Lockheed Vega, výborný cestovatel

Sobota, 22. 10. 2011, 14:12 - Známý americký dopravní letoun se vyráběl v několika vezích a poprvé vzlétl 4. července 1927. Na jeho vývoji se podílelo několik amerických leteckých průkopníků, včetně bratrů Lougheadových, kteří dali vzniknout mírně upravenému názvu továrny Lockheed a Johna K. Northropa, později známého vývojem létajících křídel. V následujících letech se rozvinula celá série příbuzných modelů typu Vega, z nichž některé byly určeny pro přepravu až sedmi cestujících. Další se pak proslavily při objevitelských výpravách.

Vega měla na svou dobu velmi dobrý aerodynamicky čistý desing. Křídlo se závěsným nosníkem, skořepinový trup doutníkového tvaru byl z velké části vyroben ze dřeva, ačkoliv poslední modely Vegy byly již celokovové.

Pro tento typ bylo použito několik typů motorů. Většina z nich pocházela z dílen mateřské firmy Lockheed, ale také od firmy Wright, jejíž divizí byla dočasně firma Lockheed.

Celkem se vyrobilo 128 letounů a to ve všech verzích. Pro společnost Western Air Express byl vyvinut příbuzný čtyřmístný hornoplošník Lockheed Model 3 Air Express.

Známý byl rovněž upravený Vega Model 1, který byl použit v dubnu 1928 cestovateli Hubertem Wilkinsem a Carlem Eielsonem k prvnímu letu napříč arktickou oblastí.

Dá se tedy konstatovat, že Lockheed Vega byl typem velmi úspěšným.

Technické údaje - Lockheed Model 1 Vega

rozpětí                         12, 5 m

délka                              8, 43 m

max. rychlost                222 km/h

dolet                              1449 km

dostup                           4572 m

motor                             hvězdicový Wright J - 5 Whirlwind, 220 - 225 hp

kapacita                         jeden pilot + čtyři cestující, pozdější modely mohly unést až sedm cestujících

redakce Ostrava Online

 

« zpět do rubriky