Akustická měření v modelu ostravského koncertního sálu jsou téměř u konce – Nagata Acoustics slibuje dokonalý zvuk

Akustická měření
Akustická měření
Pátek, 22. 4. 2022, 10:02 - K dosažení těch nejlepších akustických parametrů budoucího ostravského koncertního sálu bylo nutné provést několik sérií akustických měření – ta provádí renomovaná japonská společnost Nagata Acoustics, jež projektovala podobné sály po celém světě. 

Měření, která ověřují správnost navrženého řešení nebo umožňují navrhnout potřebné úpravy, probíhá v modelu interiéru ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10 v Mnichově Hradišti. Právě zde se sjel již na počátku ledna tým expertů z Nagata Acoustics. Jejich cílem je najít akustické vady a ověřit, že tvar sálu vycházející z výpočtů a počítačového modelování a použité materiály zajistí, že zvuk v ostravském koncertním sále bude čistý a bohatý. „Bohatost znamená, že energii v prostoru uchováme po dlouhou dobu, takže se budete cítit, jako byste byli zahaleni zvukem. To vyvažujeme jeho čistotou, abychom se ujistili, že slyšíte celý orchestr, každou notu, každou nuanci. Že vše, co orchestr hraje, je věrně přenášeno publiku,“ popisuje vedoucí týmu Erik Bergal z Nagata Acoustics. Model, ve kterém po dobu více jak tří měsíců akustici pracovali, má i své další využití – v následujících týdnech bude převezen do Ostravy, kde bude v městské galerii PLATO zpřístupněn veřejnosti. Poté by mohl být k dispozici studentům pro edukační účely na některé z ostravských vysokých škol.

„Ostrava se o výstavbu kvalitního koncertního sálu pokoušela v uplynulých 160 letech již šestkrát a až nyní, posedmé, jsme jeho realizaci zdaleka nejblíž. Přes všechny okolnosti, jež ovlivňují současnou ekonomickou situaci, proto pokračujeme v intenzivní práci a neděláme žádné ústupky. Zajištění špičkové akustiky prostřednictvím ukončených akustických měření, a z nich vyplývajících dílčích úprav řešení, je tak dalším dosaženým milníkem. Sám autor návrhu architekt Steven Holl při své loňské návštěvě v Ostravě zdůrazňoval zásadní význam nekompromisní akustiky pro úspěch celého projektu. Tento požadavek ostatně vyplývá i ze zadávací dokumentace,“ říká Tomáš Macura, primátor města Ostravy.

JAK TESTOVÁNÍ PROBÍHÁ

„Napřed se vše odehrává v počítači, probíhá počítačové modelování. To je fáze, kdy rozvíjíme akustickou kvalitu sálu.  Analyzujeme, jak se zvuk pohybuje v prostoru, abychom zajistili, že každé sedadlo v sále má dobré akustické podmínky. Samozřejmě, ne vše jde simulovat. Proto musíme mít skutečný model a v něm zvuk testujeme, vyhodnocujeme. Uvnitř modelu jsou umístěna čalouněná křesílka a figurky z extrudovaného polystyrenu s vlasy a oblečky, které mají napodobit posluchače v sále. Simulují akustickou pohltivost posluchačů. I přítomnost lidí v sále mění akustické parametry prostoru. Ke konci měření naplníme celý model plynným dusíkem, protože uvnitř modelu musí být všechny naše frekvence desetkrát vyšší než normálně, jelikož jde o měřítko jedna ku deseti. Vlastnosti zvuku se ve vzduchu od normálních frekvencí liší. Ale díky naplnění sálu dusíkem nasimulujeme co nejvěrohodnější prostředí a získáme přesnější hodnoty měření,“ sděluje Erik Bergal z Nagata Acoustisc. Výsledky těchto měření jsou pak předány k zapracování. Naplánovány byly tři série měření. Po prvních dvou sériích proběhlo vyhodnocení, na jehož základě došlo k úpravě některých detailů návrhu řešení. Poslední série měření, která je nyní téměř u konce, tyto úpravy ověřuje.

Dokonalá kopie budoucího interiéru ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10 vznikala téměř půl roku v dílnách specializovaných na akustické modely v Mnichově Hradišti přední české společnosti AVETON s.r.o., v úzké spolupráci s japonskou společností NAGATA ACOUSTICS, STEVEN HOLL ARCHITECTS a ARCHITECTURE ACTS. Celý model váží dohromady 4,5 tuny i s podstavou a samotný model koncertního sálu bez podstavy má rozměry 4200 (š.) x 4630 (d.) x 2520 (v.) mm. Smlouvu na výrobu modelu interiéru koncertního sálu v měřítku 1:10 uzavřelo statutární město OSTRAVA se společností AVETON s.r.o. na částku ve výši 1 995 000 Kč. Ta byla kompletně hrazena z Fondu pro výstavbu koncertní haly. Suma za akustická měření ve výši 4 500 000 Kč je součástí projektové dokumentace. „Chtěli jsme tím od počátku předejít situacím, které se na obdobných projektech dějí. Tedy tomu, že když je akustika špatná, hodnota a využitelnost koncertního sálu radikálně klesá, nebo se v rámci dokončování stavby aplikují dodatečná řešení, jejichž cílem je akustiku zlepšit. Tyto jsou však násobně nákladnější,“ dodává ostravský primátor Tomáš Macura.

JAK BUDE INTERIÉR SÁLU VYPADAT

Velký ostravský koncertní sál s kapacitou 1300 míst v hledišti, uspořádaném do tzv. vinohradu, bude rozčleněn do menších sekcí a část hlediště bude i za samotným pódiem. „Koncertní sál je místem setkávání lidí, je v něm určitá intimita. Ten ostravský má pódium umístěné uprostřed a lidé jsou rozesazeni okolo. Budete sedět v publiku a moct pozorovat i ostatní. Všichni tak budeme v jednom prostoru a komunikujeme prostřednictvím hudby,“ říká Erik Bergal z Nagata Acoustics.

ZAHÁJENÍ REKONSTRUKCE DOMU KULTURY A STAVBY KONCERTNÍHO SÁLU

„Nyní probíhá stavební řízení pro povolení stavby a příprava dokumentace pro provedení stavby.  V přípravě je také výběr zhotovitele stavby pro 1. fázi stavby – tedy přípravné práce, které by mohly být zahájeny v druhé půli tohoto roku. Vlastní stavbu koncertního sálu a kompletní rekonstrukci stávající budovy plánujeme zahájit v následujícím roce v závislosti na zajištění externích finančních zdrojů,“ říká Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora pro investice.

SE STAVBOU STEVENA HOLLA NEZÍSKÁVÁ OSTRAVA „JEN“ KONCERTNÍ SÁL

Autorem návrhu koncertního sálu a rekonstrukce Domu kultury města Ostravy je přední americký architekt Steven Holl se svým studiem Steven Holl Architects z New Yorku ve spolupráci s pražským studiem Architecture Acts. Projekt je už nyní prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi 10 nejočekávanějších staveb celého světa. Výsledné dílo má potenciál stát se novou ikonou významné kulturní metropole. Vedle velkého koncertního sálu s kapacitou 1300 míst nabídne budova zázemí pro 100členný orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava, komorní sál s kapacitou 515 míst, edukační centrum s kapacitou 200 míst, nahrávací studio světových parametrů, divadelní sál s kapacitou 490 míst, restauraci, kavárnu, salónky a další prostory pro volnočasové aktivity.

Fotografie z průběhu výroby modelu jsou spolu s dalšími materiály ke stažení zde: https://www.koncertnisal.cz/pro-media

____________________________________________________________________

Rozhovor s Yasuhisu Toyotou z Nagata Acoustics: „Hudba je umění, akustika je věda.“

Návrh a zajištění odpovídajících akustických úprav ostravského koncertního sálu byly svěřeny uznávanému japonskému specialistovi Yasuhisovi Toyotovi, který si díky skvěle odvedené práci v koncertních sálech napříč kontinenty se svým tokijským ateliérem Nagata Acoustics zajistil celosvětové renomé. Společnost Nagata Acoustics navrhla od roku 1971 akustické řešení u bezmála 60 koncertních sálů po celém světě. Díky "jejich akustice" zvuk skvěle zní v sálech v Paříži, Šanghaji, Tokiu, Los Angeles, Katovicích či Hamburku. Za pár let také v Ostravě. 

Jak jste se dostal k akustice – oboru, kterým jste se celosvětově proslavil?

Zajímala mě hudba, hrál jsem na saxofon a na hoboj, ale také technické záležitosti, věda. A tak jsem po studiích začal roku 1977 pracovat v Nagata Acoustics. Prvních dvacet let měla společnost hodně domácích zakázek, protože Japonsku se ekonomicky dařilo. Roku 2000 začala naše práce v USA akustikou Koncertního sálu Walta Disneyho v Los Angeles.

Od té doby jste navrhli akustiku v mnoha koncertních sálech světa, například v budově Labské filharmonie v Hamburku. Čím je ostravský koncertní sál, dílo amerického architekta Stevena Holla, jedinečný?

Svým poněkud nepravidelným tvarem, což je pro nás zároveň výzva. Jedná se o první koncertní sál ve tvaru vinice v České republice. Pódium není umístěno v čele, před hledištěm, ale v centrálním prostoru. Což znamená, že všichni v publiku dobře vidí i slyší, hudebníci i hudba jsou jim nablízku. V tom vidíme velkou výhodu tohoto uspořádání.

Spolupracoval jste s nejlepšími světovými architekty. Je někdy složité se s nimi dohodnout?

Zakládáme si na tom, že jsme velmi flexibilní. Umíme se přizpůsobit nejrůznějším návrhům. Někdy však také musíme říct: „Tohle nepůjde!“

Jak vlastně akustiku měříte – z pohledu hudebníků na pódiu nebo diváků v hledišti?

Je důležité si uvědomit, že vlastně neměříme hudbu, ale zvukový signál. Zvuk a akustika jsou druhem technologie, hudba nikoli. Stručně řečeno, hudba je umění, akustika je věda.

Nedávno byl v České republice vybudován akustický model ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10. Proč je to v době počítačových technologií nutné?

Nyní zde můj tým provádí důležité testy, které nelze uskutečnit pomocí počítače či modelu 3 D. Nenahradí simulaci podmínek, jakou nám poskytuje prostorový model o velikosti zhruba 4 x 4 metry. Měřítko 1:10 je ideálním kompromisem mezi funkčností a ekonomickými náklady.

Představte si, že se píše rok 2026 a vy jste mezi diváky při slavnostní premiéře koncertního sálu v Ostravě. Kde byste chtěl sedět, jaké sedadlo byste si vybral?

V žádném sále, kde jsme vytvořili akustiku, nejsou nějaká nejlepší místa, všechna musí být výborná. A tak nikdy nevím, kam se posadit. Místa vždy nakonec vybere moje žena. A tak tomu bude i v Ostravě. 

Video Yasuhisu Toyoty z nasimulovaného prostředí modelu interiéru koncertního sálu, ze kterého zdraví do Ostravy: https://www.youtube.com/watch?v=YtWb6iz89QM

Akustická měření
Akustická měření
Akustická měření
Akustická měření
Akustická měření
Akustická měření
 

« zpět do rubriky