Honda Gold Wing 2012: cestujte první třídou

Neděle, 28. 8. 2011, 18:59 - Již od svého debutu pod názvem GL1000 v roce 1975 je model Gold Wing znám jako vrchol motocyklového průmyslu pro cestování ve dvou. Je znám jako stroj disponující výkonem, vyladěním a spolehlivostí nezbytnými pro cestování na dlouhé vzdálenosti, který zároveň nabízí maximální komfort. Název “Gold Wing” se stal synonymem pro neúnavný výkon a důmyslná řešení cestovních motocyklů. Přestože prochází neustálým procesem zdokonalování, od stereo systémů přes ventilaci teplého vzduchu až po technologii airbagu, Gold Wing nikdy nezapomněl na to, že jezdci cestující na dlouhé vzdálenosti potřebují také výkonný motor.

V roce 2001, po osmi letech intenzivního výzkumu a vývoje, se Gold Wing pod označením GL1800 dočkal opravdu dynamického jízdního charakteru, který násobí potěšení z jízdy na tomto stroji. Skříňový rám z lehkých slitin zajišťuje motocyklu při rychlé jízdě potřebnou stabilitu a přesnou odezvu řízení. Tento rám ve spojení s jedinečným plochým šestiválcovým motorem tvoří nízké těžiště, což je klíčový faktor pro udržení rovnováhy a obratnosti i při velmi nízkých rychlostech, čímž se tento stroj stává ideálním řešením jak pro klikaté horské silnice, tak pro přeplněné městské ulice. Všude je radost s ním cestovat.

Avšak místem, kde se tento opravdu luxusní motocykl vždycky cítil jako ryba ve vodě, je otevřená silnice. Plochý šestiválcový motor se vstřikováním paliva modelu Gold Wing přináší vytrvalý výkon provázený neuvěřitelně hladkým chodem bez rušivých projevů. Stejně jako se motor, který se těší dobré pověsti na poli spolehlivosti, i zbytek motocyklu je tvořen součástmi splňujícími ty nejvyšší standardy. Mohou se pochlubit mimořádnou kvalitou zpracování a úpravy povrchu. Deflektory chránící před větrem, dostatečný úložný prostor a celá řada příjemných funkcí jako jsou brzdy s protiblokovacím systémem a nově vylepšený audio systém pak nenechají nikoho na pochybách, že za nejmodernějšími vymoženostmi tohoto nejvyspělejšího a plně vybaveného cestovního motocyklu stojí úsilí a vášeň.

Vývojový koncept

Snaha společnosti Honda vnést do života svých zákazníků více pohodlí, radosti a zábavy prostřednictvím nejmodernějších technologií vyústila ve vytvoření nového evolučního stupně modelu GL1800. Protože byl tento originální luxusní cestovní motocykl vyvinut s úmyslem uspokojit novou generaci zákazníků, může se pochlubit ostřejšími rysy a nejmodernějším audio a navigačním systémem.

Srdcem modelu Gold Wing však zůstává jedinečná schopnost udělat z cest na dlouhé vzdálenosti skutečně příjemný a zábavný zážitek. Pro dosažení tohoto cíle je nutná souhra výkonného motoru, stability a citlivě reagujícího podvozku. Nyní došlo v rámci stylingového konceptu “ušlechtilé agrese” k přenesení vitality a vzrušení pramenících z ovládací charakteristiky a výkonu stroje do vzhledu exteriéru, ve kterém se snoubí elegance, působivost a dynamičnost. Krom toho může mít jezdec při jízdě od úsvitu do soumraku při sobě vše, co potřebuje, protože došlo k nárůstu objemu úložných prostorů. Slovy vedoucího vývoje projektu, Yutaka Nakanishi, “Pro vedoucího vývoje projektu GL1800 není větší potěšení, než vidět jezdce, který bere svůj nový GL1800 jako nejlepšího přítele, se kterým společně se svým spolujezdcem objevuje nový svět”.

Základní charakteristika 

Dynamičtější styl exteriéru

Aby byla lépe vyjádřena povaha tohoto aerodynamicky vyladěného a výkonného cestovního stroje, dostal nový Gold Wing také novou tvář. Směle vyrýsované křivky ucelené koncepce lépe spojují přední a zadní část motocyklu, přičemž vyjadřují součinnost elegance a výkonu s ostrou a dynamickou formou.  Nový výrazný vzhled je podtržen přepracovaným tvarem zadního světla.

Zvýšená ochrana před větrem

Díky měsícům stráveným testováním v aerodynamickém tunelu a výpočty v programech pro simulaci proudění vzduchu (CFD) jsme mohli vytvořit plexi štít, který poskytuje zvýšenou ochranu před větrem a jinak nepříznivým počasím.

Stabilnější podvozek a kvalitnější jízdní zážitek 

K úpravám tvaru zadní části kapotáže patří také vývody vzduchu, které pomáhají zmenšovat oblast působení podtlaku, který se vytváří za motocyklem, čímž je dosaženo lepší stability při rychlé jízdě. Současně je díky změnám nastavení předního a zadního odpružení docíleno prvotřídního jízdního zážitku, aniž by došlo ke snížení ovladatelnosti.

Zvětšený zavazadlový prostor 

Vzhledem k prostornějším bočním kufrům nyní narostla celková úložná kapacita modelu Gold Wing na více než 150 litrů.

Audio systém Surround sound, ke kterému lze připojit iPod®

Převzetím nového 6ti reproduktorového 80W audio systému SRS může model Gold Wing nabídnout zvuk špičkové kvality. Cestující si nyní mohou za jízdy přehrávat hudební soubory formátu MP3, WMA a AAC díky možnosti připojení přístrojů s rozhraním iPod®a iPhone® nebo jiného USB zařízení. Výsledkem je bezproblémový přístup k jakékoliv hudbě, na kterou máte náladu.

Navigační systém (instalovaný pouze na modely s airbagem)

Součástí nového, plně integrovaného systému s jasnějším displejem je přijímač příští generace, který zajišťuje citlivější příjem a tím i spolehlivější navigaci.

Unikátní plochý šestiválcový motor se zdvihovým objemem 1832 cm3

Tento motor garantuje hladký chod a silný výkon, zatímco katalyzátor HECS3 citlivý na množství kyslíku udržuje množství škodlivých emisí na hladině, která se pohybuje přibližně na polovině limitu nutného pro splnění normy EURO 3.

Citlivé reakce za každé situace

Odlehčený a pevný dvojitý páteřový rám z lehkých slitin a jednostranné kyvné rameno Pro-Arm přinášejí stabilitu a výbornou ovladatelnost. Nízké těžiště zajišťuje dobrou rovnováhu a stabilitu při nízkých rychlostech.

Vyspělé bezpečnostní funkce

Vybavený jak kombinovaným brzdovým systémem Honda (CBS), tak protiblokovacím systémem (ABS), nabízí model Gold Wing sebejistý brzdný účinek za všech podmínek, i při plném zatížení.  Volitelný airbag - první airbag instalovaný na motocykl - zajišťuje bezkonkurenční úroveň pasivní bezpečnosti.

Vybavení

80W audio systém SRS CS Auto surround-sound se 6ti reproduktory

Se špičkovou kvalitou zvuku obohacuje tento systém model Gold Wing o ty nejmodernější stereo technologie. Jádro nového systému tvoří efektivní zesilovač s výkonem 80 W na kanál, který zprostředkovává čistý a jiskřivý zvuk i při rychlé jízdě na dálnici. Zesilovač je napojen na plnohodnotnou sestavu šesti reproduktorů, kterou tvoří dva zadní reproduktory, dva přední reproduktory a dva vysokotónové reproduktory. Výsledkem je bohatý zvukový zážitek v režii surround sound, který si lze vychutnat buď prostřednictvím systému reproduktorů nebo sluchátek. Návdavkem umožňuje RDS rádio jednoduše naladit rozhlasové stanice prostřednictvím integrovaných ovládacích prvků na řídítkách.

iPod® kompatibilita

Nový audio systém je plně kompatibilní s přístroji iPod®, iPhone® a s jinými USB zařízeními, což znamená, že si jezdec a spolujezdec nyní mohou za jízdy přehrávat hudební soubory ze zdrojů MP3, WMA a AAC. Systém je plně integrován do motocyklu, takže jej lze kompletně ovládat prostřednictvím tlačítek na řídítkách a informace o přehrávané hudbě se zobrazují na hlavním displeji motocyklu. Ovládací prvky na hlavním panelu slouží pro přepínání mezi různými hudebními zdroji (např. mezi rádiem a USB diskem), přepínají displeje a při stání umožňují vyhledávat hudební soubory. USB port pro připojení digitálních hudebních přístrojů se nachází v prostorném uzamykatelném horním kufru, jehož součástí je také vnitřní pouzdro na uložení hudebního přehrávače, který je tak za jízdy zajištěn.

Navigační systém Honda příští generace (instalován pouze u modelů vybavených airbagem)

Efektivní navigace může představovat zásadní rozdíl v plynulosti cestování a aktualizovaný navigační systém Gold Wing nabízí rychlejší a přesnější zpracování dat. Nový, jasnější barevný displej se může pochlubit celou škálou nových funkcí včetně asistenta pro řazení do jízdních pruhů a náhledu křižovatky, zatímco hlasová navigace snižuje pravděpodobnost, že špatně odbočíte. Systém dále nabízí informace o bodech zájmu, včetně údajů o čerpacích stanicích, dealerech Honda, hotelech a restauracích. Díky jednoduchému ovládání lze se všemi těmito funkcemi pracovat snáze a bezpečněji. Krom toho došlo ke zvýšení citlivosti příjmu, což umožňuje efektivnější provoz systému i v oblastech se slabým signálem jako jsou např. silnice lemované vysokými budovami nebo horské silničky.

Centrální úložný prostor (modely bez airbagu)

U modelů, které nejsou vybaveny airbagem, došlo ke zvětšení kapacity přední příruční kapsy z 1,2 litru na 2,8 litrů. Tento prostor je ideální pro uložení slunečních brýlí, peněženek nebo mobilních telefonů (za jízdy).

Vyhřívaná sedla a rukojeti řídítek; systém ohřívání chodidel

Teplo, které zabrání mrazivému štípání i při dlouhých zimních vyjížďkách - pětistupňové vyhřívání rukojetí a samostatně nastavitelné vyhřívání sedel umožňuje cestovat na motocyklu po celý rok. Systém ohřívání chodidel, který žene teplý vzduch produkovaný motorem kolem chodidel jezdce, lze ovládat pomocí páčky umístěné na deflektoru.

Zpátečka

Elektricky ovládaný systém pro jízdu vzad nízkou rychlostí lze aktivovat pouhým stisknutím palcového ovladače na pravé rukojeti řídítek.

Tempomat

Lehký elektronický tempomat využívá 16ti bitovou řídící jednotku ECU a ovládací mechanismus škrtící klapky.

Nastavitelný větrný štít

Jednoduchý, ale důvtipný, západkový systém pro nastavení polohy větrného štítu nabízí šest poloh v celkovém rozsahu téměř 100mm. Ručně nastavitelný a uzavíratelný průduch ve větrném štítku může jezdce osvěžit vzduchem proudícím do jeho obličeje nebo na hrudník.

Více než 150 litrů úložného prostoru

Sloučením prostoru tvořeným kapsami v deflektorech, horním kufrem a novými, většími bočními kufry se kapacita úložného prostoru modelu Gold Wing pro rok 2012 rozrostla na více než 150 litrů. Speciálně navržené kufry zahrnují funkce jako je dálkově ovládaný zámek, povolení vyskakovacího otevírání horního kufru; dálkové odemčení/zamčení horního kufru a bočních kufrů; a upozornění na polohu motocyklu prostřednictvím houkačky. Pokud dojde k pokusu dálkově zamknout kufry v době, kdy je víko některého z kufrů otevřené, je jezdec na tento fakt upozorněn bliknutím směrových světel.

Styl

Ostré křivky a důmyslně tvarovaná kapotáž

Designéři společnosti Honda si možnost změnit design modelu GL1800 Gold Wing skutečně vychutnali. Nově řešená kapotáž poskytuje díky změně tvaru spodního můstku lepší aerodynamickou charakteristiku. Úpravy přední osy pak pomohly dosáhnout větší stability při nízkých rychlostech. Silným motivem přední masky je diagonální profilování zdůrazňující energické linie dvojitého páteřového rámu, které splývají po bocích motocyklu od nově navržených světel po nové boční kufry. Výsledkem je dynamičtěji vyhlížející stroj s ostřejšími rysy v elegantním provedení, které čeká na novou generaci jezdců.

Přepracovaný design přední části

Nově řešené obložení světlometů s elegantním matným černošedým povrchem, který ladí s interiérem, dodávají světlometům působivější výraz, díky kterému ostatní účastníci silničního provozu ani na okamžik nezapochybují o výkonu a prestiži tohoto stroje. Krom toho získaly nový tvar také přední maska a větrný štít tak, aby mohly lépe chránit jezdce a spolujezdce před povětrnostními vlivy. Na základě analýz CFD získala kapotáž nový design, který mimořádně efektivně omezuje nepříjemné proudění vzduchu kolem nohou jezdce a spolujezdce, díky čemuž je Gold Wing skvělým řešením pro cestování na dlouhé vzdálenosti, kdy si jízdu naplno vychutnají oba cestující.

Nové úpravy zadní části

Nové, prostornější boční kufry zvyšují celkovou kapacitu úložných míst na 150 litrů a zároveň hrají důležitou roli v přepracování zadní kapotáže. Do kufrů jsou vkusně zakomponována zadní směrová světla, která navozují dojem důmyslné elegance luxusních vozů. Úkolem nového designu zadní části bylo vytvořit exteriér, který by se aktivně podílel na zachování aerodynamické stability. Za rychle se pohybujícím vozidlem přirozeně vzniká podtlak. Vzhledem k přepracovanému designu, kdy může vzduch lépe proudit kolem motocyklu a skrz jeho zadní část, se snižuje oblast působení podtlaku a zároveň se zvyšuje stabilita motocyklu.

Vyšší úroveň komfortu

Sedlo představuje jeden z nejdůležitějších prvků cestovního motocyklu a co se týče modelu Gold Wing, ten nabízí v tomto směru komfort pro celodenní jízdu. Tvar sedla byl přepracován tak, že spolujezdce téměř zavine, čímž zajišťuje maximální pohodlí a navozuje pocit bezpečí. Také uretanový materiál, který byl nově použit pro výrobu sedel, byl upraven tak, aby poskytoval vyšší komfort, zatímco nový voděodolný potah získal perforací sportovnější vzhled.

Barevný koncept

Model Gold Wing pro rok 2012 bude představen ve třech nových barvách. Mezi tyto barvy patří nepřehlédnutelná modrá metalíza, ultramoderní perleťově bílá a půvabně zdrženlivá černá s kontrastními stříbrnými a matně černošedými stylovými prvky.

- Modrá metalíza Glint Wave

- Perleťově bílá Fadeless 

- Černá Graphite 

Motor

Unikátní plochý šestiválcový motor

Šestiválcový motor s horizontálně protilehlými válci je součástí legendy jménem Gold Wing stejně jako název samotný nebo jeho prodejní úspěchy. V motocyklovém průmyslu jedinečný motor se zdvihovým objemem 1832 cm³ je perfektním spojencem pro jízdy na dlouhé vzdálenosti. Design tohoto motoru minimalizuje jeho vibrace a přispívá ke snížení těžiště, takže se při rychlé jízdě jezdec neunaví a při jízdě krokem je motocykl snadno ovladatelný. Souběžně s tím nabízí jeho velký zdvihový objem výjimečný výkon a točivý moment, a to především ve středních otáčkách. Vstřikování paliva PGM-FI zajišťuje v podstatě okamžité reakce na pohyby škrtící klapky a nízké emise ve výfukových plynech. Systém vstřikování paliva s jemnou regulací poměru palivo/vzduch, třícestný katalyzátor a systém vstřikování vzduchu, který podporuje okysličování nespálených plynů, společnými silami zajišťují tak nízké emise, že model Gold Wing s přehledem splňuje požadavky normy EURO 3. Z důvodu prodloužení servisních intervalů dochází k automatickému seřizování tichého rozvodového řetězu.

Pětirychlostní převodovka s rychloběhem, elektricky ovládaná zpátečka a pohon hřídelem

Výkon je z motoru přenášen na zadní kolo prostřednictvím pětirychlostní převodovky, která rotuje opačným směrem než kliková hřídel motoru. Tím se ruší efekt reakčního točivého momentu, který vyvolávají podélně uložené motory. Pátým převodovým stupněm je rychloběh, který zprostředkovává velmi nízké otáčky při jízdě na dlouhé vzdálenosti cestovní rychlostí, čímž se zvyšuje komfort a snižuje spotřeba paliva. Elektricky regulovaná zpátečka umožňuje dobrou ovladatelnost motocyklu Gold Wing i ve stísněných podmínkách. Díky pohonu hřídelem pak odpadá špinavá práce v podobě promazávání nebo seřizování řetězu - je zde jen bezstarostná jízda.

Podvozek

Modernizované odpružení

Jak přední teleskopická vidlice kazetového typu o průměru 45 mm, tak zadní jednostranné kyvné rameno Pro-Link, se dočkaly přepracování, které u obou zahrnuje nová pouzdra s nízkým třením, a u přední vidlice navíc i prachovky s nízkým třením. Vzhledem k počítačem řízené paměti umožňující dvoupolohové nastavení lze u elektricky regulovatelného zadního hydraulického odpružení rychle změnit nastavení předpětí v závislosti na tom, zda jezdec jede se spolujezdcem či bez něho.

Dvojitý páteřový rám z lehkých slitin

Kostru modelu GL1800 tvoří na míru šitý, dvojitý páteřový nosný rám z lehkých slitin, který začleňuje motor coby nejvíce namáhaný článek tak, aby došlo ke zvýšení již tak mimořádné stability, přičemž svou nízkou hmotností a optimálním rozdělením hmoty přispívá k tomu, že si jezdec řízení motocyklu Gold Wing užije za každé rychlosti. Výsledkem je pružná jízda, která je obzvláště pro spolujezdce velmi pohodlná, zatímco jezdec je nadšen ze zpětné vazby, která mu dovoluje užívat si např. hbité a bezpečné zatáčení.

CBS a ABS brzdové systémy

Motocykl Gold Wing je vybaven kombinovaným brzdovým systémem Honda (CBS) i protiblokovacím brzdovým systémem (ABS). Systém CBS propojuje přední a zadní brzdový systém tak, aby bylo dosaženo perfektní rovnováhy při rozdělení brzdného účinku mezi přední a zadní brzdu v případě, že jezdec použije páčku přední brzdy nebo pedál zadní brzdy. Výsledkem je za všech okolností efektivní zpomalení. Systém ABS sleduje chování účinné přední a zadní brzdy modelu Gold Wing - přední brzda se skládá ze dvou kotoučů o průměru 296 mm s třípístkovými třmeny a zadní brzdu tvoří vrtaný kotouč o průměru 316 mm s taktéž třípístkovým třmenem. Pokud systém zaznamená, že by mohlo dojít k zablokování kola, je brzdný účinek okamžitě snížen. Výsledkem je efektivní, bezpečné a sebejisté zpomalení, a to i v nouzových situacích.

Airbag

Mimo standardního modelu je dostupná také verze Gold Wing, která je vybavena plně integrovaným airbagem, jenž byl jako první v motocyklovém průmyslu představen v roce 2006.

Modul airbagu obsahující samotný airbag a pumpičku je umístěn před jezdcem. Řídící jednotka ECU umístěná napravo od modulu zpracovává údaje o změnách zrychlení poskytované dvěma nárazovými čidly (na každém teleskopu vidlice je umístěno jedno) a vyhodnocuje, zda při konkrétním nárazu nafouknout či nenafouknout airbag.

Poznámka: součástí všech modelů vybavených airbagem je také satelitní navigace.

Volitelná výbava

Všestranné zaměření a působivý vzhled modelu Gold Wing lze podtrhnout výběrem příslušenství z originální nabídky Honda.

-          Barevně sladěný zadní spoiler s integrovanými, vysoko umístěnými, brzdovými světly.

-          Vysoce intenzivní LED mlhová světla

-          Náhlavní souprava do otevřené a do uzavřené přilby

-          Zásuvka stejnosměrného proudu

-          Alarm Averto

-          Osvětlení kufru

-          Sada tašek do bočních a horního kufru

-          Sada koberečků do bočních a horního kufru

-          Vak do kapsy deflektoru

-          "Termo" taška do bočního kufru

-          Síť do horního kufru

-          Kapsy do víka bočních a horního kufru

-          Kryty přední brzdy

-          Rámečky bočních kufrů

-          Sada loketních opěrek pro spolujezdce

-          Plachta na motocykl

-          Chromovaný znak na přední blatník, koncovky výfuků, kryt čepu kyvného ramene, koncovky řídítek, přední kryt motoru, kryty podsedlové kapotáže, lišty boční kapotáže, ozdoba spoileru a    madlo horního kufru.

-          Lišty s logem na víka válců

Jak vznikala legenda představující špičku mezi cestovními motocykly

1972: začátky

Nový tým designérů byl sestaven pod vedením Soichiro Irimajiri, který stál u zrodu designu pětiválcových a šestiválcových závodních motorů Honda v šedesátých letech. Posláním tohoto týmu bylo nalézt vnější limity konceptu Grand Touring. Jak moc elegantní a luxusní může být motocykl, který je od základu navržen jako stroj určený pro cestování na dlouhé vzdálenosti? Tým vytvořil přísně tajný prototyp M1. Poháněný kapalinou chlazeným šestiválcovým motorem s horizontálně protilehlými válci a s pohonem hřídelem - což jsou prvky, které se staly nedílnou součástí příštího vývoje projektu Gold Wing - představoval prototyp M1 kombinaci špičkového výkonu a bezkonkurenční kultivovanosti.

1975: GL1000 Gold Wing

Zahájení výroby prvních motocyklů Gold Wing bylo přelomovým krokem, který otevřel nové možnosti v oblasti cestování na motocyklu na dlouhé vzdálenosti. S prvotřídním výkonem produkovaným kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem s horizontálně protilehlými válci o zdvihovém objemu 999cm³ v sobě GL1000 Gold Wing slučoval nesrovnatelnou cestovní rychlost s vytříbeností, která byla v té době u jednostopých vozidel ojedinělou záležitostí. Majitelé motocyklů Gold Wing změnili definici cestování, které probíhalo rychleji a na delší vzdálenosti než bylo do té doby možné, protože objevili bezproblémový stroj, který byl již od počátku proslulý svou legendární celkovou spolehlivostí. V roce 1976 oslavila společnost Honda úspěchy modelu Gold Wing výrobou ohromující limitované edice Gold Wing a v roce 1979 Honda otevřela první výrobní továrnu v Americe, což odráželo fakt, že 80% produkce řady Gold Wing bylo exportováno do Spojených států amerických..

1980: GL1100 Gold Wing & GL1100 Gold Wing Interstate

Tam, kde se model GL1000 postavil spojením výkonu sportovních motocyklů s komfortem jako stvořeným pro dlouhé cestování navzdory všem kategoriím, model GL1100 – představený po pěti letech vývoje soustředícího se na zákazníka – neochvějně definoval řadu Gold Wing jako Grand Tourer par excellence. Větší motor se zdvihovým objemem 1085 cm³ byl navržen se zaměřením na točivý moment spíše než na výkon, zatímco dlouhý rozvor kol nabízel zvýšenou stabilitu a dostatek prostoru pro jezdce i spolujezdce. Pružící systém s pneumatickým tlumením nastolil nový standard pro kvalitu jízdy. V této době přišel GL1100 Interstate s ideou továrně instalovaných deflektorů a klíčem uzamykatelných bočních kufrů a horního kufru.

1982: GL1100 Gold Wing Aspencade

Do té doby nejluxusnější Gold Wing nabízel neporovnatelné množství rozmanitých standardních funkcí, LCD přístroji a CB rádiem počínaje a palubním vzduchovým kompresorem konče.

1985: GL1200 Limited Edition

Pozice motocyklů Gold Wing na trhu byla podtržena přerušením výroby standardní nevyvážené verze GL1200 a představením limitované edice GL1200 Limited Edition, která byla vybavena kompletně elektronicky řízeným vstřikováním, audio systémem se čtyřmi reproduktory, tempomatem, automaticky nastavitelným zadním odpružením a cestovním počítačem. Barva byla příznačná - zlatá metalíza.

1988: GL1500 Gold Wing

Úkol byl náročný, ve všech směrech mělo dojít k překročení dosavadních mezí: nový Gold Wing měl být tišší, elegantnější, rychlejší, pohodlnější a měl být lépe ovladatelný v zatáčkách. Vývojový tým pro model GL1500 vytvořil 15 různých strojů v 60 prototypových stádiích. Vítězem byl šestiválcový luxusní tourer, který byl tak dokonalý, že stanovil nový standard, který dominoval motocyklovému průmyslu po více než celé desetiletí.

2001: GL1800 Gold Wing

Po celých osmi letech vývoje se model GL1800 konečně dostal do nepředstavitelných výšin svého slavného předchůdce. Řízený Masanori Aokim, jehož životopis zahrnuje modely CBR250RR, CBR400RR a mnohem slavnější CBR600F3, se Gold Wing stal dynamickou senzací. Aokiho slovy: "Mou prací je přidat faktor zábavy, který by modelu Gold Wing vdechl takový druh akcelerace, že by si jej oblíbili jezdci, kteří jsou běžně spojování se sportovními stroji." Proběhlo testování alternativních motorových verzí, které však nakonec byly zamítnuty a v roce 2001 byl uveden na trh GL1800. Motocykl, jehož šestiválcový motor s horizontálně protilehlými válci byl uložen v hliníkovém rámu skříňového typu, se vyznačoval špičkovou jízdní charakteristikou, ovladatelností a stabilitou. Během vývoje tohoto motocyklu bylo patentováno nejméně 20 technologických inovací.

2006: První airbag v motocyklovém průmyslu

Model pro rok 2006 byl uveden nejprve v USA, kde měl celosvětový debut také airbag pro sériově vyráběné motocykly. Dále zde byly představeny přepracované verze koncových světel a přístrojového panelu.

Technické údaje - GL1800 Gold Wing (typ ED, bez airbagu)

MOTOR

Typ                                                     Kapalinou chlazený čtyřdobý dvanáctiventilový šestiválcový plochý motor SOHC

Zdvihový objem                                 1 832 cm³

Vrtání x zdvih                                     74 x 71mm

Kompresní poměr                              9,8: 1

Max. výkon                                        87kW/5 500ot./min. (95/1/EC)

Max. točivý moment                         167Nm/4 000ot./min. (95/1/EC)

Volnoběžné otáčky                            700ot./min.

Kapacita oleje                                    4,6 litru

PALIVOVÝ SYSTÉM

Tvoření směsi                                     Elektronické vstřikování paliva PGM-FI s automatickým sytičem

Průměr škrtící klapky                        40 mm

Vzduchový filtr                                  Viskózní; papírový filtr kazetového typu 

Objem palivové nádrže                     25 litrů

Spotřeba paliva                                  15,24 km/l (režim WMTC**)

ELEKTRICKÝ SYSTÉM

Systém zapalování                             Počítačem řízené digitální elektronické zapalování s elektronicky řízeným předstihem

Časování zapalování                          2 stupně před horní úvratí

Typ zapalovací svíčky                                   BK

Startér                                                Elektrický

Akumulátor - Kapacita                       12V/20 AH

Výkon generátoru ACG                     12V 90A

HNACÍ ÚSTROJÍ

Spojka                                                Mokrá, vícekotoučová s vinutými pružinami

Ovládání  spojky                                Hydraulické

Typ převodovky                                5ti stupňová (včetně rychloběhu a s elektrickou zpátečkou)

Primární převod                                 1,591  (78/49)

Převodový poměr                              1          2,375 (38/16)

                                                          2          1,454 (32/22)

                                                          3          1,068 (31/29)

                                                           4          0,843 (27/32)

                                                           5          0,686 (24/35)

Sekundární převod                            2,750  (33/12)

Sekundární převod                            Uzavřený hřídel

RÁM

Typ                                                     S kosočtverečnou konfigurací; dvojitý páteřový, trojdílný, hliníkový

PODVOZEK

Rozměry (DxŠxV)                             2 630mm x 945mm x 1 455mm                  

Rozvor kol                                         1 690mm

Úhel sklonu vidlic                               29° 15'

Závlek kola                                        109 mm

Poloměr otočení                                3,3 m

Výška sedla                                       740 mm

Světlá výška                                     125 mm

Provozní hmotnost                             413 kg  (F:  185kg; R: 228kg)

                                                           421kg verze s airbagem (F: 189kg; R: 232kg)

Maximální celková hmotnost            603kg / * 611kg u verze s airbagem

ODPRUŽENÍ

Typ                                                      Přední:  pneumatická teleskopická vidlice o průměru 45 mm zamezující ponořování přední části motocyklu při brzdění,

zdvih 140 mm

Zadní: Pro-Link Pro-Arm s elektronicky řízeným nastavením předpětí pružiny, zdvih 105 mm

KOLA

Typ                                                     Přední:  Pětipaprskové lité ráfky s dutými sekcemi z lehkých slitin

                                                           Zadní:  Pětipaprskové lité ráfky s dutými sekcemi z lehkých slitin

Rozměr ráfku                                      Přední: 18 x MT3.5

                                                           Zadní:  16 x MT5

Pneumatiky - Rozměr                         Přední:  130/70 R18 (63H)

                                                           Zadní:  180/60 R16 (74H)

BRZDY

Typ                                                      Přední:  296 x 4,5 mm duální hydraulická kotoučová s kombinovanými třípístkovými třmeny, ABS, plovoucí kotouče a brzdové destičky ze slinutého kovu

                                                            Zadní: 316 x 11 mm hydraulická vrtaná kotoučová s třípístkovým třmenem, ABS a brzdové destičky ze slinutého kovu

Všechny zde uvedené údaje jsou prozatímní a mohou být bez předchozího upozornění změněny. 

Prosím, vezměte na vědomí, že zde uvedené údaje jsou výsledky získanými společností Honda za standardizovaných testovacích podmínek podle WMTC. Testy jsou prováděny na okruhu se standardní verzí motocyklu, pouze s jezdcem a bez dalšího vybavení. Aktuální spotřeba paliva se může lišit v závislosti na stylu Vaší jízdy, údržbě motocyklu, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a mnoha dalších faktorech.

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky