadní požadavek pro sportovní jízdu. A protože využívá konvenční způsob řazení, chová se v určitém smyslu jako manuální převodovka a poskytuje jezdci cennou zpětnou vazbu. Krom toho je také robustní a odolná stejně jako konvenční manuální převodovky Honda.

Dvě mokré vícekotoučové spojky z lehkých slitin

Tyto dvě spojky jsou uloženy za sebou podél převodovky a jsou ovládány hydraulicky pístem umístěným uvnitř každé ze spojek. Toto uspořádání minimalizuje podélný přesah ve směru motoru.

Historie modelu

Více než tři desítky let trval náš návrat do soutěže Grand Prix spojený s vyvinutím prvního čtyřtaktního čtyřválcového vidlicového motoru Honda.  Vývoj motoru V4 byl vystaven konkurenčním bojům a ovlivněn snahou dosáhnout co nejvyššího výkonu s co nejlepším přenosem. Modely NR500, RC30, RVF400, NR750, RC45, VFR750 a RC212V jsou jen příkladem milníků, které tvořily historii motoru V4.

Rodokmen VFR dosahuje svými kořeny až k modelům RS a RVF750 dominujícím na závodní dráze, ale prvním skutečným průkopníkem v oblasti silničních motocyklů byl VFR750. Tento motocykl disponující hladkým nenuceným výkonem a praktickou, dobře udržovatelnou konstrukcí byl představen v roce 1982. Svůj první debut oslavil VFR750 v roce 1986, kdy se okamžitě stal standardem, podle kterého byly ostatní všestranně orientované motocykly posuzovány. Se svou střízlivou a důmyslně řešenou kapotáží, pod kterou se ukrývaly nejlepší technologie a vybavení, byl pravou volbou pro všechny typy jezdců. Předs Představoval pohodlný a přizpůsobivý Sport Tourer s důrazem kladeným na sportovní jízdu. Od té doby se VFR stal vlajkovou lodí společnosti Honda a jako první získával nové technologie původně vyvinuté v laboratořích MotoGP.

V roce 1998 byl poprvé představen VFR800. Tento motocykl založený na motoru z RC45 zůstal věrný konceptu spočívajícím v úpravě závodních technologií pro jízdu na silnici. V roce 2002 získal VFR vylepšený systém vstřikování paliva, nový revoluční V-TEC systém rozvodu ventilů a inovovaný brzdový systém včetně volitelného ABS. Následující změny se soustředily na přenos výkonu a sjednocení současného stylu motocyklu. I nadále zůstává zdrojem a testovacím prostředím nových technologií závodní trať, která společně s všestrannou využitelností a hladkým přenosem výkonu umožňuje modelu VFR stát v čele své třídy.

Model VFR1200F se stal v roce 2009 dílem opravdu mezinárodního konstruktérského týmu, který byl tvořen třemi Japonci, jedním Američanem a jedním Evropanem.  Konstruktérský tým vedený ostříleným konstruktérem Kishi-sanem (CBR1100XX Blackbird) pracující na modelu VFR1200F pod dohledem Yosuke Hasegawa-sana nebyl rozmanitý pouze ve svých kulturních kořenech, ale také věkově. Všichni členové však byli sjednoceni na základě společného úsilí vytvořit sportovní motocykl, který je vhodný pro dlouhé cesty. Cílem tohoto týmu bylo navrhnout motocykl jako stvořený pro perfektní dny, kdy se člověk po probuzení impulsivně rozhodne vyrazit si na stroji, který bez námahy hltá jeden dlouhý dálniční úsek za druhým nebo ostře kopíruje klikaté silničky, na jejichž konci čeká před návratem domů oběd na pěkném místě.

První představy o vzhledu modelu VFR1200F byly načrtnuty v osamělém hotelu za Římem. . Tyto nákresy měly mnoho podob zkoumajících různé možnosti a rozhodně se nedalo říci, že by vedly k finálnímu výsledku, takže se tým vrátil zpět do Tokia s individuálními kresbami.
Na projektu VFR1200F pracovali designéři a konstruktéři souběžně tak, aby mohli za běhu probírat a zdokonalovat svá řešení zachycená zatím jen na malých modelech a kreslených návrzích. Evropský designér Teofilo  Plaza popsal tuto šestiměsíční zkušenost jako jednu z nejintenzivnějších a nejvášnivějších prací ve svém životě.  Po schválení základní stavby nastala několikaměsíční fáze testování a vývoje, na které pracovali designéři a konstruktéři jako jeden muž.

První koncept modelu V4 byl představen překvapenému publiku na Intermotoshow v říjnu 2008. Svým radikálním stylem odrážel tento motocykl svou volnomyšlenkářskou podstatu, která provázela vývojový tým již od prvního dne tohoto revolučního projektu. Při uvedení modelu VFR1200F v roce 2009, kdy již měl motor V4 svou tradici, bylo zřejmé, že tento stroj překonává všechny své dosavadní předchůdce.

6. Volitelná výbava

Speciálně pro model VFR1200 byla oddělením Honda Access Europe vyvinuta široká škála volitelného vybavení. Toto příslušenství bylo navrženo v souladu s novým všestranně zaměřeným konceptem sportovního motocyklu tak, aby v každém detailu, volbou materiálu počínaje a začleněním do křivek motocyklu konče, doplňovalo jeho styl a výkon. Součástí nabídky jsou:

- Horní kufr o objemu 45 litrů: Součástí je uzamykatelný a rychle odpojitelný montážní systém. Víko je lakované v barvě motocyklu. Do horního kufru lze vložit dvě plné přilby nebo různá zavazadla. NOVINKA

- Horní kufr o objemu 31 litrů:  Součástí je uzamykatelný a rychle odpojitelný montážní systém.  Víko je lakované v barvě motocyklu.  Do horního kufru lze vložit plnou přilbu nebo různá zavazadla.

- Boční kufry o objemu 29 litrů: Kufry se montují přímo na motocykl bez nutnosti použít držáky. Aerodynamický tvar. Barevně sladěné s lakem motocyklu. Odemykání/zamykání klíčem od zapalování motocyklu. V levém kufru je možné převážet jednu otevřenou přilbu. 

- Vnitřní tašky do horního a bočních kufrů: Černé, s logem Honda a se zapínáním na zip. Součástí jsou i popruhy a ucha.  Vnitřní tašky do bočních kufrů lze pomocí zipu sepnout, aby je bylo možné lépe přenášet.

- Tankvak o objemu 7 litrů: Černý s dekorativním logem VFR. Součástí je příprava pro rychlé připevnění. Zahrnuje nastavitelný popruh přes rameno, ucho a nepromokavý potah.

- Nástavec přes větrný štít nastavitelný do 3 poloh: Perfektně se začleňuje do designu standardního štítu. Vyšším jezdcům nabízí lepší ochranu před větrem. Schválení WVTA.

- Sada deflektorů: Deflektory nabízejí vyšší ochranu před větrem, přičemž výborně zapadají do designu motocyklu.

- Nízké/úzké sedlo určené pro výměnu: Odpovídá celkové ergonomii motocyklu. Menším jezdcům umožňuje lépe dosáhnout nohama na zem. Je o 25 mm nižší než standardní sedlo.

- Vyhřívané rukojeti: Součástí sady je integrované ovládání. Ultra štíhlé pro zajištění maximálního komfortu a splynutí s designem motocyklu. 3 úrovně vyhřívání.

- Černý kryt zadního kola: Slouží jako ochrana zadního tlumiče před znečištěním.

- Hlavní stojan: Umožňuje bezpečnější parkování a usnadňuje čištění a údržbu v oblasti zadního kola.                

- Alarm Averto: Kompaktní alarm se 118 dB sirénou a záložní baterií. Součástí je i úsporný spánkový režim, který chrání akumulátor před vybitím. Zahrnuje také snímač pohybu a nárazu a díky přípravě na motocyklu jej lze snadno instalovat.

- U-zámek: Lze jej bez problémů umístit do prostoru pod sedlem.

- 12 V zásuvka: Je umístěna v prostoru pod sedlem.

- Venkovní plachta na motocykl: Chrání motocykl před povětrnostními vlivy.

- Luxusní přehoz přes motocykl pro vnitřní použití: Dekorovaný logem Honda a VFR.  Aby přehoz na motocyklu perfektně seděl nehledě na to, zda na něm jsou či nejsou namontovány kufry, je vyroben z elastického materiálu a jeho součástí jsou zipy.

 

redakce Ostrava Online

 

  

 

 


 

 

 

« zpět do rubriky