Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID: nejhospodárnější vůz vyšší třídy na světě

Středa, 11. 4. 2012, 15:31 -

Nový E 300 BlueTEC HYBRID přichází na start s rekordně nízkou hodnotou spotřeby 4,2 litru nafty na 100 km a emisemi CO2 109 g/km. Současně však nabízí také větší točivý moment a výkon. Modulární koncepce hybridní soustavy s lithium-iontovými akumulátory nijak neomezuje nabídku prostoru. K nevšedním zážitkům z jízdy přispívá systém Start/Stop, rekuperace kinetické energie, podpora akcelerace elektromotorem, čistě elektrický pohon a funkce setrvačné jízdy. Nový model se bude prodávat jako sedan a kombi. E 300 BlueTEC HYBRID je nejhospodárnějším vozem vyšší třídy na světě.

Mercedes-Benz otvírá novou kapitolu v klíčovém segmentu své značky a stanovuje přitom nová měřítka pro manažerské vozy vyšší třídy. E 300 BlueTEC HYBRID dodávaný jak v provedení sedan, tak jako kombi dokáže přesvědčit pozoruhodnými výkonovými parametry. Jeho čtyřválcový vznětový motor poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a točivý moment 500 N.m a společně s elektromotorem s výkonem 20 kW a točivým momentem 250 N.m tvoří harmonický celek.

„S modelem E 300 BlueTEC HYBRID pokračujeme nyní v naší rozsáhlé hybridní ofenzivě. Modulární technika nám otvírá cestu pro rychlé rozšíření dalších modelových řad o hybridní modely,“ vysvětluje profesor Dr. Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler zodpovědný za koncernový výzkum a vedoucí vývoje divize Mercedes-Benz Cars. „S jasným zaměřením na rozmanité potřeby trhů po celém světě můžeme nabízet přesně takové modely, které naši zákazníci požadují.“

Nový model nevyžaduje od cestujících žádné ústupky v oblasti nabídky místa ani v interiéru, ani v zavazadlovém prostoru. Inteligentní modulární hybridní koncepce představuje další významný vývoj systému použitého v modelu S 400 HYBRID. Na karoserii nebylo nutné provádět žádné změny a hybridní modul lze flexibilně a modulárně používat i v dalších modelových řadách.

Filozofie: zvýšení hospodárnosti bez ztráty komfortu a praktičnosti

E 300 BlueTEC HYBRID je součástí inteligentní strategie downsizingu, v níž jde o výrazné zvýšení hospodárnosti běžných modelů bez újmy v oblasti funkčnosti nebo komfortu. Inženýři společnosti se přitom nezaměřují jen na normovanou spotřebu paliva, nýbrž na příkladné hodnoty reálné spotřeby v každodenním provozu. Ke známé bezpečnostní filozofii „Real Life Safety“, která se neorientuje primárně na výsledky normovaných nárazových testů, ale staví do popředí zvýšení bezpečnosti v praktických podmínkách, se tak řadí také „Real Life Efficiency“, hospodárnost v reálném provozu.

E 300 BlueTEC HYBRID vychází z hospodárného modelu E 250 CDI. V porovnání s ním má ovšem vyšší výkon a nižší spotřebu paliva o cca 15 procent.

Model E 300 BlueTEC HYBRID je tak v praktickém provozu srovnatelný s modelem E 300 CDI (170 kW/540 N.m), přestože jej překonává v disciplínách spotřeby paliva a emisí CO2 o cca 35 procent. Také z hlediska hmotnosti se E 300 BlueTEC HYBRID pohybuje na úrovni E 300 CDI.

Hybridizace zároveň znamená zvýšení jízdního komfortu. Spouštění motoru a rozjezd vozu probíhá prakticky nehlučně, hybridní modul kromě toho tlumí případné vibrace spalovacího motoru. V režimu Start-Stop je navíc plně k dispozici klimatizace interiéru vozidla.

Jízda setrvačností na dálnici

Hybridní technika Mercedes-Benz nabízí celou řadu doplňkových funkcí, které zároveň zlepšují komfort a hospodárnost a přispívají k mimořádným zážitkům z jízdy, jež se vyznačuje i kultivovaným sportovním charakterem:

  • Zastavení vozidla/funkce ECO Start-Stop:
    Spalovací motor může být vypínán i za jízdy setrvačností rychlostí až 160 km/h, protože jsou pomocné agregáty, jako je posilovač řízení, brzdový posilovač a kompresor klimatizace, poháněny elektricky. Opětovné spuštění spalovacího motoru probíhá mimořádně rychle, komfortně a téměř nehlučně.
  • Manévrování: Parkování nebo otáčení probíhá většinou s čistě elektrickým pohonem.
  • Akcelerace: K rozjezdu a jízdě s malým zatížením je využíván čistě elektrický pohon. Akcelerace z klidu je mimořádně dynamická, protože je okamžitě k dispozici maximální točivý moment elektromotoru s hodnotou 250 N.m.
  • Podpora akcelerace: Elektromotor podporuje spalovací motor během zrychlování, například při předjížděcím manévru.
  • Klidná jízda: Při jízdě ustálenou rychlostí upravuje řídicí jednotka převody tak, aby se provozní otáčky motoru pohybovaly v oblasti co nejnižší specifické spotřeby.
  • Jízda setrvačností: Jízda setrvačností je možná při rychlostech pod 160 km/h. Spalovací motor se přitom vypíná a požadovaná rychlost je udržována na konstantní úrovni pouze prostřednictvím elektromotoru, dokud nebude nutné začít nabíjet akumulátor.
  • Rekuperace (zpětné získávání) kinetické energie při jízdě s uvolněným pedálem plynu nebo během brzdění. Během zpomalování v důsledku ubrání plynu pracuje elektrický stroj jako generátor. Po sešlápnutí brzdového pedálu se nejprve úměrně zvyšuje výkon generátoru, aby bylo dosaženo většího zpomalení. Kolové brzdy začnou pracovat až při požadavku na ještě intenzivnější brzdění.
  • Informace: Již po relativně krátké době se dostaví další úspora, protože řidiči a řidičky začnou výše uvedené funkce využívat vědoměji a efektivněji. V tom jsou podporováni informačním konceptem pro hybridní modely. Centrální displej informuje o aktuálním toku energie a stavu nabití akumulátoru.

Hybridní modul: inteligentně integrovaný kompaktní zdroj značné hnací síly

Hybridní poháněcí jednotka je dalším zdokonalením modulu z modelu S 400 HYBRID a vychází ze samočinné převodovky 7G-TRONIC PLUS. Novinkou je vypuštění kapalinového měniče momentu. Na jeho místo přišla rozjezdová spojka v olejové lázni, která se používá také ve výkonných modelech AMG. Díky tomu mohl být do skříně převodovky integrován elektrický stroj při nepatrném zvětšení délky v porovnání s převodovkou 7G-TRONIC (+65 mm). Nepřítomnost kapalinového měniče umožňuje čistě elektrický pohon a setrvačnou jízdu s vypnutým motorem, čímž se výrazně zvyšuje potenciál pro snižování spotřeby paliva.

V případě kompaktního elektromotoru, který je uložen s minimálními prostorovými nároky ve skříni spojky mezi motorem a převodovkou, se jedná o třífázový střídavý elektromotor s permanentním magnetem, který při provozním napětí 120 V dosahuje nejvyššího výkonu 20 kW a maximálního točivého momentu 250 N.m.

Dokonalá integrace komponentů do vozidla

Elektrickou energii poskytuje hybridnímu pohonu speciálně pro automobilové aplikace vyvinutý vysokonapěťový akumulátor Li-Ion o výkonu 19 kW a kapacitě 0,8 kWh. Vůz třídy E s ním může jet v režimu čistě elektrického pohonu rychlostí až 35 km/h s dojezdem až jeden kilometr. Díky prostorově nenáročnému uložení v motorovém prostoru místo konvenčního startovacího akumulátoru zůstávají velkorysé rozměry interiéru a objem zavazadlového prostoru beze změn. Lithium-iontový akumulátor neslouží jen jako zdroj energie pro elektromotor, ale prostřednictvím měniče napětí je spojen i s 12V palubní sítí, která napájí standardní spotřebiče, jako jsou světlomety a prvky komfortní výbavy.

Inženýrům se podařilo spojit přímo se spalovacím motorem celou řadu dílů hybridní soustavy, jako například výkonovou elektroniku v motorovém prostoru. Tím byl završen princip modularity:

Hybridní modely mohou být bez jakýchkoli provozních problémů vyráběny na společné montážní lince s běžnými verzemi. Další výhodou celkového konceptu je použitelnost a kompatibilita s dalšími vozidly a motory.

Bezpečnost bez kompromisů jako v ostatních modelech

Inteligentní integrace hybridních systémů beze změn v konstrukci karoserie nemá jen praktické přednosti v podobě plného zachování nabídky místa v interiéru. Zároveň je tak zaručena stejně vysoká úroveň bezpečnosti všech hybridních modelů jako u konvenčních verzí poháněných pouze spalovacím motorem, což je pro značku Mercedes-Benz mimořádně důležitým aspektem. Chování vozu při nehodě bylo patřičně prověřeno nejen nárazovými simulacemi, ale všemi obvyklými zkouškami.

redakce Ostrava Online

 

« zpět do rubriky