Technologické inovace u BMW. Propojení automobilu s internetem

Středa, 24. 8. 2011, 17:22 - Již v označení přístupu BMW ConnectedDrive je obsažena jeho podstata – propojení řidiče, automobilu a okolí. A právě to dostává zcela novou podobu s příchodem internetu do automobilu. BMW Group je i v této oblasti vedoucí společností v automobilovém sektoru, což ostatně dokazuje s každou další inovací svých komfortních, bezpečnostních, komunikačních a zábavních systémů.

Až donedávna byly automobily zcela autonomními jednotkami, které svému řidiči s výjimkou rádia či kanálu dopravních informací TMC poskytovaly pouze informace, jež v sobě měly naprogramované. S možností připojení automobilu k internetu se ale situace poněkud mění a vůz se stává aktivním společníkem posádky, který poskytuje aktuální informace nejrůznějšího druhu, jež zvyšují bezpečnost, komfort, ale také informovanost. Automobil se díky přístupu k informacím stává pomyslným spolujezdcem řidiče, případně jeho průvodcem.

BMW poprvé přineslo internet do automobilu v roce 2001 s příchodem BMW řady 7 (E65), které bylo z pohledu elektronické architektury ve světovém měřítku revolučním vozem. Tehdy se jednalo o službu BMW Online, jež prošla v roce 2005 zásadní rekonstrukcí a rozšířením. BMW Online umožňovalo prostřednictvím informačního systému vozu zobrazovat předem definované informace, například v podobě počasí, novinek, aktuálních restaurací či hotelů v okolí vozu. K dispozici ale byly nově také služby typu integrovaného e-mailového klienta či adresáře kontaktů. Technickou specialitu představovala možnost komunikace automobilu přímo se servisem (BMW TeleServices). Komunikace automobilu se světem probíhala přes portál BMW Online. I přesto, že v rámci modernizace z roku 2005 dostal komunikační systém BMW s integrovanou SIM kartou tehdy aktuální připojení GPRS, stále byla největším omezením celého systému především rychlost připojení.

Mezi další milníky propojování automobilu a internetu bezpochyby patří zavedení místopříslušné vyhledávací služby Google Local Search. BMW Group bylo v roce 2007 prvním výrobcem automobilů na světě, který umožnil takto obsažné vyhledávání informací různého druhu a jejich aktivní zpracování navigačním systémem, případně telefonem, který dokázal vytočit nalezené telefonní číslo. Poprvé tak byly zpřístupněné informace z internetu přímo systémem automobilu. Do tohoto okamžiku to bylo možné pouze přes již zmiňovaný portál automobilek.

Rok 2008 a opět BMW řady 7 – další světová novinka v oblasti elektronických systémů v automobilu. Došlo k dalšímu zrychlení připojení k celosvětové elektronické síti (připojení EDGE) a poprvé bylo možné v sériovém automobilu plnohodnotně a neomezeně prohlížet internet. Od roku 2010 je ve vozech BMW možné při zadávání cíle cesty využívat reálného pohledu z databází Google Panoramio a Street View.

Tři různé možnosti připojení k internetu.
S internetem automobil dostává zcela nové možnosti, které zvyšují jeho přizpůsobivost okolnímu prostředí, stejně tak jako informovanost řidiče. Připojit k internetu a využívat pokrokových služeb týkajících se cestování, dopravy, počasí, novinek nebo pokročilých kancelářských funkcí může od podzimu 2010 každý automobil BMW vybavený navigačním systémem Proffesional s ovládáním iDrive a rozhraním bluetooth.

BMW již od počátku připojení k internetu používá v systému vozu integrovanou SIM kartu s vlastním datovým tarifem. Toto řešení v současné době pracuje ve vybraných zemích západní Evropy, v České republice aktuálně není dostupné. Internet lze však do automobilu zavést také s využitím připojení mobilního telefonu, které je do systému vozu sdílené pomocí bluetooth rozhraní.

Zajímavou novinkou, dostupnou od podzimu 2010, je originální příslušenství BMW Car Hotspot. Jedná se o zařízení, které lze zakoupit zpětně a umístit jej do připraveného adaptéru, který se nachází mezi sedadly. Po umístění do automobilu je zajištěno jeho napájení, ale také připojení k anténám vozu. BMW Car Hotspot se přes vlastní SIM kartu s datovým tarifem připojí k internetu a toto připojení dokáže prostřednictvím bluetooth zprostředkovat systému iDrive, ale současně také díky Wi-Fi umožňuje, aby se k němu ve voze připojil notebook, tablet nebo jiné zařízení disponující připojením přes Wi-Fi.

Internet usnadní život s automobilem: BMW udává směr.
Neustále rychlejší a spolehlivější připojení automobilu otevře zcela nové možnosti pro využívání aktuálních informací internetu v automobilu. To ostatně jasně ukázal na jaře roku 2011 představený koncepční vůz BMW Vision ConnectedDrive. Jednou z oblastí rozvoje je komunikace s okolním světem, a to především prostřednictvím SMS, e-mailů, facebooku či twitteru. Do souboru komunikace patří také zasílání informací o konkrétních volných parkovacích místech, stejně tak jako například výměna navigačních údajů mezi automobilem a mobilním telefonem – mobilní telefon převezme navigaci na konkrétní místo po vystoupení z vozu.

Díky připojení z automobilu a využívání informací týkajících se bezprostředního okolí vozu se může z automobilu BMW budoucnosti stát například aktivní průvodce městem. Automobil bude například schopen filtrovat informace podle zájmů řidiče nebo posádky, a tak jejich pozornost směřovat přímo k tomu, co je zajímá. Například v případě zájmu o architekturu systém filtruje tyto informace a upozorňuje posádku na zajímavé budovy v okolí, stejně tak jako například v právě projížděném městě. Když posádka projeví o danou budovu zájem, automaticky se zobrazí relevantní informace o aktuálně konaných výstavách či akcích, včetně možnosti on-line zakoupení vstupenek. Trvalené připojení k internetu bude možné využívat také pro zábavu. Již nyní lze například v automobilu poslouchat internetová rádia, v budoucnu však bude možné poslouchat hudbu umístěnou na vzdáleném serveru. K dispozici tak v automobilu budou i hudební knihovny o velikosti mnoha stovek GB.

Je zřejmé, že v současnosti jsme na začátku nové éry elektronického propojení automobilu, řidiče a okolí. BMW Group je díky programu BMW ConnectedDrive vedoucí společností v daném oboru, která i v této oblasti určuje trendy, a často i standardy, jež ostatní následují.

redakce Ostrava Online

 

 

« zpět do rubriky