„Situace v automobilovém průmyslu je letos ještě horší než loni. Loni na jaře se sektor sice zastavil, ale o letních prázdninách se opět rozjel. Nyní je stav nepřehledný, těžko predikovatelný. Od května dochází k zásadním výpadkům, v září, říjnu a listopadu zaznamenáváme nejhorší čísla za několik posledních let, v podstatě od doby, co se skupina BR Group automotivu věnuje. Ve všech našich plastikářských firmách se to projevuje poklesem aktuální zakázkové náplně a tím i výroby,“ uvedl výkonný ředitel skupiny BR Group Petr Mitura.
Obě společnosti, které nově přibyly do rodiny firem BR Group, přesto zvládají udržet výrobu, a tím i klíčové kmenové zaměstnance. IPG Plasty díky stabilizaci personálního týmu, synergiím v rámci skupiny a novým projektům tento rok vykazují dokonce lepší ekonomické výsledky než loni. Letošní tržby se především zásluhou nástrojárně podaří zvýšit z 350 na 430 milionů korun, a co je důležité, zisk v podobě EBITDA vzroste z 28 na 45 milionů korun. Důsledkem paralyzovaného automobilového průmyslu je v IPG Plastech mimo jiné pomalý rozjezd dvou nových robotických linek.
„Linka na světlovody pro Nissan Qashqai letos vyrobila 71 tisíc sad, do konce roku je objednáno už pouze 6 tisíc sad, takže letos bude využito pouze 30 procent kapacity automatizovaných linek na jejich výrobu. Objednávky na čočky pro Škodu Kodiaq odpovídají jen asi 25 procentům původně plánovaného množství, v tomto roce se na lince vyrobilo jen 56 800 sad,“ uvedl ředitel závodu Jiří Pořický.
Propad ve výrobě donutil firmu IPG Plasty ukončit spolupráci s agenturními zaměstnanci, kmenové pracovníky se jí podařilo udržet, aktuálně ve společnosti pracuje 250 lidí. V současné době se připravuje na výrobu světlovodů pro elektromobily Tesla, které bude dodávat do společnosti Varroc. Ročně by se mělo jednat až o 225 tisíc sad, což představuje 35 procent kapacity jednoho ze čtyřiceti lisů v IPG Plastech, v obratu to bude dělat zhruba 4,5 milionu korun. Start sériové výroby je naplánován na jaro 2022.
„Nově chystáme také komplexnější výrobní projekty, lisování a navíc i následné montáže jak pro automotive, tak pro další sektory, abychom do budoucna rozšířili portfolio zákazníků,“ doplnil ředitel Pořický.
Společnost Montix se v minulosti orientovala téměř výhradně na dva hlavní klienty z oblasti automobilového průmyslu. Její součástí je také personální agentura zajišťující zaměstnance zejména pro sousední závod Hella. Ovšem v současné krizi také tento podnik ukončoval v první řadě spolupráci s agenturními zaměstnanci, agentura Montix tak musela snížit stav pracovníků o polovinu. Z těchto důvodů na Montix dopadla současná krize markantněji.
„Zatímco v roce 2020 byly naše výrobní kapacity přetížené a některou výrobu jsme proto museli dokonce relokovat, letos došlo v důsledku výpadků v automobilovém průmyslu k výraznému propadu výroby. V prvním pololetí vypadala situace ještě dobře, produkci jsme snížili tak o 10 procent, aktuálně je to už ale 60 procent. Museli jsme proto přejít na čtyřdenní pracovní týden, jeden den zůstávají zaměstnanci doma na 60 procentech mzdy z důvodu překážky v práci na straně zaměstnavatele,“ vysvětlil ředitel závodu Montix Jakub Juruj.
Obrat společnosti Montix tak letos poklesne z přibližně 750 milionů na 500 milionů korun, se ziskem firma v této chvíli nemůže počítat. Výrobní závod byl nucen letos snížit stav přibližně o 50 lidí, aktuálně jich v lisovně pracuje 205. Vedení firmy dělá vše pro to, aby udrželo kmenové zaměstnance ve výrobě, jejíž oživení očekává v příštím roce, na který se připravuje několik nových výrobních projektů.
Nákup obou plastikářských společností situovaných v Olomouckém kraji vnímá výkonný ředitel skupiny BR Group Petr Mitura přes všechny aktuální potíže jako dobré rozhodnutí.
„Pro loňskou akvizici firmy IPG Plasty a letošní nákup Montixu jsme se rozhodli, abychom v segmentu plastikářské výroby zajistili dlouhodobý rozvoj, rozšířili naše technické možnosti i výrobní kapacity, a také posílili personálně. Přes problémy, které aktuálně obor postihly, se akvizice jeví jako úspěšné, naše plastikářská divize je už dnes v automobilovém průmyslu silným partnerem. Nově získané zakázky, na které se v současnosti připravujeme v obou společnostech, dávají pro příští rok optimistický výhled,“ řekl ředitel skupiny Mitura s tím, že divizím průmyslového textilu a strojírenství se daří i v letošním turbulentním roce velmi dobře. Skupina v roce 2021 poroste v obratu o 15 procent, v ziskovosti o 20 procent. Obrat v letošním roce se očekává ve výši 4,4 miliardy korun.