Nový E 300 BlueTEC HYBRID přichází na start s rekordně nízkou hodnotou spotřeby 4,2 litru nafty na 100 km a emisemi CO2 109 g/km. Současně však nabízí také větší točivý moment a výkon. Modulární koncepce hybridní soustavy s lithium-iontovými akumulátory nijak neomezuje nabídku prostoru. K nevšedním zážitkům z jízdy přispívá systém Start/Stop, rekuperace kinetické energie, podpora akcelerace elektromotorem, čistě elektrický pohon a funkce setrvačné jízdy. Nový model se bude prodávat jako sedan a kombi. E 300 BlueTEC HYBRID je nejhospodárnějším vozem vyšší třídy na světě.
Mercedes-Benz otvírá novou kapitolu v klíčovém segmentu své značky a stanovuje přitom nová měřítka pro manažerské vozy vyšší třídy. E 300 BlueTEC HYBRID dodávaný jak v provedení sedan, tak jako kombi dokáže přesvědčit pozoruhodnými výkonovými parametry. Jeho čtyřválcový vznětový motor poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a točivý moment 500 N.m a společně s elektromotorem s výkonem 20 kW a točivým momentem 250 N.m tvoří harmonický celek.
„S modelem E 300 BlueTEC HYBRID pokračujeme nyní v naší rozsáhlé hybridní ofenzivě. Modulární technika nám otvírá cestu pro rychlé rozšíření dalších modelových řad o hybridní modely,“ vysvětluje profesor Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler zodpovědný za koncernový výzkum a vedoucí vývoje divize Mercedes-Benz Cars. „S jasným zaměřením na rozmanité potřeby trhů po celém světě můžeme nabízet přesně takové modely, které naši zákazníci požadují.“
Nový model nevyžaduje od cestujících žádné ústupky v oblasti nabídky místa ani v interiéru, ani v zavazadlovém prostoru. Inteligentní modulární hybridní koncepce představuje další významný vývoj systému použitého v modelu S 400 HYBRID. Na karoserii nebylo nutné provádět žádné změny a hybridní modul lze flexibilně a modulárně používat i v dalších modelových řadách.
Filozofie: zvýšení hospodárnosti bez ztráty komfortu a praktičnosti
E 300 BlueTEC HYBRID je součástí inteligentní strategie downsizingu, v níž jde o výrazné zvýšení hospodárnosti běžných modelů bez újmy v oblasti funkčnosti nebo komfortu. Inženýři společnosti se přitom nezaměřují jen na normovanou spotřebu paliva, nýbrž na příkladné hodnoty reálné spotřeby v každodenním provozu. Ke známé bezpečnostní filozofii „Real Life Safety“, která se neorientuje primárně na výsledky normovaných nárazových testů, ale staví do popředí zvýšení bezpečnosti v praktických podmínkách, se tak řadí také „Real Life Efficiency“, hospodárnost v reálném provozu.
E 300 BlueTEC HYBRID vychází z hospodárného modelu E 250 CDI. V porovnání s ním má ovšem vyšší výkon a nižší spotřebu paliva o cca 15 procent.
Model E 300 BlueTEC HYBRID je tak v praktickém provozu srovnatelný s modelem E 300 CDI (170 kW/540 N.m), přestože jej překonává v disciplínách spotřeby paliva a emisí CO2 o cca 35 procent. Také z hlediska hmotnosti se E 300 BlueTEC HYBRID pohybuje na úrovni E 300 CDI.
Hybridizace zároveň znamená zvýšení jízdního komfortu. Spouštění motoru a rozjezd vozu probíhá prakticky nehlučně, hybridní modul kromě toho tlumí případné vibrace spalovacího motoru. V režimu Start-Stop je navíc plně k dispozici klimatizace interiéru vozidla.
Jízda setrvačností na dálnici
Hybridní technika Mercedes-Benz nabízí celou řadu doplňkových funkcí, které zároveň zlepšují komfort a hospodárnost a přispívají k mimořádným zážitkům z jízdy, jež se vyznačuje i kultivovaným sportovním charakterem:
Hybridní modul: inteligentně integrovaný kompaktní zdroj značné hnací síly
Hybridní poháněcí jednotka je dalším zdokonalením modulu z modelu S 400 HYBRID a vychází ze samočinné převodovky 7G-TRONIC PLUS. Novinkou je vypuštění kapalinového měniče momentu. Na jeho místo přišla rozjezdová spojka v olejové lázni, která se používá také ve výkonných modelech AMG. Díky tomu mohl být do skříně převodovky integrován elektrický stroj při nepatrném zvětšení délky v porovnání s převodovkou 7G-TRONIC (+65 mm). Nepřítomnost kapalinového měniče umožňuje čistě elektrický pohon a setrvačnou jízdu s vypnutým motorem, čímž se výrazně zvyšuje potenciál pro snižování spotřeby paliva.
V případě kompaktního elektromotoru, který je uložen s minimálními prostorovými nároky ve skříni spojky mezi motorem a převodovkou, se jedná o třífázový střídavý elektromotor s permanentním magnetem, který při provozním napětí 120 V dosahuje nejvyššího výkonu 20 kW a maximálního točivého momentu 250 N.m.
Dokonalá integrace komponentů do vozidla
Elektrickou energii poskytuje hybridnímu pohonu speciálně pro automobilové aplikace vyvinutý vysokonapěťový akumulátor Li-Ion o výkonu 19 kW a kapacitě 0,8 kWh. Vůz třídy E s ním může jet v režimu čistě elektrického pohonu rychlostí až 35 km/h s dojezdem až jeden kilometr. Díky prostorově nenáročnému uložení v motorovém prostoru místo konvenčního startovacího akumulátoru zůstávají velkorysé rozměry interiéru a objem zavazadlového prostoru beze změn. Lithium-iontový akumulátor neslouží jen jako zdroj energie pro elektromotor, ale prostřednictvím měniče napětí je spojen i s 12V palubní sítí, která napájí standardní spotřebiče, jako jsou světlomety a prvky komfortní výbavy.
Inženýrům se podařilo spojit přímo se spalovacím motorem celou řadu dílů hybridní soustavy, jako například výkonovou elektroniku v motorovém prostoru. Tím byl završen princip modularity:
Hybridní modely mohou být bez jakýchkoli provozních problémů vyráběny na společné montážní lince s běžnými verzemi. Další výhodou celkového konceptu je použitelnost a kompatibilita s dalšími vozidly a motory.
Bezpečnost bez kompromisů jako v ostatních modelech
Inteligentní integrace hybridních systémů beze změn v konstrukci karoserie nemá jen praktické přednosti v podobě plného zachování nabídky místa v interiéru. Zároveň je tak zaručena stejně vysoká úroveň bezpečnosti všech hybridních modelů jako u konvenčních verzí poháněných pouze spalovacím motorem, což je pro značku Mercedes-Benz mimořádně důležitým aspektem. Chování vozu při nehodě bylo patřičně prověřeno nejen nárazovými simulacemi, ale všemi obvyklými zkouškami.
redakce Ostrava Online