Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept ‒ unikátní kombinace benzínového a elektrického pohonu

Čtvrtek, 12. 1. 2012, 11:47 - Na Severoamerickém mezinárodním autosalonu 2012 v Detroitu představuje společnost Volvo Car Corporation nový plug-in hybrid kombinující benzínový motor s elektrickým pohonem. Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept je elektromobil, mimořádně úsporný hybrid a výkonný automobil s vysokým výkonem v jednom. Stiskem tlačítka může řidič zvolit způsob, jakým má být výkon poskytovaný kombinací silného benzínového motoru a elektromotoru využit.

„Technologie použitá u XC60 Plug-in Hybrid Concept je geniální a zcela jedinečná,“ říká Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation. „Můžete cestovat velmi ekologicky, aniž byste zároveň museli přistoupit ke kompromisům, pokud jde o vlastnosti luxusního vozu. Žádnému jinému výrobci se nepodařilo dosáhnout srovnatelných hodnot spotřeby paliva a dojezdu na elektrický pohon u podobně všestranného a prostorného automobilu s výkonem plných 350 koní.“

„Tato špičková technologie typu plug-in hybrid kombinovaná s nejmodernějším čtyřválcovým benzínovým motorem z připravované řady Volvo Environmental Architecture se během několika let dostane k americkým zákazníkům. Zatím však nelze s jistotou říci, u jakého modelu bude toto řešení poprvé použito,“ dodal Stefan Jacoby.

Čistý hybridní výkon ‒ tři automobily v jednom
Řidič si může preferovaný režim jízdy zvolit pomocí jednoho ze tří tlačítek na přístrojovém panelu. Tlačítka dodávají vozu tři odlišné charakteristiky: Pure, Hybrid a Power.

•        V režimu Pure je vůz v maximální možné míře poháněn pouze elektromotorem. Dojezd na elektrický pohon v městském provozu je až 56 km (dojezd do vybití baterií v jízdním cyklu certifikovaný dle amerických předpisů), a to s nulovými emisemi. Dojezd podle evropského certifikačního cyklu NEDC je 45 km.

•        Režim Hybrid je standardně aktivován při každém nastartování vozidla. Benzínový a elektrický motor spolupracují na dosažení maximálního potěšení z jízdy s co nejnižším dopadem na životní prostředí. Podle evropského certifikačního cyklu NEDC dosahují emise CO2 hodnoty 53 g/km, což odpovídá spotřebě paliva 2,3 l / 100 km. Při použití amerických certifikačních standardů, které zohledňují i emise vyprodukované při výrobě elektrické energie, je kombinovaná spotřeba paliva při ustálené jízdě 4,7 l / 100 km. Celkový dojezd vozidla je až 960 km.

•        V režimu Power je technologie optimalizována s ohledem na dosažení nejvyššího možného výkonu. Benzínový motor o výkonu 280 k s točivým momentem 380 Nm je kombinován s elektromotorem poskytujícím 70 k a 200 Nm. Okamžitá dostupnost maxima točivého momentu u elektromotoru umožňuje vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy.
Čtyřválcový motor s výkonem šestiválce

Přední kola vozu XC60 Plug-in Hybrid Concept jsou poháněna čtyřválcovým přeplňovaným motorem z připravované řady motorů VEA (Volvo Environmental Architecture). Tento motor disponuje výkonem 280 k a maximálním točivým momentem 380 Nm. O přenos výkonu na kola se stará nově vyvinutá osmistupňová automatická převodovka.

„XC60 Plug-in Hybrid Concept potvrzuje, že naše připravované čtyřválcové motory budou schopny nabídnout stejný výkon jako současné šestiválce. Jejich spotřeba paliva bude přitom nižší, než jaké dosahují dnešní čtyřválce,“ říká Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Corporation.

Koncept nese označení „T8“, což znamená kombinovaný výkon 350 koní poskytovaný silným benzínovým motorem a elektromotorem. Tato hodnota řadí vůz do oblasti, která dosud patřila výhradně osmiválcovým motorům.
„Je na čase přestat počítat válce,“ říká Peter Mertens. „Čtyřválcové motory představují nejefektivnější způsob pro rychlé snižování emisí CO2 a spotřeby paliva bez kompromisů v očekáváních zákazníků, pokud jde o potěšení z jízdy a výkon.“

Snížení počtu dílů, hmotnosti a spotřeby paliva
VEA je modulární řada dieselových a benzínových motorů. Benzínové verze jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva, mají nízké vnitřní ztráty energie a vyvažovací hřídele pro maximální komfort.
Díky několika úrovním přeplňování se však otevírá flexibilita, která zahrnuje řadu možností od vysokého výkonu a točivého momentu až po mimořádně úsporné verze. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.

Modulární formát je založen na objemu každého válce 500 cm3, jenž zajišťuje optimální termodynamické vlastnosti. Pomocí tohoto řešení lze vyvinout i tříválcové motory. VEA nabízí několik výhod:
•        Nižší počet unikátních dílů. To přispívá k efektivitě výroby, zajišťování jakosti a k optimalizaci nového procesu vývoje.
•        Nová hnací ústrojí jsou výrazně lehčí než současné motory s podobným výkonem.
•        Spotřeba paliva se v porovnání se současnými motory s podobným výkonem zlepšila až o 35 procent.
•         Modularita a kompaktní uložení napříč jsou ideální pro další rozvoj elektrifikace.

Integrovaný startér/generátor
Motor Volva XC60 Plug-in Hybrid Concept nemá běžný startér ani alternátor. Namísto toho je vybaven integrovaným startérem a generátorem (ISG), jenž je napojen na klikový hřídel mezi motorem a převodovkou. ISG dokáže při akceleraci poskytnout dodatečných 34 kW (45 k). Kromě toho při brzdění zajišťuje nabíjení baterie.

Baterii můžete nabít doma
Zadní náprava vozu XC60 Plug-in Hybrid Concept je poháněna elektromotorem o výkonu 70 k. Ten je napájen z lithium-iontové baterie s kapacitou 12 kWh, jež je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru.

Baterii lze nabíjet z běžné elektrické zásuvky ‒ doma stejně jako na parkovišti. Doba nabíjení závisí na hodnotě nabíjecího proudu. Pokud je použito napětí 220 V, trvá nabití na plnou kapacitu při proudu 12 A pouhé 3,5 hodiny. Při nabíjení ze sítě 110 V/12 A trvá nabití baterií vozidla 7,5 hodiny. Po dobu nabíjení může být zároveň ohříván nebo ochlazován interiér vozidla tak, aby posádka měla od počátku jízdy zajištěn maximální komfort. Díky této funkci navíc zbývá více energie v bateriích pro pohon vozidla.

Neustále online
Informační a multimediální systém Volvo Sensus v XC60 Plug-in Hybrid Concept řidiče neustále informuje o všem, co cestování zjednoduší, zefektivní a zpříjemní. Několik příkladů poskytovaných informací:

•        Nejlepší trasa do zadaného cíle v závislosti na tom, zda řidič upřednostňuje co nejnižší spotřebu energie, nejkratší dobu jízdy, nebo nejmenší vzdálenost.
•        Nízkoemisní zóny, kde je vyžadováno dostatečné množství energie pro čistě elektrický pohon.
•        Umístění nabíjecích stanic nabízejících elektřinu z obnovitelných zdrojů.
•        Stanice pro rychlé nabití baterií na trase.

Mobilní aplikace
Řidič se může k vozidlu připojit také prostřednictvím svého telefonu díky mobilní aplikaci. Tato aplikace představuje pohodlný způsob přístupu k množství dat, jako jsou úroveň nabití baterií, zbývající dojezd či poloha a kapacita nejbližší dobíjecí stanice. Díky aplikaci může majitel také zkontrolovat, zda je dobíjecí kabel připojen k vozidlu, nebo nastavit požadovanou teplotu v interiéru vozidla.

„Vytvoření intuitivního prostředí, které vám vždy poskytne přístup k aktuálním a užitečným informacím, je důležitou součástí vývoje našich produktů. O stavu vozidla jste tak informováni bez ohledu na to, zda je právě zaparkované, či zda sedíte za volantem,“ říká Stefan Jacoby.

„Svalnatý“ vzhled
Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept je lakováno speciální bílou barvou a jeho „svalnatý“ vzhled zdůrazňují 21palcová kola. Interiér je charakterizován unikátními detaily a barvami, jako je střízlivé tmavě modré kožené čalounění či obložení modrošedým dřevem. Přístrojový panel byl upraven tak, aby řidiči poskytoval všechny potřebné informace o spotřebě benzínu i elektrické energie, o stavu baterií, zbývajícím dojezdu atd.

Elektrický pohon všech kol
Elektrický pohon všech kol lze u vozu XC60 Plug-in Hybrid Concept aktivovat stiskem tlačítka pohonu všech kol AWD (All Wheel Drive). Namísto mechanického přenosu síly, který je využit u konvenčního systému pohonu všech kol, centrální řídicí jednotka reguluje přenos síly mezi přední kola poháněná benzínovým motorem a zadní kola poháněná elektromotorem.

Elektrický systém pohonu všech kol byl navržen s ohledem na zajištění co nejlepší trakce při rozjezdu a při jízdě po kluzkých vozovkách ‒ například ve sněhu či v blátě.

Šetří baterii na později
Řidič se může rozhodnout, že si energii uloženou v bateriích ponechá na později, například pro průjezd ekologickou zónou nebo pro jízdu v samotném centru města. Aktivací režimu Save začne generátor baterii nabíjet tak, aby byla dostatečně nabitá, až bude zapotřebí. Cílem je zajistit takové množství energie, aby bylo možné na elektřinu ujet 20 km.

„Riziko, že se stanete účastníkem nehody nebo že se při ní zraníte, se u našich nejnovějších modelů snížilo o více než dvě třetiny v porovnání s vozy Volvo ze 70. let minulého století. Nyní jsme na cestě k naplnění naší vize, podle níž by do roku 2020 neměl být nikdo ve voze Volvo při nehodě zraněn ani usmrcen,“ říká Thomas Broberg, vrchní bezpečnostní poradce společnosti Volvo Car Corporation.
Hodnocení při udělování IIHS Top Safety Pick vychází z hodnot dosažených při čtyřech typech simulovaných nehod*:
•    Hodnocení odolnosti při čelním nárazu vychází z výsledků předsazeného čelního nárazu při rychlosti 64 km/h.
•    Hodnocení ochrany při bočním nárazu je založeno na výsledcích zkoušky, během níž do boku vozidla narazí bariéra pohybující se rychlostí 50 km/h. Bariéra představuje příď pickupu nebo SUV.
•    Pro získání dobrého hodnocení ochrany v případě převrácení musí střecha vozu odolat zatížení odpovídajícímu čtyřnásobku hmotnosti vozidla s deformací maximálně 12,7 cm.
•    Ochrana při nárazu zezadu je hodnocena s využitím figuríny měřící zatížení v oblasti krku. Tento test simuluje kolizi, při níž do zádi stojícího vozidla narazí jiný vůz rychlostí 32 km/h.

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky