Dakarské střípky Lukáše Kvapila

Úterý, 23. 1. 2018, 7:47 - Loni stál na startu Dakar Rallye jako motocyklový závodník, letos jako media tým zprostředkovávající zážitky a pohled z druhé strany, na který se budou moci diváci těšit jen krátce po skončení Dakaru. A o další rok později, kdo ví? Člověk míní, Bůh mění, každopádně plány Lukáše Kvapila jsou pro letošní rok jasné.

Kvalifikovat se na Dakar Rallye 2019 opět jako závodník, tentokrát však dvoustopého speciálu. Až rok 2018 a následující týdny a měsíce ukážou, zda si Lukáš splní další sen a skutečně se v následujícím roce postaví na start legendární rallye v závodních barvách a zda za volantem automobilu nebo přímo kamionu. Zpět však k přítomnosti a Dakar Rallye 2018. Jen před pár dny skončil letošní ročník této slavné rallye, možná dokonce nejtěžší ročník v celé historii.

A jak to po celou dobu viděl Lukáš, pohledem ze zákulisí, s odstupem, a hlavně bez nervů a stresu jinak plynoucích ze závodění? Co vše se stalo mezi 6. a závěrečnou 14. etapu?

6. etapa – Arequipa – La Paz Liaison

Příjemné teplo vystřídal chlad a Peruánské duny se proměnily v hory - tak vypadala 6. závodní etapa.

Kromě krás země nás zasahuje ale i nepřízeň počasí, a tak byla první část etapy pro motorky a čtyřkolky zrušena. Její druhá část pak začala na břehu jezera Titicaca.

„Z obrovských dun a z přijatelných teplot vyrážíme do chladu a vody. Čeká nás bahno, déšť a podle pořadatelů dokonce sníh,“ zhodnotil situaci před startem Josef Macháček z týmu BARTH Racing.

7. etapa – La Paz  – Uyuni Liaison

Závodníci okusili v 7. etapě první nadmořské výšky. K aklimatizaci jim mohl přispět i den volna, který následoval po 6. etapě a který většina jezdců využila k načerpání sil, relaxaci a celkovému dobití baterek, ale i k doladění techniky, nutným úpravám a opravám závodních strojů a k celkové přípravě právě na 7. maratónskou etapu.

Etapa se odehrávala ve vysokohorském prostředí okolo 3 700 m. n. m., v rámci níž na závodníky nečekal bivak ani servis mechaniků, ale museli se spolehnout jen sami na sebe. Během absolvování etapy nás také potěšily pozitivní zprávy o kamarádovi Ondrovi Klimčiwovi, jehož stav se naštěstí pomalu, ale jistě lepší. Dělali jsme si starosti o motorkářku Gábinu Novotnou, ale ukázalo se, že ji jen nefungovalo měření „WP“ a dorazila úspěšně do cíle.

8. etapa – Uyuni – Tupiza Liaison

Druhá část 8. maratónské etapy opět závodníky prověřila. Jednalo se totiž o nejdelší rychlostní zkoušku závodu, která čítala téměř 500 km. Jezdci během ní museli čelit písečným dunám ve výšce přes 3 500 m. n. m.

Odpoledne se také dozvídáme, že kvůli počasí bude další, 9. etapa zrušena. Pořadatelé proto vymýšlí provizorní cestu a bivak, aby pro jezdce bylo vše připraveno ihned po dojetí aktuální 8. etapy. Závodníky tak poté, co dorazí do cíle 8. etapy čeká ještě přejezd 600 km do Salty. Na silnici se tvořila několika kilometrová kolona a bahno bylo snad úplně všude.

10. etapa – Salta – Belém Liaison

10. etapa znamenala písečné duny, které jsme ještě na Dakaru nezažili! Poprvé také měly týmy možnost servisu i během rychlostní zkoušky. Náročná etapa, kde se teplota pohybovala okolo 50 stupňů Celsia!

Velkým překvapením je pro nás Martin Šoltys, které dojel na výborném 9. místě a celkově podává vynikající výkony. Zmínit musím i obě české závodnice, Gabrielu Novotnou na motorce a Olgu Roučkovou na čtyřkolce, obě se stále drží, obě jsou bojovnice, a i tentokrát dorazily do cíle. Milan Engel z MRG si jede svojí a tuto těžkou etapu dojel na 23. místě.

11. etapa – Belén - Fiambalá / Chilecito Liaison

11. etapa byla pro změnu jednou z nejobtížnějších, jak jinak. Zrádný písek, vysoké teploty a pro moto a čtyřkolky druhá maratonská etapa.

Před startem nás rozesmutnila zpráva, že nebude startovat naše česká motorkářka Gabriela Novotná, která si v předešlé etapě po pádu zlomila klíční kost, ale i přes nepřízeň osudu dojela.

Tato etapa je zároveň poslední pro našeho reprezentanta Milana Engela. S technickými problémy bojoval i Martin Prokop, který se však i za pomoci diváků dostal do cíle a stále si drží 8. místo.

12. etapa – Fiambalá / Chilecito – San Juan

Ve 12. etapě nás opět zasahuje nepřízeň počasí, a tak ji pořadatelé pro motorky a čtyřkolky ruší. Závodí tedy jen auta a kamiony, musí čelit říčkám a kaňonům, a hlavně dávat pozor na roadbook a navigaci.

Čechům se tentokrát, s výjimkou Martina Kolomého, který dojel na 2. místě, příliš nedařilo a většina z nich se musela spokojit s mírným pohoršením dosavadní pozice.

Motorky a čtyřkolky se mohly rovnou vydat do San Juanu, kde se pojede 13. etapa. Každý přejezd je velmi náročný, může přijít chvilka nepozornosti a při tolika kilometrech je možné i usnout za řídítky / volantem. 

13. etapa – San Juan - Cordóba

14 dní uteklo a Dakar se pomalu chýlí ke konci. Čeká nás předposlední etapa, kde závodníci narazí na můj „oblíbený“  feš-feš písek. Navigace dá pořádně zabrat, takže hlavně nezabloudit.

Při našem přejezdu dává zdejší terén autům docela zabrat, ale i v těchto extrémních podmínkách se s ním dovedou obstojně poprat.

Držíme palce všem našim závodníkům, aby zdárně dojeli a nevypadli jen jedinou etapu před cílem. A jak později zjišťujeme, naše přání se naštěstí i plní.

14. etapa – Córdoba – Córdoba

A je to tady, konečně jsme se dočkali. 14. etapa, cíl, a hlavně slavností vyhlášení. Jsme v bivaku, máme odevzdané všechny přístroje a čekáme na jezdce, ale především se těšíme na slavnostní vyhlášení. Hlavou se nám honí všechny ty zážitky a dny, které jste tu měli možnost prožít.

Martin Kolomý je smutným hrdinou letošní rallye. Na kolena ho dostal kardan a do cíle dojel za deště, do prázdné zóny jako úplně poslední závodník.

Neumím ani popsat, jak jsem rád, že naše auta dojela do cíle v pořádku, dokonce nepotřebovala vyměnit ani pneumatiku! Závěrem snad už jen zbývá dodat, že testování sebe i techniky pro mě bylo velice důležité a tahle sezóna může začít. Už teď se těším na Dakar 2019. Chtěl bych poděkovat Tomášovi Ouředníčkovi za veškerou pomoc. Díky kamaráde.

Lenka Netušilová

 

« zpět do rubriky