Pro cestu tam jsme se v ÚAMK rozhodli pro nejtradičnější možnou cestu. Proto jsme zvolili trasu: Praha – Brno – Mikulov – Vídeň – Graz – Maribor – Ptuj – Záhřeb a Crikvenica. Trasa z centrály ÚAMK do Crikvenice a zpět celkem měřila 1762 kilometrů. Z toho je zcela zřejmé, že není v počtu turistů a dopravních komplikací zrovna nejlepší. Pokud jí pojedete, nevyhnete se kolonám a uzavírkám a hraničním kontrolám mezi Slovinsko-Chorvatskou hranicí Macelj. Abychom tuto nej trasu vše ještě více „zlevnili“, vyzkoušeli jsme jízdu s vozem Škoda Octavia kombi G-Tec, tedy na stlačený zemní plyn, který je v současné době levnější. Bylo ale otázkou, zda je to vůbec možné, protože Chorvatsko má jen dvě stanice na stlačený zemní plyn (Záhřeb, Rijeka). Předběhneme události a rovnou sdělíme výsledek: trasu lze na CNG absolvovat při tankování na D1 (Devět Křížů), Gleisdorfu, Rijece, Gewerbepark a Humpolci. A co to přinese? Výdaje za palivo na trase Praha – Crikvenica nás vyšly na 1099,02 Kč a za cestu zpět 757,41 Kč, tím jsme si ověřili, že pokud budete na cestě stroze dodržovat princip úsporné jízdy, jste schopni dojet za necelé 2000 Kč, přesně 1,05 Kč/km. Samozřejmě musíte přičíst jak s platbou za rakouskou a slovinskou dálniční známku (38,90 EUR = 1016 Kč), tak mýtné v Chorvatsku (268 HRK = 943,36 Kč). Celkem tedy 3815,79 Kč, což není ani tisícovka na osobu u čtyřčlenné posádky vozu. Jaká byla samotná cesta?
Cesta do Crikvenice
Vyjeli jsme z Prahy po D1 a tam na nás čekala řada omezení, pro úspornou jízdu je rychlost v omezení však ideální. Na ostatních úsecích D1 jedeme maximální dovolenou rychlostí 130 km/h. První zastávka nás čeká na plnicí stanici u Devíti Křížů, kam sjíždíme z dopravního omezení a rovnou víme, že nájezd bude obtížný. Do tlakových nádrží se tam vešlo 12,17 kg a zaplatili jsme 296,90 Kč (24,40 Kč/kg). Také si dáváme oběd v nedaleké restauraci.
Poté vyrážíme směrem na Brno a Vídeň. Cesta je dobrá až na jedno drobné zdržení na rakouské silnici I/7, kvůli nepojízdnému osobnímu vozu stojíme 15 minut těsně před začátkem dálnice A5 vedoucí na Vídeň. Další kolona je ve Vídni a tam nabíráme zdržení 25 minut. Za Vídní nás nic neblokuje a opět jedeme po dálnici A2 ve směru na Graz nejvyšší dovolenou rychlostí.
Několik kilometrů před Grazem sjíždíme do města Gleisdorf k čerpací stanici OMV, kde opět plníme 12,98 kg CNG za v přepočtu 345,52 Kč (1,019 EUR/kg). Odtud již míříme na Graz, Maribor a Ptuj. Kousek za městem Ptuj končí slovinská dálnice A4, ale z informační cedule se dozvídáme to, že část nově stavěného úseku směrem k chorvatským hranicím se otevře v listopadu roku 2017 a bohužel po necelém kilometru cesty v omezení opět stojíme v koloně, ale ta má délku okolo 12 km. Kolonu jsme tedy nakonec stáli přes 2 hodiny a na hranicích nás kontrolují jak slovinští, tak chorvatští policisti a navíc se přidal hustý déšť.
Dálnice A2 do Záhřebu již jede bez komplikací až na drobné omezení u města Lepajci, kde opravují vozovku. Zdržení nabíráme i v Záhřebu u mýtné brány Lučku, ale jelikož máme ENC krabičku máme zdržení jen 5 minut. Další část cesty do Rijeky je již bez zdržení a komplikací. V Rijece jsme rychle nalezli plnicí stanici a auto si řeklo o 13,05 kg CNG za 456,60 Kč (9,94 HRK/kg).
Sami již víme, že toto nám bude stačit i pro část zpáteční cesty a jedem do hotelu ve městě Crikvenica. Celkové zdržení na trase jsme tedy měli necelé 3 hodiny.
Cesta do Prahy
Při cestě zpět opět narážíme na drobné komplikace u mýtnice před Záhřebem a 15 minut nás zdržela kontrola policie na hraničním přechodu Macelj. V navigaci jsme si nalezli již rakouskou plnicí stanici u města Gralla v obchodní části Gewerbepark. Stanice je v blízkosti řady obchodů a asi kilometr od dálnice A9 vedoucí na Graz. Tam jsme naplnili 15,11 kg za 392,71 Kč (0,995 EUR/kg), tedy nejlevněji v celém Rakousku. Poté vyrážíme dále na Graz a Vídeň.
Ve Vídni nabíráme jen 5 minutové zdržení v pomalu jedoucí koloně na dálnici A23 a tak pokračujeme dále ve směru na Mikulov, Brno a Prahu.
V Mikulově jsme bohužel přejeli plnicí stanici a další plnicí stanice u Devíti Křížů ve směru na Prahu byla zavřená, kvůli rekonstrukci a modernizaci D1. Zbývá nám tedy už jen plnicí stanice u Humpolce, ale tam už od Jihlavy dojíždíme na benzín (23 km). Na této stanici plníme 14,30 kg za 364,70 Kč (25,50 Kč/kg). Odtud již jedeme do Prahy. Celkové zdržení jsme na trase měli pouhých 22 minut.
CNG vs nafta a benzín
Spočítali jsme také rozdíl mezi stejným vozem na naftu, benzín či CNG pro tuto trasu dlouhou 1762 km. Z výpočtů vychází, že vozidlo na CNG vám oproti naftovému provedení na této trase ušetří 632 Kč a oproti benzínovému provedení ušetří dokonce 1684 Kč. To jsou už nezanedbatelné částky.
ÚAMK
redakce Ostrava Online