Automobily BMW M Performance. Nová dimenze radosti z jízdy

Úterý, 31. 1. 2012, 11:09 -

Nová řada společnosti BMW M GmbH, postavená na základě aktuálních modelů BMW; automobily BMW M Performance doplňují stávající výrobní program o modely s jednoznačně sportovním charakterem, který spojují s neomezenou každodenní použitelností a působivou úsporností; nová řada automobilů vstupuje na trh se čtveřicí modelů: BMW M550d xDrive Sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d.

Využívání rozsáhlých zkušeností BMW M GmbH v oblasti optimalizace agility, přesnosti ovládání a emocí; automobily BMW M Performance harmonicky propojují zavěšení kol a technologie podvozku s nezaměnitelným designem typickým pro modely M; exkluzivní a extrémně výkonné motory; důsledná modifikace konstrukce podvozku a systému přenosu síly; aerodynamicky optimalizovaná karoserie.

Světová premiéra nového řadového vznětového šestiválce vyvinutého exkluzivně pro automobily BMW M Performance; zcela nová a ve světovém měřítku unikátní technologie M Performance TwinPower Turbo: trojice turbodmychadel, přímé vstřikování common-rail s piezo-elektrickými vstřikovači a maximálním vstřikovacím tlakem 2200 bar (220 MPa); zdvihový objem 3,0 l, 280 kW/381 k, točivý moment 740 Nm; okamžité reakce a neobyčejně dynamický projev až do nejvyšších otáček; maximální otáčky: 5400 min-1; působivá ekonomika provozu zajištěná optimalizovanou účinností a extenzivní aplikací technologií BMW EfficientDynamics, včetně funkce Auto Start-Stop nebo režimu ECO PRO.

Osmistupňová sportovní samočinná převodovka se zrychleným řazením je standardem všech automobilů z řady BMW M Performance; pohon všech kol BMW xDrive se specifickým naladěním zvyšujícím jízdní dynamiku; BMW M550d xDrive a BMW X5 M50d mají funkci Performance Control, model BMW X6 M50d disponuje systémem Dynamic Performance Control.

Specificky naladěný M podvozek s upraveným uložením do karoserie a upravenými pružinami a tlumiči, na přání elektronické systémy podvozku; upravené uložení motoru a převodovky; hydraulický posilovač řízení s funkcí Servotronic; výsledkem je výrazně zvětšená obratnost a přesnost ovládání ve všech jízdních situacích s plynulým nástupem sil příčného zrychlení – to je vlastnost typická pro všechny M automobily.

BMW M550d xDrive je standardně výbaveno přepínačem Driving Experience Control obsahujícím i režim ECO PRO; BMW M550d xDrive Touring má vzduchem odpruženou zadní nápravu se systémem stálého udržování světlé výšky; oba modely mohou být vybaveny aktivními tlumiči Dynamic Damper Control, které v kombinaci s adaptivními stabilizátory tvoří systém Adaptive Drive.

BMW X5 M50d a BMW X6 M50d mají zadní nápravu standardně vybavenou vzduchovým odpružením se schopností udržování stálé světlé výšky; pro BMW X6 M50d je standardem systém Adaptive Drive, který je pro BMW X5 M50d k dispozici na přání.

Výrazné změny designu v typickém stylu divize M dodávají novým modelům individualitu a současně účinnější aerodynamiku; kryty vnějších zrcátek a příček v nasávacích otvorech masky chladiče jsou lakované jasně šedou metalickou barvou Ferric Grey; hranaté koncovky výfuku; okenní lišty v lesklém černém provedení BMW Individual Shadow Line; standardem pro modely BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring jsou 19palcová M litá kola s dvojitými paprsky; BMW X5 M50d stojí na 19palcových M kolech s paprsky ve tvaru písmene V; BMW X6 M50d je vybaveno 20palcovými litými M koly s dvojitými paprsky; pro všechny modely jsou na přání připravena 20palcová litá M kola lakovaná barvou Ferric Grey; označení modelu na nástupních lištách, víku zavazadlového prostoru a v případě modelu BMW X5 M50d a BMW X6 M50d také mezi přístroji; kryt motoru s nápisem „M Performance“.

Unikátní interiér jasně ukazuje sportovní charakter; volič převodovky s logem M; M sportovní sedadla čalouněná exkluzivní kombinací alcantary a kůže Nappa v černé barvě (BMW X5 M50d a BMW X6 M50d) nebo alcantary a látky v šedé Grey Shadow (BMW M550d xDrive) s kontrastním šitím a vytlačeným logem M; M kožený sportovní volant a řadicími páčkami; černé čalounění střechy BMW Individual; dekorační prvky interiéru z broušeného hliníku (BMW X5 M50d, BMW X6 M50d) nebo hliník s šestiúhelníkovým vzorem (BMW M550d xDrive).

Všechny automobily BMW M Performance mají ve standardní výbavě mnoho prvků zvyšujících komfort; připraveny jsou také velmi široké možnosti individualizace nabízené pro BMW řady 5, BMW X5 a BMW X6; jedná se například o systém komfortního přístupu (v Německu standard pro BMW X6 M50d a BMW M550d xDrive Touring), bezdotykové ovládání víka zavazadlového prostoru (BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring), elektricky ovládanou skleněnou/panoramatickou střechu, funkci jemného dovření dveří Soft Close, tažné zařízení, vyhřívaný volant, aktivní sedadla, adaptivní LED světlomety (BMW X6 M50d), navigační systém s pevným diskem, high-endové audiosystémy či zábavní systém pro zadní sedadla.

Zcela bezkonkurenční nabídka asistenčních systémů z programu BMW ConnectedDrive: Head-Up displej, adaptivní světlomety, asistent dálkových světel, noční vidění BMW Night Vision se schopností rozpoznávání osob (BMW M550d xDrive), adaptivní tempomat ACC s funkcí Stop & Go, asistent přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého (BMW M550d xDrive), systém upozornění na nežádoucí vybočení z jízdního pruhu (BMW M550d xDrive), zadní couvací kamera s funkcí Top View (BMW X5 M50d, BMW X6 M50d), kamerový systém Surround View (BMW M550d xDrive), ukazatel rychlostních limitů, přístup na internet, integrace externích chytrých telefonů a hudebních přehrávačů, aktuální dopravní informace RTTI či aplikace pro internetová rádia, Facebook a Twitter.

Motor:
Řadový vznětový šestiválec s technologiemi M Performance TwinPower Turbo, hliníkový blok, trojice turbodmychadel (vysokotlaké, s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek), přímé vstřikování common-rail s piezo-elektrickými vstřikovači, maximální vstřikovací tlak: 2200 bar (220 MPa).
Zdvihový objem: 2993 cm3,
výkon: 280 kW/381 k při 4000–4400 min-1,
max. točivý moment: 740 Nm při 2000–3000 min-1,
litrový výkon: 93,6 kW/127,3 k na litr objemu.

Modely BMW M Performance: dynamické parametry, spotřeba paliva, emise CO2:

BMW M550d xDrive Sedan:
Zrychlení (0–100 km/h): 4,7 s,
nejvyšší rychlost: 250 km/h,
kombinovaná spotřeba paliva: 6,3 l/100 km,
emise CO2: 165 g/km, emisní norma: EU6.

BMW M550d xDrive Touring:
Zrychlení (0–100 km/h): 4,9 s,
nejvyšší rychlost: 250 km/h,
kombinovaná spotřeba paliva: 6,4 l/100 km,
emise CO2: 169 g/km, emisní norma: EU6.

BMW X5 M50d:
Zrychlení (0–100 km/h): 5,4 s,
nejvyšší rychlost: 250 km/h,
kombinovaná spotřeba paliva: 7,5 l/100 km,
emise CO2: 199 g/km, emisní norma: EU5.

BMW X6 M50d:
Zrychlení (0–100 km/h): 4,3 s,
nejvyšší rychlost: 250 km/h,
kombinovaná spotřeba paliva: 7,7 l/100 km,
emise CO2: 204 g/km, emisní norma: EU5.

Filozofie: Nová dimenze radosti z jízdy.

Automobily BMW M Performance tvoří novou produktovou řadu zaměřenou na mimořádně sportovní vlastnosti a vynikající hospodárnost.

Specifické know-how uplatňované v modelech M zajišťuje dokonalou souhru mezi poháněcím ústrojím, podvozkem a vyváženou aerodynamikou.

Známý koncept v moderní přepracované podobě: automobily BMW M Performance kráčejí ve šlépějích modelu BMW M535i.

Automobily BMW M Performance se odlišují výjimečnými výkonovými parametry při pozoruhodné hospodárnosti a vyváženými jízdními vlastnostmi pramenícími z dokonalé souhry mezi poháněcím ústrojím, podvozkem a aerodynamicky optimalizovanou konstrukcí. Nová produktová kategorie splňuje požadavky sportovně orientovaných řidičů na vyšší úroveň radosti z jízdy při neomezené využitelnosti v každodenním provozu

První vozy této kategorie vyvinuté společností BMW M GmbH rozšiřují nabídku modelů BMW řady 5, BMW X5 a BMW X6. Všechny tři novinky jsou poháněny dosud nejvýkonnějším vznětovým motorem použitým v automobilu značky BMW. Jejich podvozek je precizně přizpůsoben výkonové charakteristice nového poháněcího ústrojí, jehož součástí je také osmistupňová sportovní samočinná převodovka s mimořádně vysokou dynamikou řazení a inteligentní pohon všech kol BMW xDrive s elektronickým řízením zaměřeným na optimalizaci jízdní dynamiky. Celek je završen specifickými stylistickými úpravami a elegantní výbavou jak v exteriéru, tak i v interiéru

BMW M GmbH: specializace na atraktivní automobilové koncepce.
Koncepce automobilů BMW M Performace vychází z charakteristických vlastností příslušných modelů BMW a cíleně zdůrazňuje dynamiku, která je pro mnichovskou značku tolik typická. Technici dosáhli náročného cíle v podobě mimořádné úrovně sportovních vlastností rozsáhlými modifikacemi všech klíčových komponentů vozidla. Veškeré specifické úpravy konstrukce a designu jsou dílem společnosti BMW M GmbH. Díky tomu lze pro koncepci vysokovýkonných a precizně ovladatelných vozidel využívat rozsáhlé know-how získané během desetiletí intenzivního angažmá v motoristickém sportu. Toto know-how umožňuje vyvíjet a vyrábět vysokovýkonné sportovní vozy svébytného designu s originální konstrukcí motoru a podvozku. Zároveň se uplatňuje při koncepci specifických sportovních paketů M určených pro běžné modely BMW.

Ústředním principem při vývoji automobilů BMW M Performance je vytvoření autentické charakteristiky vozidla, díky níž může být zvýšený výkon motoru kontrolovaně přeměňován v jízdní dynamiku, což se následně odráží v mimořádné intenzitě řidičských zážitků. Zároveň zůstávají zachovány kvality příslušného modelu BMW v oblastech funkčnosti a jízdního komfortu, které jsou důležité pro každodenní provoz.

Jízdní vlastnosti automobilů BMW M Performance se vyznačují mimořádně vysokou úrovní agility a preciznosti. Veškeré modifikace odpružení a tlumení, řízení, brzdové soustavy, podvozkových regulačních systémů a pohonu všech kol jsou podřízeny dosažení specifické výkonové charakteristiky. Jejich dokonalé vzájemné sladění je klíčem k realizaci maximálně jednoznačného chování vozu. Výsledek: I ve vysoce dynamických jízdních situacích reaguje převodové ústrojí, řízení a brzdová soustava jasně definovaným a předvídatelným způsobem na povely řidiče zprostředkovávané pedálem plynu, řízením a brzdovou soustavou.

Mimořádné postavení automobilů BMW M Performance je definováno jak použitým poháněcím ústrojím, tak i celkovým nastavením vozu v typickém stylu modelů M. Motor vyvinutý pro modely BMW M550d xDrive, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d je nejvýkonnější vznětovou jednotkou v aktuálním portfoliu motorů značky BMW. Modifikace koncipované společností BMW M GmbH jsou exkluzivně vyhrazeny automobilům BMW M Performance.

Vyšší výkon pod dokonalou kontrolou – nabídka, která má tradici.
Kořeny společnosti BMW M GmbH spočívají ve vývoji a výrobě závodních vozů dosahujících zejména v kategorii cestovních vozů od začátku výjimečných úspěchů. Z toho patrný sportovní potenciál sériově vyráběných modelů BMW vyvolal u mnoha zákazníků touhu po vyšším výkonu. Jen několik let po založení společnosti BMW Motorsport GmbH v roce 1972 obdržely první modely BMW řady 5 příslušné modifikace motoru, převodového ústrojí a podvozku. V roce 1980 byl navíc představen doplňkový model BMW řady 5: BMW M535i mělo pod kapotou řadový šestiválec 3,5 litru o výkonu 160 kW/218 k, který do té doby poháněl výhradně vozy BMW řady 6 a BMW řady 7. Kromě výrazného zvýšení výkonu obdržel tento model precizně zvolené modifikace podvozku, brzdové soustavy, převodovky a zadního diferenciálu, specifická kola a pneumatiky, jakož i sportovní sedadla a kůží obšitý volant. Na přání byly navíc k dispozici aerodynamicky optimalizované přední a zadní spoilery.

Také na základě druhé generace BMW řady 5 vznikl model BMW M535i, který se prodával v letech 1984 až 1987. BMW M535i nabízelo opět mimořádně intenzivní radost z jízdy při neomezené každodenní využitelnosti díky svému zvýšenému a dokonale v jízdní dynamiku přeměňovanému výkonu a vizuálnímu odlišení prostřednictvím aerodynamicky optimalizovaných karosářských komponentů. Tento koncept byl po mnoho let úspěšný, a to i u vysokovýkonného sportovního vozu BMW M5 představeného souběžně v roce 1985. Automobily BMW M Performance nyní tento koncept interpretují nově v moderní podobě.
 
Motor:
Nejpokrokovější a nejsportovnější vznětový motor světa.   

Nejvýkonnější vznětový řadový šestiválec na světě, jedinečná technologie: M Performance TwinPower Turbo poprvé se třemi turbodmychadly a zdokonaleným vstřikováním common rail.

Nejvyšší výkon: 280 kW/381 k, maximální točivý moment: 740 Nm; spontánní reakce a lineární nárůst výkonu v širokém rozpětí otáček, maximální otáčky: 5400 min-1.

BMW EfficientDynamics: inovativní technická řešení zajišťují optimalizovanou účinnost, BMW M550d xDrive má kombinovanou spotřebu EU 6,3 l/100 km.

Moderní vznětové motory se vyznačují pozoruhodnými parametry. Dosažitelné hodnoty nejvyššího výkonu a především jejich maximálního točivého momentu vzbudily zájem o tento druh motorů také mezi sportovně orientovanými řidiči. Vysoká účinnost vznětového motoru umožňuje navíc dosahovat zároveň mimořádně příznivých hodnot spotřeby paliva a emisí CO2. BMW zásadně přispělo k rostoucí atraktivitě vznětového motoru vývojem poháněcích jednotek, které vždy nově definovaly měřítka sportovních vlastností a zároveň i hospodárnosti. Historie vývoje, která započala v roce 1983 prvním vznětovým modelem BMW, bude nyní obohacena o novou fascinující kapitolu. Vznětovým motorem jsou totiž poháněni i první zástupci nové produktové kategorie automobilů BMW M Performance zaměřených na radost ze sportovní jízdy. Třílitrový řadový šestiválec, jehož kryt motoru nese označení M Performance, má díky celosvětově jedinečné technologii, která umožňuje dosáhnout nejvyššího výkonu vznětového motoru BMW všech dob při mimořádné hospodárnosti, všechny předpoklady k tomu, aby splňoval výše uvedené nároky.

Motor používaný v modelech BMW M550d xDrive, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d dosahuje ze zdvihového objemu 2993 cm3 nejvyššího výkonu 280 kW/381 k. Neméně imponující je maximální točivý moment 740 N.m, který je kompletně k dispozici již při 2000 min-1. Charakteristickým znakem nové poháněcí jednotky je spontánně přicházející hnací síla, neochabující ani v oblasti vysokých otáček. Za tuto vlastnost vděčí mnoha inovativním a v celosvětovém měřítku jedinečným technickým opatřením. Středem pozornosti je přitom poprvé použité přeplňování třemi turbodmychadly. Nový motor dosahuje mimořádně vysoké účinnosti díky uspořádání a strategii vzájemné činnosti tří turbodmychadel.

Vyšší tlak, vyšší výkon, vyšší točivý moment: světová premiéra vznětového řadového šestiválce se třemi turbodmychadly.
Koordinovaná spolupráce turbodmychadel různé velikosti umožňuje motoru spontánně reagovat při nízkých otáčkách a zvyšovat plnicí tlak na potřebnou úroveň v oblastech vyššího zatížení. BMW používá tento postup ve vznětových řadových šestiválcích s technologií BMW TwinPower Turbo, pohánějících například modely BMW 535d, BMW X5 xDrive40d a BMW X6 xDrive40d. BMW nyní představuje jako první výrobce automobilů na světě vznětový motor, u něhož je princip postupného přeplňování rozšířen o třetí turbodmychadlo. U poháněcí jednotky vyvinuté pro automobily BMW M Performance poprvé spolupracují hned dvě relativně malá vysokotlaká turbodmychadla s jedním větším nízkotlakým systémem. Integrace dalšího vysokotlakého turbodmychadla vytváří nové možnosti pro zvyšování plnicího tlaku, který je nezbytný pro mimořádně působivou výkonovou charakteristiku.

Také nová technologie M Performance TwinPower Turbo je prostorově nenáročně integrována do celkového agregátu včetně specifického chlazení stlačovaného vzduchu. Kompaktní konstrukce motoru vytváří předpoklady pro plnění budoucích požadavků ohledně ochrany chodců. Souběžně s tím je uspořádání tří turbodmychadel podřízeno mimořádně logické systematice. Jak přívod proudu výfukových plynů k pohonu turbodmychadel, tak i přívod čerstvého vzduchu a další vedení stlačovaného vzduchu do spalovacích prostorů je koncipováno tak, aby se trojice dmychadel ve všech oblastech otáček ideálně doplňovala. Další optimalizace účinnosti je dosahováno variabilní geometrií rozváděcích lopatek obou vysokotlakých turbodmychadel, které díky tomu mohou reagovat ještě precizněji na příslušné výkonové požadavky.

Spontánní reakce a precizně koordinovaná funkční charakteristika.
V oblasti nízkých otáček jen mírně nad otáčkami volnoběhu je nejprve aktivní jen jedno z obou malých turbodmychadel. Vzhledem k malému momentu setrvačnosti reaguje bez prodlevy na nejmenší pohyby pedálu plynu a zásobuje spalovací prostory již velmi záhy stlačovaným vzduchem. V dalším průběhu je proud výfukových plynů přiváděn také k velkému turbodmychadlu, které se citelně zapojuje do dění již při 1500 min-1. Společně s malým turbodmychadlem zajišťuje při tak nízkých otáčkách dosažení znamenitého maximálního točivého momentu 740 Nm. Křivka točivého momentu přitom zůstává na konstantní úrovni až do 3000 min-1.

Pro další zvýšení pracovního výkonu velkého turbodmychadla začne být při 2700 min-1 zapotřebí větší objem výfukových plynů. Podtlakově ovládaná výfuková klapka proto otvírá při zvyšujícím se zatížení neprodleně ještě jeden přívod, jímž jsou přiváděny další výfukové plyny k velkému nízkotlakému turbodmychadlu kolem již aktivního vysokotlakého turbodmychadla. Do tohoto obtokového vedení je integrováno třetí turbodmychadlo, které zahájí svou práci bezprostředně po otevření výfukové klapky díky svému rovněž nízkému momentu setrvačnosti a variabilní geometrii rozváděcích lopatek. Výsledkem je zvýšený plnicí tlak hned ze dvou zdrojů: velké dmychadlo může rozvinout svůj plný výkon, druhé, malé dmychadlo doplňuje činnost obou již předtím aktivních dmychadel dodávkou ještě většího množství stlačeného vzduchu do spalovacích prostorů. V této konstelaci žene systém přeplňování motor s vehementním a dlouho trvajícím zátahem k nejvyššímu výkonu 280 kW/381 k, jehož dosahuje mezi 4000 a 4400 min-1. Maximální otáčky nového vznětového motoru činí 5400 min-1.

Aby byl zaručen maximálně účinný nárůst plnicího tlaku, je s vysokou precizností regulován přívod proudu výfukových plynů, ale i čerstvého vzduchu k turbodmychadlům a dále přívod stlačovaného vzduchu do spalovacích prostorů. Aby se zabránilo nežádoucímu protitlaku výfukových plynů, otvírá se při mimořádně vysokých otáčkách na velkém turbodmychadlu prostřednictvím podtlakového ovladače tzv. obtokový ventil ke snížení zátěže. Také přívody čerstvého vzduchu jsou řízeny na základě aktuální potřeby pomocí pneumaticky ovládaných klapek. Obtoková klapka například při nízkých otáčkách zajišťuje, aby se čerstvý vzduch dostával přímo k mimořádně brzy aktivnímu vysokotlakému turbodmychadlu. Připojovací klapka kromě toho odklání čerstvý vzduch při otáčkách pod 2700 min-1 od třetího turbodmychadla, které v této oblasti ještě nepracuje, aby se zabránilo nežádoucímu kolísání tlaku.

Nepřímé chlazení stlačovaného vzduchu snižuje teplotu vzduchu komprimovaného třemi turbodmychadly na hodnoty, jež jsou optimální pro zvyšování výkonu. Bezprostředně před spalovacími prostory umístěný hlavní mezichladič a za nízkotlakým turbodmychadlem umístěný mezichladič jsou napojeny na nízkoteplotní kapalinový chladicí okruh, poháněný samostatným elektrickým čerpadlem.

Optimalizace detailů umožňuje vyšší spalovací tlak, vyšší výkon a zvýšenou účinnost.
Nový vznětový motor se suverénní hnací sílou a chutí po otáčkách dosahuje s 93,6 kW na litr zdvihového objemu nových rekordních hodnot i v oblasti specifického výkonu. Výkon umožněný technologií M Performance TwinPower Turbo nevzniká ovšem v soustavě přeplňování, nýbrž v srdci základní konstrukce motoru, která byla proto rovněž podrobena dalšímu rozsáhlému vývoji. V porovnání s dosud nejvýkonnějším vznětovým motorem BMW byl maximální spalovací tlak zvýšen ze 185 na 200 barů.

Nový třílitrový turbodiesel proto obdržel klikovou skříň, u níž byl realizován inovativní koncept závitových tyčí pro vzájemné sešroubování vík hlavních ložisek a hlavy válců. Spékaná víka hlavních ložisek jsou navíc stabilizována centrálním šroubem. Stejně jako kliková skříň prochází i hlava válců speciálním procesem vysokotlakého stlačování. U tohoto výrobního procesu, označovaného jako „HIPen“, se hliníkové odlitky zahřívají na popouštěcí teplotu žíhání, a přitom dochází pod vysokým tlakem ke svaření pórů vznikajících v odlitku během výroby. Hotový díl tím získá ještě větší pevnost. Tepelná stabilita stěn mezi válci je zajištěna dvojitými diagonálně vyvrtanými otvory.

Klikový hřídel a ojnice byly geometricky dále optimalizovány a jsou nyní vyrobeny z materiálů s vyšší úrovní pevnosti. Efekt zvýšení kompresní výšky pístů navíc posilují pouzdra nábojů a přetavené okraje vybrání ve dnu pístu.

I u vstřikovacího systému platí: vyšší účinnost díky zvýšenému tlaku.
Také vstřikovací systém nového vznětového řadového šestiválce prošel důsledným vývojem. Přímé vstřikování common rail přispívá mimořádně precizním dávkováním paliva jak k hospodárnosti motoru, tak k čistému spalování. V novém provedení pracují piezoelektrické vstřikovače systému se vstřikovacím tlakem zvýšeným až na 2200 barů. Během jednoho pracovního taktu je palivo rozdělováno až do tří předvstřiků, jednoho hlavního vstřiku a čtyř vstřiků dodatečných. Palivo se přivádí prostřednictvím mimořádně výkonného čerpadla do společného potrubí (common rail) z kované ušlechtilé oceli a odtud do spalovacích prostorů.

Chladicí systém disponuje zvýšeným výkonem a kapacitou. K temperování mezichladiče stlačovaného vzduchu slouží doplňkový nízkoteplotní okruh, který je poháněný elektrickým vodním čerpadlem. Systém čištění výfukových plynů zahrnuje filtr pevných částic a oxidační katalyzátor, uložené ve společném pouzdru v blízkosti motoru. Tvorba oxidů dusíku je minimalizována výkonnějším chlazením výfukových plynů. V kombinaci se standardní technologií BMW BluePerformance, jejíž součástí je zásobníkový katalyzátor NOx, splňuje nový vznětový motor v modelu BMW M550d xDrive již dnes emisní normu EU6 platnou od roku 2014.

Osmistupňová sportovní samočinná převodovka se specifickou dynamikou řazení M.
Kombinace nejvýkonnějšího vznětového motoru nabízeného ve vozu značky BMW a osmistupňové sportovní samočinné převodovky zaručuje mimořádně účinné a zároveň hospodárné využití výkonu motoru. Řízení převodovky konfigurované speciálně pro automobily BMW M Performance podporuje výjimečně dynamickou akceleraci. Specifická dynamika řazení M zajišťuje u této převodovky mimořádně rychlé změny převodových stupňů při minimálním přerušení toku hnací síly. Osmistupňová sportovní samočinná převodovka poskytuje řidiči dva automatizované programy řazení, režimy D a S, a manuální řazení v režimu M.

Ovládání samočinné převodovky probíhá prostřednictvím páky elektronického voliče samočinné převodovky na středové konzole opatřeného logem M. V manuálním režimu může řidič měnit převodové stupně sekvenčně buď pomocí páky voliče, nebo páček na volantu. Jak je u modelů M typické, používá se pravá páčka pro řazení vyšších převodových stupňů a levá pro řazení nižších převodových stupňů. Pokud řidič aktivoval manuální režim pákou voliče, podrží převodovka zařazený stupeň až do nejvyšších otáček motoru v zájmu optimalizované ovladatelnosti vozidla při vysoce dynamickém stylu jízdy. V tomto režimu tedy nedochází k žádnému automatickému přeřazení na vyšší převodový stupeň. Z programu samočinného řazení lze kromě toho spontánně přejít do režimu M zatažením jedné z páček pro manuální řazení na volantu. V tomto případě zůstane funkce automatického přeřazení na vyšší převodový stupeň aktivní. Převodovka se kromě toho vrátí samočinně zpět do automatického režimu, pokud řidič opakovaně neovládá páčky pro manuální řazení vyšších nebo nižších převodových stupňů.

Ještě větší radost z jízdy díky zesílení přirozeného zvukového projevu v interiéru.
Výkonové schopnosti nového vznětového motoru a pro modely M charakteristické jízdní vlastnosti tvoří u automobilů BMW M Performance základ pro novou definici radosti z jízdy. Imponující hnací síla a důsledně na sportovní vlastnosti orientované nastavení umožňují zcela nový zážitek dynamiky v automobilu poháněném vznětovým motorem. V automobilech BMW M Performance je tento zážitek cíleně podporován i po zvukové stránce. Pro autentický přenos charakteristického zvuku řadového šestiválce do interiéru vozidla je přirozený zvukový projev poháněcí jednotky cíleně zesilován systémem Sound Design v závislosti na příslušné jízdní situaci a přenášen prostřednictvím audiosystému.

Digitální zpracování signálu systému si vyměňuje data přímo s řídicí jednotkou motoru a zohledňuje jak otáčky motoru, tak i točivý moment a rychlost jízdy, aby byl za všech okolností zaručen precizní přenos zvuku motoru. Zejména v režimech „SPORT“ a „SPORT+“, které lze v modelech BMW M550d xDrive aktivovat tlačítkem voliče jízdních režimů, přispívá zdůraznění sportovně sonorního zvuku vznětového řadového šestiválce připomínajícího turbínu k posílení emoční stránky zážitků z jízdy. Řidič přitom získává mimořádně precizní informaci o příslušném stavu zatížení motoru a ještě intenzivněji vnímá nárůst výkonu a jízdní situaci. Řízení audiosystému navíc zajišťuje, aby byl zvuk vnímán stejně cestujícími na všech sedadlech.

Nový šestiválec s trojnásobným přeplňováním – milník v úspěšné historii vznětových motorů BMW.
Úspěšná historie vznětových motorů BMW nalézá nové vyvrcholení v motoru vyvinutém pro automobily BMW M Performance. Výrobce prémiových automobilů nabízí vozidla s tímto druhem pohonu od roku 1983. Již tehdy představené BMW 524td získalo status nejsportovnějšího vznětového modelu na trhu. Jeho motor dosahoval nejvyššího výkonu 85 kW/115 k a umožňoval nejlepší jízdní výkony a zároveň nejnižší hodnoty spotřeby mezi všemi konkurenty. Od té doby jsou ve srovnávacích testech vznětové modely BMW na vrcholu hodnocení hospodárnosti. Početná významná ocenění, jako například „Engine of the Year Award“, a závodní úspěchy modelů BMW se vznětovým motorem podtrhují jedinečné vývojové kompetence společnosti BMW v oblasti techniky vznětových motorů.

Proto i první automobily BMW M Performance přijíždějí nyní na start se vznětovým motorem. Nově vyvinutá jednotka splňuje požadavky na sportovní vlastnosti nejlepšími hodnotami v mnoha disciplínách a snadněji než kdy jindy přitom řeší někdejší rozpor mezi radostí z jízdy a hospodárností.
 
BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring:

Bestseller opět boří hranice.
•    Jedinečný poměr mezi jízdními výkony a spotřebou paliva ve vyšší střední třídě.
•    BMW M550d xDrive jako měřítko efektivity: z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy, kombinovaná spotřeba paliva EU: 6,3 l/100 km.
•    Exkluzivní kombinace: vynikající hnací síla vznětového motoru, typické nastavení modelů M, výrazný design.

BMW řady 5 získalo během nejkratší doby postavení nejprodávanějšího modelu vyšší střední třídy na světě. Jak sedanu, tak i kombi Touring dopomáhá k velké popularitě přesvědčivá harmonie mezi jízdní dynamikou a jízdním komfortem, příkladná hospodárnost, prémiová kvalita a inovativní prvky výbavy. Pro značku BMW typickou fascinaci vyvolává rovněž sportovně elegantní design a agilní jízdní vlastnosti. Zahájením prodeje automobilů BMW M Performance dojde nyní k dalšímu cílenému zvýraznění sportovních fazet v charakteru vozů BMW řady 5. Modely BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring nadchnou jízdními vlastnostmi, s nimiž výrazně překonávají všechny konkurenty ve své třídě poháněné vznětovým motorem. Nové špičkové hodnoty navíc spojují s hospodárností, která je pro vznětové modely BMW typická.

Sportovní zaměření modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring je podtrženo specifickými modifikacemi v oblastech převodového ústrojí, podvozku a designu, které nesou rukopis společnosti BMW M GmbH, jejíž vývojové kompetence pomáhají oběma modelům k mimořádně harmonickému celkovému naladění. Suverénní síla vznětového řadového šestiválce s trojnásobným přeplňováním je s vysokou precizností převáděna na fascinující jízdní dynamiku. Automobily BMW M Performance na základě BMW řady 5 proto nenabízejí pouze mimořádně vehementní hnací sílu turbodieselu, ale také výjimečně agilní, a přitom i ve vysoce dynamických jízdních situacích přesně předvídatelné a kontrolovatelné jízdní vlastnosti.

Nejvýkonnější motor svého druhu, nejsportovnější vznětové modely v segmentu.
Nová a v celosvětovém měřítku jedinečná technologie M Performance TwinPower Turbo pomáhá vznětovému řadovému šestiválci modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring dosáhnout nejvyššího výkonu 280 kW/381 k a maximálního točivého momentu 740 Nm. Spontánně nastupující a dlouho trvající hnací síla dláždí cestu k novým špičkovým hodnotám mezi vznětovými modely ve vyšší střední třídě. Sedan BMW M550d xDrive absolvuje sprint z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy, zatímco hodnota zrychlení pro BMW M550d xDrive Touring činí 4,9 sekundy. Také v oblastech vyšších rychlostí se oba modely vyznačují díky suverénním výkonovým rezervám jejich motoru fascinující sportovní elasticitou. Nejvyšší rychlost obou modelů je elektronicky omezena na 250 km/h.

Rovněž přesvědčivé jsou přednosti vznětové techniky vyvinuté exkluzivně pro automobily BMW M Performance. V kombinovaném cyklu EU se sedan spokojí s 6,3 litry na 100 km, Touring vystačí s 6,4 l/100 km. Odpovídající hodnoty emisí CO2 činí 165 gramů na kilometr u sedanu BMW M550d xDrive a 169 gramů na kilometr u kombi BMW M550d xDrive Touring. Oba modely kromě toho splňují díky technologii BMW BluePerformance standardně předpoklady pro homologaci podle emisní normy EU6.

Výjimečný poměr mezi radostí z jízdy a spotřebou paliva je dílem vysoké účinnosti nového vznětového motoru a rozsáhlého využití standardně montovaných technologií BMW EfficientDynamics. BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring těží mimo jiné z hospodárnosti osmistupňové sportovní samočinné převodovky s dlouhými převody nejvyšších stupňů, precizním řízením a minimálním prokluzem měniče momentu. Rovněž standardně dodávaná funkce Auto Start Stop automaticky vypíná motor při zastavení na křižovatce nebo v dopravní zácpě. Prostřednictvím standardně dodávaného tlačítka voliče jízdních programů lze aktivovat režim ECO PRO, který podporuje hospodárný a zároveň uvolněný styl jízdy příslušnou úpravou programu řídicí jednotky motoru, charakteristiky pedálu plynu a strategie řazení.

Režim ECO PRO navíc přispívá k mimořádně efektivnímu využívání energie cílenou regulací výkonu elektricky poháněných funkcí, jako je klimatizace a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek a sedadel. Modely BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring jsou kromě toho vybaveny rekuperací kinetické energie, vedlejšími agregáty řízenými v závislosti na skutečné potřebě a odpojitelným kompresorem klimatizace.

Pohon všech kol BMW xDrive se specifickým nastavením M.
U automobilů BMW M Performance je hnací síla rozdělována standardně dodávaným systémem BMW xDrive variabilně mezi přední a zadní kola v závislosti na situaci. Strategie činnosti elektronicky řízeného systému pohonu všech kol byla upravena speciálně pro nové modely. Tendence k nedotáčivosti v dynamických situacích je tak již potlačována v samotném zárodku změnou rozdělení hnací síly, aniž by musel zasahovat stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) propojený s pohonem xDrive. Specifické vyladění systému M přitom cíleně klade důraz na pohon zadních kol, který je pro modely BMW charakteristický.

Pohon všech kol modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring přenáší již na vjezdu do zatáčky větší hnací sílu na zadní nápravu, aby bylo dosaženo mimořádně precizní reakce vozu na pohyby volantu v kombinaci s vysokou úrovní směrové stability. Rovněž standardně dodávaný systém Performance Control zajišťuje navíc rozdělování hnací síly mezi zadní kola s cílem dosahovat nejvyšší úrovně sportovních vlastností. Cílené přibrzdění vnitřního zadního kola při současném zvýšení hnací síly způsobí, že vůz reaguje na povely řidiče s mimořádnou spontánností a precizností. V mimořádně dynamických situacích může být typický samořídicí efekt modelů M využíván dokonce k jízdě kontrolovaným smykem.

Precizní, agilní ovladatelnost díky typickému naladění podvozku M.
Podvozková technika modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring vychází z přední nápravy s dvojitými příčnými rameny a víceprvkové integrální zadní nápravy. Model Touring je navíc vybaven vzduchovým odpružením včetně automatického udržování stálé světlé výšky na zadní nápravě. Kromě zavěšení kol získalo specifické naladění modelů M také odpružení a tlumení, jakož i řízení s hydraulickým posilovačem včetně funkce Servotronic. Cílené modifikace podporují u obou modelů dosažení jízdních vlastností s typickou charakteristikou modelů M. Agilita při podélném i příčném zrychlení a preciznost reakcí na povely volantu dosahují díky tomu nové dimenze.

Spojení náprav s karoserií modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring optimalizují speciální pryžová lůžka a stabilizátory. Modifikované pružiny a tlumiče navíc vedou k intenzivnějšímu základnímu napětí při reakci na dynamické síly působící při jízdě. Optimalizované potlačování náklonu karoserie pozitivně ovlivňuje spontánní reakce na řízení při jakékoli rychlosti. Při změně směru jízdy se příčné síly zvyšují lineárně a za všech okolností kontrolovatelným způsobem. Avšak i u automobilů BMW M Performance zůstávají zachovány vynikající schopnosti vyrovnávat nerovnosti vozovky, známé z vozů BMW řady 5. Ve spojení s adaptivním tlumením DDC (Dynamic Damper Control), resp. se systémem Adaptive Drive, nabízí volič jízdních režimů také režim „COMFORT+“. Do celkového naladění automobilů BMW M Performance ve specifickém stylu modelů M je zahrnuta také charakteristika elektronicky řízených tlumičů a systému pro potlačování náklonu karoserie. Nezávisle na rozsahu výbavy tím vzniká vždy optimální celkový „setup“, typický pro modely M.

Výkonná brzdová soustava modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring zahrnuje kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, které mají podobně jako u modelu BMW 550i se zážehovým motorem V8 průměr 374 milimetrů na přední nápravě, resp. 345 milimetrů na nápravě zadní. Standardní 19“ kola M z lehké slitiny ve dvoupaprskovém designu jsou obutá do pneumatik rozměru 245/40 R 19. Na přání se nabízejí exkluzivně pro automobily BMW M Performance vyvinutá 20“ kola M z lehké slitiny, opatřená pneumatikami různých rozměrů na přední a zadní nápravě.

Exkluzivní sportovní styl karoserie a interiéru.
K precizně kontrolovatelné jízdní dynamice modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring přispívají také aerodynamické vlastnosti karoserie, které jsou další součástí celkového naladění typického pro modely M. Sportovně elegantní vzhled je doplněn specifickým designem předního a zadního nárazníku, který optimalizuje proudění vzduchu. Příď obou modelů je charakterizována velkými otvory pro přívod vzduchu. Oblast vnějších vstupů vzduchu, rezervovaná u ostatních modelů BMW řady 5 pro mlhové světlomety, je využívána pro intenzivnější přivádění chladicího vzduchu. Trojrozměrné tvarování spodní části předního nárazníku zahrnuje také aerodynamické prvky na spodním okraji vnějších otvorů, které jsou navíc členěné horizontálními lamelami v metalické barvě šedá Ferric. Stejně jako kryty vnějších zpětných zrcátek, jsou i na přání dodávaná 20“ kola M z lehké slitiny lakována v metalickém odstínu šedá Ferric. Součástí standardní výbavy je kromě toho také lesklá povrchová úprava Shadow Line pro střešní B sloupky, paty vnějších zpětných zrcátek a ozdobné lišty oken z nabídky BMW Individual.

Specifický zadní nárazník modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring, obdařený mimořádně silným designem a integrovaným difuzorem, optimalizuje jak sportovní vzhled, tak i vedení vzduchu pod vozidlem. Šířku karoserie zdůrazňuje horizontální lišta na horní hraně černého vloženého panelu. Zcela po stranách umístěné koncovky výfukové soustavy jsou lichoběžníkové a mají tmavě chromovanou povrchovou úpravu. Dalším rozpoznávacím znakem je nápis „M550d“ na víku zavazadlového prostoru, který se nalézá také na prahových lištách předních dveří.

Pro modely M typickou atmosféru v interiéru vytváří mimo jiné páka voliče s logem M, kožený volant M s páčkami pro manuální řazení, opěrka M pro levou nohu řidiče, antracitové čalounění stropu BMW Individual a ozdobné obložení interiéru v provedení z hliníku „Hexagon“. Sportovní sedadla v exkluzivním provedení M, čalouněná kombinací Alcantary a tkaniny v šedém odstínu Shadow, jsou opatřená kontrastním stehováním a vyraženým logem M. Volitelně se bez příplatku dodává alternativní kožené čalounění Dakota.

Standardní výbava modelů BMW M550d xDrive a BMW M550d xDrive Touring kromě toho zahrnuje mimo jiné xenonové světlomety, tempomat s funkcí brzdění, elektrické seřizování polohy sedadel řidiče a spolujezdce s pamětí pro sedadlo řidiče, čtyřzónovou automatickou klimatizaci, senzor deště, rádio Professional, zařízení handsfree s rozhraním USB, stylové osvětlení interiéru a ovládací systém iDrive. Další zvýšení úrovně komfortu přináší vysoce kvalitní prvky výbavy na přání, mezi něž patří mimo jiné komfortní přístupový systém, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru (v Německu standardně u modelu BMW M550d xDrive Touring), bezkontaktní otvírání víka zavazadlového prostoru, elektricky ovládané skleněné, resp. panoramatické střešní okno, dovírání dveří, tažné zařízení, vyhřívání volantu, aktivní sedadla, navigační systémy s pevným diskem a vysoce kvalitní audiosystémy a zábavní systémy pro cestující na zadních sedadlech.

V téměř kompletním rozsahu jako pro vozy BMW řady 5 je k dispozici také program asistenčních systémů a služeb BMW ConnectedDrive podporujících mobilitu. Nabídka zahrnuje například systém parkovacích senzorů Park Distance Control, zadní kameru, adaptivní natáčecí světlomety, head-up displej, asistenta dálkových světlometů, aktivní tempomat s funkcí Stop & Go, sledování rychlostních limitů Speed Limit Info, sledování slepého úhlu při změně jízdního pruhu, upozornění na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu, kamerový systém Surround View a systém nočního vidění BMW Night Vision s funkcí rozpoznávání chodců. Další inovativní technologie umožňující propojení vozidla s okolím a připojení přenosných koncových zařízení lze využít mimo jiné pro služby BMW Assist včetně rozšířeného nouzového volání s automatickým určením polohy. K dispozici jsou rovněž služby BMW Online a Internet, přístup k online službám portálů Facebook a Twitter a dopravní zpravodajství v reálném čase.

BMW X5 M50d a BMW X6 M50d: Prvotřídní výkon, působivá úspornost.        

•    Sports Activity Vehicle a Sports Activity Coupé s ještě ostřejším profilem: velká hnací síla a mimořádná hospodárnost.
•    Ještě výraznější sportovní vlastnosti díky specifickému nastavení podvozku a pohonu všech kol xDrive ve stylu modelů M.
•    Jízdní vlastnosti a design v typickém duchu M.

Koncepce modelů BMW X vděčí za své celosvětové úspěchy sportovním vlastnostem, které jsou mezi konkurenčními terénními vozidly s pohonem všech kol jedinečné. Modely BMW X5 a BMW X6 nabízejí ve svém segmentu nepřekonatelnou radost z jízdy díky výkonným motorům, kvalitní podvozkové technice a pohonu všech kol BMW xDrive, který kromě jízdní stability a trakce na nezpevněném povrchu a za špatných povětrnostních podmínek podporuje především jízdní dynamiku v zatáčkách. Kromě toho zanechávají především varianty modelů Sports Activity Vehicle a Sports Activity Coupé poháněné vznětovým řadovým šestiválcem mimořádně příznivý dojem svými hodnotami spotřeby paliva a emisí, které jsou vzhledem k jejich formátu a výkonovému potenciálu neobvykle příznivé.

S uvedením automobilů BMW M Performance dojde k dalšímu posílení profilu modelů BMW X charakterizovaného suverenitou a hospodárností. Díky nejvýkonnějšímu vznětovému motoru v nabídce značky BMW a optimalizaci převodového ústrojí, jízdních vlastností a aerodynamického řešení karoserie v typickém duchu modelů M stanovují modely BMW X5 M50d a BMW X6 M50d ve svých segmentech nová měřítka v oblastech sportovních vlastností, harmonického konceptu a hospodárnosti.

Technologie M Performance TwinPower Turbo: efektivní cesta k ještě vyšší úrovni sportovních vlastností.
Modely BMW X5 M50d a BMW X6 M50d získají díky zvýšené hnací síle vznětového motoru a specifickému nastavení podvozku ve stylu modelů M ještě více na suverenitě. Motor vyvinutý pro automobily BMW M Performance zajišťuje v obou modelech BMW X díky svému nejvyššímu výkonu 280 kW/381 k a maximálnímu točivému momentu 740 Nm úroveň jízdních výkonů, kterých v tomto segmentu nedosahuje žádný jiný vůz poháněný vznětovým motorem. BMW X5 M50d zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy, BMW X6 M50d potřebuje pro standardní sprint dokonce jen 5,3 sekundy. Oba modely profitují i při akceleraci za jízdy ve vyšších rychlostech z obrovských výkonových rezerv pokrokového vznětového motoru. Nejvyšší rychlost je v obou případech elektronicky omezena na 250 km/h.

Výrazem nejvyšší suverenity je také šetrné zacházení s palivem. V kombinovaném cyklu EU činí průměrná spotřeba paliva modelu BMW X5 M50d 7,5 litru na 100 kilometrů, u BMW X6 M50d dosahuje spotřeba hodnoty 7,7 litru na 100 km. Sports Activity Vehicle i Sports Activity Coupé mají tak jen nepodstatně vyšší hodnoty spotřeby než dosud nabízené vznětové varianty obou modelů. Odpovídající hodnoty emisí CO2 jsou 199 gramů na kilometr v případě modelu BMW X5 M50d a 204 gramů na kilometr u BMW X6 M50d.

Vysokou účinností se kromě nového vznětového motoru vyznačuje také osmistupňová sportovní samočinná převodovka modelů BMW X5 M50d a BMW X6 M50d. Technologie BMW EfficientDynamics navíc dohlížejí na inteligentní využívání energie. Mezi standardně dodávané systémy patří například zpětné získávání kinetické energie během brzdění, řízení vedlejších agregátů na základě skutečné potřeby a odpojitelný kompresor klimatizace.

BMW xDrive: inteligentní řízení, charakteristika optimalizovaná z hlediska dynamiky.
Pohon všech kol BMW xDrive s elektronicky řízenou lamelovou spojkou zajišťuje variabilní rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola v závislosti na situaci. V zájmu optimalizace trakce, jízdní stability a jízdní dynamiky může být rozdělení točivého momentu upraveno během zlomků sekundy. Propojení mezi pohonem všech kol xDrive a stabilizačním systémem DSC přitom umožňuje předvídavě analyzovat jízdní situaci. Právě možností včasného rozpoznání rizika protočení poháněného kola a schopností zabránit protáčení jednoho nebo více kol změnou rozdělení hnací síly se xDrive řadí mezi inteligentní pohony všech kol.

V normálních jízdních situacích je větší část hnací síly přenášena na zadní kola, čímž jsou zdůrazněny charakteristické jízdní vlastnosti vozů BMW. U modelů BMW X5 M50d a BMW X6 M50dS zajišťuje specifické vyladění, optimalizující dynamiku v duchu modelů M, ještě větší důraz na zadní kola i při sportovním průjezdu zatáčkou. Při průjezdu zatáčkou je hnací síla již při stabilním jízdním stavu přenášena z větší části na zadní nápravu, aby se zvýšila obratnost vozidla a potlačila se tendence k nedotáčivosti.

Agilní chování vozu v zatáčkách je navíc podporováno systémem Performance Control v modelu BMW X5 M50d, resp. systémem Dynamic Performance Control v modelu BMW X6 M50d. Jakmile začnou přední kola modelu BMW X5 M50d vykazovat nadměrnou tendenci ke ztrátě přilnavosti, přibrzdí vzájemně propojená řídicí elektronika pohonu všech kol xDrive a stabilizačního systému DSC cíleně vnitřní zadní kolo. Takto vzniklá ztráta hnacího momentu je zároveň kompenzována zvýšením výkonu motoru. Zásah systému Performance Control tak zajistí precizní natočení vozidla do zatáčky. Ještě variabilněji probíhá rozdělování hnací síly v modelu BMW X6 M50d, který je standardně vybaven systémem Dynamic Performance Control. Tento systém přenáší při tendenci k nedotáčivosti hnací sílu z vnitřního na vnější zadní kolo. Opačným způsobem zasahuje Dynamic Performance Control při hrozbě přetáčivosti. V tomto případě tedy odlehčí vnější zadní kolo, zatížené mimořádně velkou odstředivou silou, snížením hnacího momentu a jeho převedením na vnitřní zadní kolo. Systém Dynamic Performance Control plní stabilizační funkci rovněž v situacích, v nichž řidič uvolní pedál plynu. Tento systém zajišťuje precizní a agilní změnu směru jízdy na vjezdu do zatáčky a navíc umožňuje mimořádně dynamickou akceleraci na výjezdu ze zatáčky.

Přesné řízení a precizně kontrolovatelné jízdní vlastnosti díky specifickému naladění podvozku v duchu modelů M.
Konstrukce podvozku modelů BMW X5 M50d a BMW X6 M50d vychází z přední nápravy tvořené dvojicemi příčných ramen a pružicími vzpěrami a integrální víceprvkové zadní nápravy, čímž nabízí ideální předpoklady pro naladění umožňující sportovní jízdní vlastnosti a splňující zároveň také vysoké požadavky v oblasti jízdního komfortu. Oba modely jsou navíc vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy včetně automatického udržování stálé světlé výšky. Z důvodu dosažení typické charakteristiky modelů M v nastavení podvozku byla u obou modelů X modifikována mimo jiné opěrná ložiska, elastokinematika, odpružení a tlumení a charakteristika hydraulického posilovače řízení s funkcí Servotronic.

Naklánění karoserie omezuje stabilnější připevnění náprav ke karoserii, čímž se optimalizuje přesnost reakce vozu na pohyby volantu při zatáčení. Nárůst příčných sil navíc probíhá s lineárností typickou pro modely M, aby byla umožněna precizně kontrolovatelná ovladatelnost až na hranici fyzikálních limitů. Specifické nastavení podvozkových komponentů M zahrnuje také elektronicky řízené tlumiče a aktivní stabilizaci naklánění karoserie systémem Adaptive Drive, který patří ke standardní výbavě modelu BMW X6 M50d a pro model BMW X5 M50d se dodává na přání. Vysoké a i při velkém zatížení konstantní hodnoty zpomalení zajišťuje velkoryse dimenzovaná brzdová soustava s kotoučovými brzdami o průměru 385 mm vpředu a 345 mm vzadu.

Exkluzivní stylistické prvky: aerodynamicky optimalizovaná karoserie, sportovní atmosféra v interiéru.
Exkluzivní stylistické úpravy exteriéru a interiéru jsou u obou automobilů BMW M Performance vyvinutých na základě modelů BMW X zdrojem jasné vizuální diferenciace, optimalizovaných aerodynamických vlastností a větší radosti z jízdy. Výrazně tvarovaný, nápadně trojrozměrně konturovaný, a tím mimořádně silně působící přední nárazník lakovaný v barvě karoserie má velké otvory pro přívod vzduchu, které odkazují na sílu za nimi uloženého vznětového motoru. Pro optimalizaci přívodu chladicího vzduchu se k tomuto účelu využívají i plochy sloužící jinak u ostatních variant obou modelů BMW X k uložení mlhových světlometů. Boční otvory jsou vždy rozčleněny horizontálními lištami v šedém metalickém odstínu Ferric. Aerodynamická rovnováha vozidla ve vysokých rychlostech je optimalizována aerodynamickými prvky adaptovanými z motoristického sportu, které jsou umístěny pod bočními otvory pro přívod vzduchu.

Dalšími specifickými stylistickými prvky jsou svislé lamely v ledvinkách masky chladiče BMW, lakované v odstínu titanu, kryty vnějších zpětných zrcátek v šedé metalické barvě Ferric, modelové označení na zadním výklopném víku, lesklé lišty kolem bočních oken a rovněž paty vnějších zpětných zrcátek v provedení BMW Shadow Line. Model BMW X5 M50d je standardně vybaven 19“ koly M z lehké slitiny v designu s paprsky ve tvaru písmene V, zatímco model BMW X6 M50d jezdí na 20“ kolech M z lehké slitiny v designu s dvojitými paprsky. Pro oba modely se na přání dodávají exkluzivně pro automobily BMW M Performance vyvinutá 20“ kola M z lehké slitiny, lakovaná metalickým odstínem šedá Ferric a obutá do pneumatik nestejných rozměrů na přední a zadní nápravě. Dynamický vzhled modelu BMW X5 M50d je navíc podtržen rozšířenými podběhy kol a specifickými prahy a ochrannými lištami. U modelu BMW X6 M50d je atletický charakter zdůrazněn výrazným vyboulením na kapotě motoru. Oba modely jsou navíc vybaveny atleticky tvarovaným zadním nárazníkem, do něhož jsou integrovány lichoběžníkové koncovky výfuků na levé a pravé straně.

V interiéru modelů BMW X5 M50d a BMW X6 M50d dávají sportovně orientovanou radost z jízdy najevo prahové lišty s nápisem „M Performance“, nápis „M50d“ v panelu sdružených přístrojů, páka voliče s logem M, kožený volant M s páčkami pro manuální řazení, opěrka M pro levou nohu řidiče, čalounění stropu BMW Individual v barvě antracitu a ozdobné lišty v interiéru v provedení kartáčovaný hliník Shadow. Oba modely jsou navíc standardně vybaveny sportovními sedadly v exkluzivním provedení M kombinujícím Alcantaru s kůží Nappa. Černá sedadla jsou ozdobena bílým kontrastním stehováním a vyraženým logem M. Jejich polohu lze seřizovat elektricky a nechybí ani paměť pro uložení nastavené polohy.

Modely BMW X5 M50d a BMW X6 M50d jsou kromě toho standardně vybaveny například xenonovými světlomety včetně světlometů LED pro denní svícení, tempomatem s funkcí brzdění, dvouzónovou automatickou klimatizací, senzorem deště, rádiem Professional a ovládacím systémem iDrive. Mezi nejzajímavější prvky výbavy na přání patří komfortní přístupový systém, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru (standardně u modelu BMW X6 M50d), elektricky ovládané skleněné, resp. panoramatické střešní okno, automatické dovírání dveří, tažné zařízení, vyhřívání volantu, aktivní sedadla, navigační systémy s pevným diskem a vysoce kvalitní audiosystémy a zábavní systémy pro cestující na zadních sedadlech. BMW X5 M50d může být navíc na přání vybaveno třetí řadou sedadel, BMW X6 M50d adaptivními světlomety LED.

V rámci nabídky asistenčních systémů a služeb BMW ConnectedDrive na podporu mobility jsou k dispozici rozmanité opce pro optimalizaci komfortu, bezpečnosti a využívání funkcí informačních a zábavních systémů. Pro modely BMW X5 M50d a BMW X6 M50d se dodává mimo jiné systém parkovacích senzorů Park Distance Control, zadní kamera s funkcí Top View, adaptivní natáčecí světlomety, head-up displej, asistent dálkových světlometů, aktivní tempomat s funkcí Stop & Go a sledování rychlostních limitů Speed Limit Info. Další inovativní technologie sloužící k propojení vozidla s okolím a k připojení přenosných koncových zařízení umožňují využívat služby BMW Assist včetně rozšířeného nouzového volání s automatickým určením polohy a služby BMW Online včetně neomezeného přístupu na internet ve vozidle. Funkce dopravního zpravodajství v reálném čase přináší řidiči mimořádně rozsáhlý a precizní přehled o dopravní situaci. Rovněž na přání dodávaná funkce Apps umožňuje mimo jiné využívat online služeb portálů Facebook a Twitter.

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky