Technologické inovace BMW. Parkovací asistenty.

Čtvrtek, 4. 8. 2011, 13:49 - Parkování může být pro někoho doslova noční můrou. Aby tomu tak nebylo, vyvíjí BMW pro své vozy různé druhy systémů usnadňujících parkování a manévrování, které se souhrnně označují jako parkovací asistenty. BMW bylo prvním evropským výrobcem automobilů, který svým zákazníkům v roce 1992 nabídl parkovací asistent – systém PDC (Park Distance Control). Toto zařízení, využívající k určování vzdálenosti překážky ultrazvuková čidla, se v principu používá dodnes. Má však propracovanější rozhraní a je nabízeno nejen pro zadní část vozu, ale také pro přední. Dnes je k dispozici pro všechny modely BMW.

Parkovací asistenty se však neustále vyvíjejí a do budoucna jsou připraveny systémy, které budou parkovat zcela samočinně, bez potřeby jakéhokoliv zásahu řidiče. V současnosti se používají následující systémy:

Automatický parkovací asistent – není třeba točit volantem.
Automatický parkovací asistent rozšiřuje funkci parkovacího asistentu PDC (Park Distance Control) o schopnost automatického zaparkování do parkovacího místa podélně k silnici. Systém v tomto případě samočinně pohybuje volantem. V případě, že rychlost jízdy klesne pod 35 km/h a řidič tento systém aktivuje (při jeho neaktivování probíhá měření v pozadí), čidla umístěná v modulu bočních blikačů automaticky měří velikost parkovacího místa vedle vozu. Jakmile asistent najde prostor o 1,2 metru delší než automobil, oznámí to řidiči. Poté stačí pouze zastavit a zařadit zpětný chod, vůz se na automatické zaparkování připraví a zobrazí jej na hlavním displeji systému BMW iDrive. Nyní je třeba pustit volant a pouze regulovat rychlost vozu (plynem a brzdou). Automobil samočinně zajede do volného parkovacího místa. Na řidiči je, aby sledoval překážky na displeji systému PDC nebo Surroud View. 

Automatický parkovací asistent je v současnosti nabízen pro všechny modely BMW řady 5 a BMW řady 6.

Surroud View – pohled na vůz z ptačí perspektivy.
Systém Surround View představuje spolupráci trojice kamerových systémů, jejichž úkolem je zajistit optimální informování řidiče o překážkách kolem vozu. Surround View je tvořen zadní couvací kamerou, bočními kamerami Top View a kamerami Side View.

Zadní couvací kamera, umístěná na víku zavazadlového prostoru či na zadní výklopné stěně, snímá obraz za vozem, který se následně zobrazuje na hlavním displeji. Pro snazší orientaci je obraz doplněn grafickými prvky, jež srozumitelně symbolizují vzdálenost od překážek, stejně tak jako trajektorii vozu s daným úhlem natočení kol. 

Top View usnadňuje manévrování především ve velmi stísněných prostorách. Kromě zadní couvací kamery je tvořen i další dvojicí kamer, umístěných ve vnějších zpětných zrcátkách. Díky optimalizaci obrazu širokoúhlých kamer systém dokáže řidiči zprostředkovat pohled na jeho vůz z ptačí perspektivy a názorně mu ukázat vzdálenost a polohu případných překážek. Systém Top View, který je součástí prvků Surround View, spolupracuje s parkovacím asistentem PDC a pomocí systému BMW iDrive umožňuje přepínat mezi různými druhy zobrazování překážek.

Side View je další součástí systému Surroud View. Využívá další dvojici kamer, umístěných v předních částech výřezů blatníků. Na požádání tento systém dokáže zobrazit prostor po stranách vozu. Tato funkce zvyšuje komfort i bezpečnost, například při vyjíždění z garáží nebo úzkých ulic. Na displeji systému BMW iDrive se vedle sebe zobrazují pohledy z obou stran vozu.

Systém Surround View je k dispozici pro modely BMW řady 5, BMW řady 6, BMW řady 7, BMW X5 a BMW X6.

Systém Top View je spolu se zadní couvací kamerou kromě výše uvedených modelů připraven také pro BMW X3.

Zadní couvací kamera je kromě výše uvedených modelů připravena také pro modely BMW řady 1 a BMW X1.

Aktivní parkovací asistent – automaticky zastaví u překážky.
V současné době BMW Group pracuje na aktivním systému PDC, který nejenže pomocí ultrazvukových čidel monitoruje vzdálenost od překážek, ale současně dokáže postupně v jejich těsné blízkosti automobil samočinně zastavit. Jedná se o další z prvků na cestě k plně automatickému parkování bez potřeby obsluhy řidičem.

Automatické zajíždění do garáže – parkování bez řidiče.
Dalším systémem ve vývoji je zařízení umožňující zcela samočinné zajíždění do garáže. Tento systém přijde vhod například pro majitele úzkých garáží. Řidič s vozem zastaví před garáží, vystoupí z něj a stiskne tlačítko na klíči. Automobil se na tento povel samočinně zamkne, rozsvítí potkávací světla, sklopí zrcátka a rozjede se rychlostí přibližně 2 km/h do garáže. Podle měnících se obrazců světlometů snímaných čelní kamerou se nejen automaticky vycentruje, ale současně také zastaví před stěnou garáže. Při vyjíždění funguje celý proces obráceně.

redakce Ostrava Online

 

 

« zpět do rubriky