Zdroje mikročástic

Čtvrtek, 28. 12. 2017, 9:17 -

Odborníci si jsou plně vědomi toho, že tohle nechce dnes leckdo slyšet, přesto – pokud diesely splňují normu Euro 6 a jsou provozovány za dostatečné provozní teploty, aby filtry pevných částic fungovaly jak mají, jsou jen minimálním zdrojem znečištění.

To proti tomu mikročástice, které odlétávají od brzdových kotoučů (ve městě neděláte jiné, než že brzdíte), pneumatik (zvláště zimních v létě), ale i opotřebovávaného asfaltu (o české kvalitě vozovek hanba mluvit).

Podle odborníků bude v roce 2030 s vyšším podílem vozů plnících Euro 6, doplněných o vyšší počet elektromobilů a dalších vozidel s alternativními pohony „diesel“ tím nejmenším nepřítelem. Asi 90 % všech mikročástic, které se dostávají až do krevního řečiště člověka a tedy i do srdce nebo mozku, budou produkovat právě z brzd, pneu a dalších zdrojů.

Co s tím? Už nyní například přišla francouzská společnost Tallano s jakousi kombinací vysavače a zásobníku mikročástic. Podtlak odsává mikročástice odlupující se od brzdových kotoučů a brzdových destiček, jež jsou proudem vzduchu neseny do zásobníku, který se jednoduše jednou za čas vyprázdní. A pak, že za všechno může diesel…

ÚAMK

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky