Nové BMW řady 1: druhá generace novátorského kompaktního prémiového vozu.

Pondělí, 6. 6. 2011, 11:05 - Nové BMW řady 1: druhá generace novátorského kompaktního prémiového vozu. Stále jediný vůz se zadním pohonem v daném segmentu. Ještě sportovnější a úspornější než dříve. Navíc mnohem komfortnější a prostornější. Propracovaný interiér a exkluzivní prvky výbavy specifické v daném segmentu. Nezaměnitelné spojení prémiové kvality, estetiky a inovativních technologií.

Nové BMW řady 1 je druhá generace novátorského kompaktního prémiového vozu. Stále jediný vůz se zadním pohonem v daném segmentu. Ještě sportovnější a úspornější než dříve. Navíc mnohem komfortnější a prostornější. Propracovaný interiér a exkluzivní prvky výbavy specifické v daném segmentu. Nezaměnitelné spojení prémiové kvality, estetiky a inovativních technologií.

  • Pět dveří. Mohutný výraz s kabinou posunutou dozadu; špičková kvalita sportovně laděného designu s pro značku BMW typickými proporcemi a osobitě tvarovanými povrchy karoserie. Mladistvé detaily zvýrazňují vyspělé a prémiové postavení nového BMW řady 1. Produktové řady BMW Sport Line a BMW Urban Line zvyšují možnosti individualizace. Odlišují se nejen exkluzivními prvky v interiéru, ale také prvky vnějšího designu.
  • Vůbec poprvé jsou všechny motory BMW řady 1 přeplňované pomocí technologie BMW TwinPower Turbo. Nová generace zážehového motoru 1,6 litru: BMW 116i s výkonem 100 kW/136 k, BMW 118i 125 kW/170 k. Od základu přepracované vznětové motory 2,0 l: BMW 116d s 85 kW/116 k, BMW 118d se 105 kW/143 kW, BMW 120d se 135 kW/184 k. Vzápětí přijde do prodeje také model BMW 116d EfficientDynamics Edition, který s maximálním využitím řešení snižujících spotřebu paliva v evropském cyklu EU nabídne produkci pouhých 99 g/km CO2.
  • BMW řady 1 stále zůstává vedoucím modelem svého segmentu v oblasti snižování spotřeby paliva. Nová generace je například vybavena na přání dodávanou osmistupňovou samočinnou převodovkou či funkcí Auto Start/Stop, která je k dispozici pro manuální i samočinnou převodovku. Speciálním spínačem jízdních režimů lze aktivovat i režim ECO PRO.
  • Zvýšena byla úroveň komfortu, ale typická zůstává především pověstná obratnost a radost z jízdy, která je dána zadním pohonem, výkonnými řadovými motory, dokonale rozloženou hmotností a pokrokově řešeným podvozkem. Přední náprava s oddělenými spodními rameny; pětiprvková zadní náprava; extrémně citlivý elektromechanický posilovač řízení, který není nijak ovlivňován hnacími silami. Na přání: proměnné sportovní řízení; Standard: stabilizační systém DSC s funkcí DTC a elektronickým závěrem diferenciálu.
  • Karoserie je o 85 mm delší, rozvor se zvětšil o 30 mm, rozchod předních kol narostl o 51 mm, zadních kol o 72 mm; výška vozu zůstala nezměněna, o 17 mm zvětšená šířka zajistila nejen více prostoru uvnitř, ale také sportovnější vzhled. Pro nohy je vzadu o 21 mm více místa; zavazadlový prostor narostl z 330 na 360 l a lze jej zvětšit sklopením dělených zadních sedadel (na přání v poměru 40/20/40) až na 1200 l. Interiér je plný různě tvarovaných odkládacích prostorů, schránek a držáků nápojů.
  • Mimořádně tuhá karoserie přispívá nejen k obratnosti, ale také k účinné ochraně posádky. Samozřejmostí je ucelený systém bezpečnostních prvků v čele s čelními, bočními a hlavovými airbagy.
  • Velmi hodnotný a kvalitně zpracovaný interiér, orientovaný na řidiče, se vyznačuje nejkvalitnějšími použitými materiály; na přání dodávaný systém iDrive je tvořen hlavním ovládacím displejem s plochým designem.
  • BMW ConnectedDrive: rozsáhlá a (pro kompaktní vůz nižší střední třídy) unikátní nabídka asistenčních systémů a mobilních služeb. Asistent dálkových světel, adaptivní světlomety, parkovací asistent, couvací kamera, systém varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu s funkcí varování před rychle se blížící překážkou, tempomat s brzdnou funkcí, ukazatel dopravních limitů a zákazu předjíždění, zdokonalené možnosti připojení chytrých mobilních telefonů a hudebních přehrávačů, aktuální dopravní informace, internetové rádio, Facebook či Twitter.
  •  Motory:
    BMW 118i: zážehový řadový čtyřválec s technologií BMW TwinPower Turbo obsahující dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll, vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection a plně variabilní rozvod VALVETRONIC a Double VANOS.
    Zdvihový objem: 1598 cm3,
    výkon: 125 kW/170 k při 4800 min-1,
    točivý moment: 250 Nm při 1500–4500 min-1,
    zrychlení 0–100 km/h: 7,4 s,
    nejvyšší rychlost: 225 km/h,
    kombinovaná spotřeba paliva podle EU*:
    5,8-5,9 l/100 km, emise CO2 podle EU:
    134-137 g/km, emisní norma: EU5.
    BMW 116i: zážehový řadový čtyřválec s technologií BMW TwinPower Turbo obsahující dvoukomorové turbodmychadlo twin-scroll, vysokotlaké přímé vstřikování paliva High Precision Injection a plně variabilní rozvod VALVETRONIC a Double VANOS.
    Zdvihový objem: 1598 cm3,
    výkon: 100 kW/136 k při 4400 min-1,
    točivý moment: 220 Nm při 1350–4300 min-1,
    zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s,
    nejvyšší rychlost: 210 km/h,
    kombinovaná spotřeba paliva podle EU*:
    5,5–5,7 l/100 km, emise CO2 podle EU:
    129–132 g/km, emisní norma: EU5.
    BMW 120d: vznětový řadový čtyřválec s technologií BMW TwinPower Turbo obsahující turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek, vstřikováním common-rail s magneticky ovládanými vstřikovači (max. vstřikovací tlak 180 MPa).
    Zdvihový objem: 1955 cm3,
    výkon: 135 kW/184 k při 4000 min-1,
    točivý moment: 380 Nm při 1750–2750 min-1,
    zrychlení 0–100 km/h: 7,2 s,
    nejvyšší rychlost: 228 km/h,
    kombinovaná spotřeba paliva podle EU*:
    4,5–4,6 l/100 km, emise CO2 podle EU:
    119–122 g/km, emisní norma: EU5.
    BMW 118d: vznětový řadový čtyřválec s technologií BMW TwinPower Turbo obsahující turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek, vstřikováním common-rail s magneticky ovládanými vstřikovači (max. vstřikovací tlak 160 MPa).
    Zdvihový objem: 1955 cm3,
    výkon: 105 kW/143 k při 4000 min-1,
    točivý moment: 320 Nm při 1750–2500 min-1,
    zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s,
    nejvyšší rychlost: 212 km/h,
    kombinovaná spotřeba paliva podle EU*:
    4,4–4,5 l/100 km, emise CO2 podle EU:
    115–118 g/km, emisní norma: EU5.
    BMW 116d: vznětový řadový čtyřválec s technologií BMW TwinPower Turbo obsahující turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek, vstřikováním common-rail s magneticky ovládanými vstřikovači (max. vstřikovací tlak 160 MPa).
    Zdvihový objem: 1955 cm3,
    výkon: 85 kW/116 k při 4000 min-1,
    točivý moment: 260 Nm při 1750–2500 min-1,
    zrychlení 0–100 km/h: 10,3 s,
    nejvyšší rychlost: 200 km/h,
    kombinovaná spotřeba paliva podle EU*:
    4,3–4,5 l/100 km, emise CO2 podle EU:
    114–117 g/km, emisní norma: EU5.

* Hodnoty podle testovacího cyklu EU, mohou se lišit podle použitých pneumatik.

Unikátní radost z jízdy v kompaktním prémiovém segmentu:

Kompaktní prémiové BMW řady 1 je již dnes synonymem pro radost z jízdy. Nyní přichází druhá generace tohoto modelu, která se vyznačuje nejvyspělejšími motory a pokrokovým řešením podvozku. Novinka je také ještě úspornější, má více prostoru v interiéru a nejmodernější prvky výbavy. Nový model je stále jediným vozem se zadním pohonem v daném segmentu. Jelikož se BMW řady 1 prodal již více než jeden milion kusů, druhá generace staví na silných stránkách svého předchůdce. Příkladná obratnost, pokrokové technologie a prémiová image – všechny tyto vlastnosti zaručují tomuto pětidveřovému vozu ve velmi nabitém tržním segmentu výjimečnou a individualistickou pozici.

Vstupní model do světa BMW složil maturitu a nabízí nyní ještě lepší vyváženost mezi sportovností a jízdním komfortem, zdokonalena byla také praktičnosti a jeho asistenční systémy patří na samotný vrchol daného segmentu. Tyto vlastnosti jsou jasně patrné také z jeho vzhledu. Karoserie nového BMW řady 1 je o 85 mm delší než jeho předchůdce, má délku 4324 mm. Rozvor náprav narostl o 30 mm na 2690 mm. Dynamičtější výraz novince dodává také zvětšená šířka karoserie o 17 mm na 1765 mm. S tím souvisí značně zvětšený rozchod kol vpředu o 51 mm a vzadu o 72 mm. Výška vozu přitom zůstala na původních 1421 mm. Na zadních sedadlech je nyní o 21 mm více prostoru pro nohy a zavazadlový prostor narostl o 30 l na celkových 360 l.

Design nové generace jednoznačně vyjadřuje nejnovější technologické inovace a přednosti. Mladistvý a svěží výraz byl aktualizován moderně a jednoznačně tvarovanými povrchy karoserie. Novinkou je dvojice provedení BMW Sport Line a BMW Urban Line, které se vzájemně odlišují různým zaměřením a řešením interiéru i exteriéru.

Všechny motory nového BMW řady 1 mají čtyři válce a používají technologii přeplňování BMW TwinPower Turbo. Zážehové motory patří do nové generace jednotek vyznačujících se sportovním projevem, nízkou spotřebou a produkcí emisí. Motory 1,6 litru jsou vybavené turbodmychadlem twin-scroll, přímým vstřikováním paliva či systémy VALVETRONIC a Double-VANOS. Nové BMW 116i dosahuje výkonu 100 kW/136 k a nové BMW 118i nabízí výkon 125 kW/170 k. Ve srovnání s předchozími modely se jedná o zvýšení o 10 a 20 kW při současném snížení spotřeby paliva o 10 procent. Turbodiesely 2,0 l prošly důkladným přepracováním a jsou vybavené turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a přímým vstřikováním common-rail. Nové BMW 116d (85 kW/116 k), nové BMW 118d (105 KW/143 k) a nové BMW 120d (135 kW/184 k) posunují již stávající rekordní hodnoty spotřeby paliva v daném segmentu na novou úroveň.

Nové BMW řady 1 je prvním a jediným modelem nižší střední třídy, který může být na přání vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou. Stejně, jako tomu bylo i v minulosti, také nová generace BMW řady 1 se vyznačuje velmi rozsáhlou nabídkou prvků z přístupu BMW EfficientDynamics. Jedná se například o funkci Auto Start/Stop pro manuální i samočinné převodovky, stejně tak jako například o režim ECO PRO, který dále snižuje zátěž pro životní prostředí. Připravuje se také rozšíření nabídky o model BMW 116d EfficientDynamics Edition s výkonem 85 kW/116 k a dále sníženou spotřebou paliva až na 3,8 l/100 km v normovaném cyklu EU, což odpovídá 99 g/k CO2 (předběžné hodnoty).

Další unikátní vlastností v daném segmentu jsou asistenční a komunikační systémy z programu ConnectedDrive. Jedná se například o asistent dálkových světel, adaptivní dálková světla, parkovací asistent, couvací kameru, systém varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu s funkcí varování před rychle se blížící překážkou, tempomat s brzdnou funkcí, ukazatel dopravních limitů a zákazu předjíždění, zdokonalené možnosti připojení chytrých mobilních telefonů a hudebních přehrávačů, aktuální dopravní informace, internetové rádio, Facebook či Twitter.

Vzrušující, elegantní a pokrokový design.
Koncepce s vpředu podílně uloženými motory a pohonem zadních kol je v daném segmentu jedinečná. Nejenže má jednoznačné přednosti co se týče jízdních vlastností, ale současně se projevuje také designem a typickými proporcemi. Charakteristická je dlouhá přední kapota, velký rozvor a dozadu posunutý prostor pro posádku. Nové BMW řady 1 spojuje nezaměnitelnost a moderní eleganci kompaktního vozu s mladistvým výrazem a kvalitně řešenými detaily.

Přední části dominují velké typické ledviny tvořící typickou masku chladiče, dramaticky řešené světlomety a na tři části rozdělená spodní část nárazníku. Maska chladiče je postavená vzpřímeně, zatímco rohy vozu působí velmi „trojrozměrným“ dojmem. Soustředěný výraz automobilu dodává i čtveřice podélných prolisů na kapotě motoru. Světlomety s typickou dvojitou optikou jsou shora ohraničené světelným pruhem, který zejména ve spojení s bi-xenonovými světlomety přispívá k celkově soustředěnému výrazu přídě. Světelné kroužky jsou v tomto případě zvýrazněné pomocí LED, které tvoří světla pro denní svícení. Další novinkou pro značku BMW jsou boční blikače umístěné ve vnějších zpětných zrcátkách.

Automobil působí dojmem sportovního kupé. Charakteristické je také negativní zalomení přední části zadního C sloupku (tzv. Hofmeisterův ohyb). Pro celkový výraz nového BMW řady 1 je typické dramatické tvarování boků vozu, jimž dominuje výrazný boční prolis, napnutý od předních blatníku až k zádi vozu. Další charakteristickou linií je prolis ve spodní části dveří, který se před zadními koly ostře zvedá. Automobil opticky charakterizuje také linie prahů pokračující až do spodní části zadního nárazníku, která ladí s hlavní boční linií pod spodní hranou bočních oken. Všechna tato řešení působivě přivádějí pozornost k zadním kolům, jež tomuto vozu dodávají rychlost.

Zadní část působí díky spojení vyklenutých blatníků a horizontálních linií velmi širokým a svalnatým dojmem. Zadní svítilny jsou tvořené typickými proužky tvořenými světlenými diodami. Spodní část zadního nárazníku záměrně vzdáleně připomíná řešení stejné části vpředu.

Interiér: prémiové zpracování, dynamické linie, na řidiče orientovaná přístrojová deska.
Typické rysy designu interiérů vozů BMW jsou jasně patrné také v novém BMW řady 1. Nechybí však velmi mladistvý a moderní výraz se zvýrazněním prostornosti. Nezaměnitelný charakter je dán například i řešením přístrojové desky, natočené ve střední části směrem k řidiči. Ergonomické řešení středového tunelu, stejně tak jako neobyčejně pečlivé zpracování velmi kvalitních materiálů vytvářejí pro daný segment specifickou prémiovou atmosféru. Interiér a přístrojová deska jsou navržené v tzv. vrstvách, což je jedna z dalších inovací nového BMW řady 1, která mu dodává organický vzhled a charakter.

Ve spojení s na přání dodávaným navigačním systémem BMW Professional přichází do výbavy nového BMW řady 1 ovládací systém BMW iDrive. Kromě centrálního ovladače a osmi tlačítek přímé volby je tvořen také volně stojícím plochým displejem s úhlopříčkou 6,5 nebo 8,8 palce.

Uvnitř nové BMW řady 1 nabízí mnohem více odkládacích prostorů, mezi které patří například velké kapsy ve dveřích, dvojice držáků nápojů ve středové konzoli, objemná schránka před spolujezdcem, stejně tak jako prostor pod loketní opěrkou. Do dveřních výplní lze umístit láhve s objemem do 1 litru.

Na přání dodávaný paket odkládacích prostorů obsahuje kapsy v zadních dveřích, stejně tak jako síťky na zadních stranách opěradel předních sedadel. Zavazadlový prostor s objemem 360 l lze po sklopení zadních sedadel dělených v poměru 60/40 zvětšit až na 1200 l, přičemž vznikne prostor se zcela rovnou podlahou. Na přání mohou být zadní sedadla dělená v poměru 40/20/40.

Nepřekonatelná individualizace: premiéra linií BMW Sport Line a BMW Urban Line.
Nové BMW řady 1 se nabízí ve dvou různě pojatých provedeních: BMW Sport Line a BMW Urban Line, které se vyznačují exkluzivně řešeným designem exteriéru a interiéru.

Modely BMW Sport Line jsou vybavené sportovními sedadly se specifickým čalouněním, koženým sportovním volantem s kontrastním červeným šitím, nastavitelnou loketní opěrkou, černě lesklými dekoračními lištami s matně světlými detaily. Přístroje používají specifické písmo. Pro modely BMW Sport Line je typická také možnost přepnutí mezi oranžovým a bílým nepřímým osvětlením vnitřního prostoru.

Mezi další prvky této linie jsou také 16palcová litá kola, černé koncovky výfuku a nápisy „BMW Sport“ na nástupních prazích. Svislá žebra masky chladiče, stejně tak jako lišta ve středním nasávacím otvoru, rámečky vnějších otvorů v přídi a prvky na zadním nárazníku mají leskle černou povrchovou úpravu. Na přání lze toto provedení rozšířit leskle černými kryty vnějších zpětných zrcátek nebo dvoubarevně lakovanými 17palcovými litými koly.

Pro modely BMW Urban Line je charakteristické specifické čalounění sedadel v kombinaci látka/kůže, kůží potažený volant, nastavitelná loketní opěrka, výplně tvořené akrylovým sklem, jež vytváří nezaměnitelný pocit hloubky. Dodává se v bílém nebo černém provedení, které je ozdobeno matně stříbrnými proužky. Efektní pojetí vnitřního prostoru zdůrazní také možnost přepnutí nepřímého vnitřního osvětlení z typické oranžové na modrou royal blue. Další LED jsou umístěné pro lepší osvětlení vnitřního prostoru na B-sloupcích.

Zvenku jsou charakteristickými prvky 16palcová kola, která mohou být na přání zaměněna za 17palcová kola s leskle bílými prvky, jež se opakují také na zadním nárazníku. Světlý odstín mají v tomto případě rovněž svislé příčky v masce chladiče, jejichž přední část je pochromovaná. Bílá je také lišta ve středním nasávacím otvoru ve spodní části nárazníku. Rámečky krajních nasávacích otvorů jsou provedené v barvě karoserie. Provedení BMW Urban Line se vyznačuje nápisem „BMW Urban“ na nástupních prazích. Na přání jsou připraveny bílé kryty vnějších zpětných zrcátek.

Jednotlivé komponenty obou speciálních provedení jsou vzájemně pečlivě sladěné a společně dodávají automobilu velmi vzrušující výraz. Další indiviualizační možnosti nabízí nabídka různých čalounění, výplní interiéru, dekoračních pásků, stejně tak jako litých kol.

Kromě dvojice výše zmíněných designérských linií jsou k dispozici i další specifické možnosti v otázce použitých materiálů a barev. Standardní výbavou jsou výplně interiéru provedené v matné stříbrné s látkovým čalouněním Move. Při uvedení do prodeje jsou k dispozici tři standardní a pětice metalických laků.

Nová generace zážehových motorů: technologie BMW TwinPower Turbo zajišťuje dynamickou produkci výkonu a příkladnou úspornost.
Nové BMW řady 1 je vybaveno dvojicí nejmodernějších zážehových čtyřválců a trojicí důkladně přepracovaných vznětových motorů. Nové zážehové motory 1,6 litru slaví v BMW 116i a BMW 118i svoji premiéru. Jsou vybavené souborem technologií BMW TwinPower Turbo, které obsahují turbodmychadlo twin-scroll, přímé vstřikování High Precision Injection, plně variabilní rozvor VALVETRONIC a dvojité proměnné časování Double-VANOS. Jedná se o motory postavené na základě mnoha cenami ověnčeného přeplňovaného šestiválce o výkonu 225 kW/306 k, který je známý například z modelů BMW 135i. Jde o motor, který tvoří nedílnou součást strategie BMW EfficientDynamics, zvyšující radost z jízdy a snižující spotřebu paliva spolu s emisemi.

Motor samozřejmě využívá dlouhodobých zkušeností inženýrů BMW, získaných při stavbě výkonných motorů. Jedním z nich je také přeplňovaný čtyřválec modelu BMW 2002 turbo s největším výkonem 125 kW/170 k, který byl v roce 1973 vůbec prvním sériovým evropským vozem vybaveným výfukovým turbodmychadlem. V roce 1983 vybojoval první přeplňovaný motor titul mistra světa ve formuli 1. Jednalo se o vůz Brabham BMW řízený Nelsonem Piquetem.

Zážehové motory nového BMW řady 1 používají dvoukomorová turbodmychadla twin-scroll, které se vyznačují dvojicí samostatných kanálů (každý pro dvojici válců) přivádějících výfukové plyny k turbíně.  Toto řešení umožňuje účinnější využívání pulzací výfukových plynů k roztáčení lopatek turbíny. Díky tomu je motor schopen, zcela podle zvyklostí BMW, reagovat mimořádně bryskně na každý pohyb plynového pedálu. Výkonnost je dále posílena systémem proměnného zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC, který je nyní zcela integrován do hlavy válců. Dvojité časování Double-VANOS pracuje na sací i výfukové vačce.

Patentovaná technologie BMW VALVETRONIC umožňuje plynule měnit zdvih sacích ventilů, a tím nahrazovat činnost škrticí klapky používané v motorech minulosti. Množství vzduchu putující do spalovacích prostorů je regulováno přímo v motoru, a tím se omezují čerpací ztráty vznikající při výměně plynů v sacím traktu. Tato vlastnost významně zvyšuje účinnost motoru. Nové motory jsou neobyčejně úsporné i díky vysokotlakému přímému vstřikování High Precision Injection, pracujícímu s tlakem 20 MPa. Vstřikovače jsou umístěné centrálně mezi ventily a v těsné blízkosti zapalovací svíčky.

Čtyřválec modelu BMW 118i s hliníkovým blokem motoru disponuje nejvyšším výkonem 125 kW/170 k při 4800 min-1 a nejvyšším točivým momentem 250 Nm v rozmezí 1500 až 4500 min-1. Motor se vyznačuje příkladně bryskními reakcemi a současně schopností zrychlit z klidu na 100 km/h během 7,4 s. Nejvyšší rychlost má hodnotu 225 km/h. Snížená spotřeba paliva dosahuje v kombinovaném režimu EU 5,8 až 5,9 l/100 km, což odpovídá produkci 134 až 137 g/km CO2 (v závislosti na použitých pneumatikách).

Nové BMW 116i ve srovnání se svým předchůdcem nabízí významně zlepšenou dynamiku. Jeho výkon dosahuje 100 kW/136 k při 4400 min-1 a nejvyššího točivého momentu 220 Nm v rozmezí 1350 a 4300 min-1. Automobil potřebuje 8,5 s ke zrychlení z klidu na 100 km/h, nejvyšší rychlost činí 210 km/h. Nové BMW 116i se vyznačuje kombinovanou spotřebou paliva v rozmezí 5,5 až 5,7 l/100 km, což odpovídá produkci emisí CO2 129 až 132 g/km.

Evoluční krok vpřed: čtyřválcové turbodiesely s technologiemi BMW TwinPower Turbo a ještě větší úsporností.
Na dvoulitrových vznětových čtyřválcích byly provedené rozsáhlé změny, které dále umocňují jejich přednosti spočívající v příkladné výkonnosti a úspornosti. Mezi typické znaky nových vznětových motorů patří hliníkové klikové skříně, snížené vnitřní tření, termodynamicky optimalizovaná turbodmychadla, turbíny s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, další generace přímého vstřikování common-rail a vstřikovače s magnetickými ventily.

Všechny tyto prvky reprezentují nejnovější úroveň v neustálém úspěšném zdokonalování vznětových čtyřválců BMW, které kromě jiného získaly v modelu BMW 118d titul World Green Car of the Year.

Nový model BMW 120d dosahuje ve srovnání s předchůdcem o 5 kW vyššího výkonu: 135 kW/184 k při 4000 min-1. Současně došlo k nárůstu točivého momentu o 30 Nm na 380 Nm mezi 1750 a 2750 min-1. Tento model zrychluje z klidu na 100 km/h během 7,2 s a je schopen jet až 228 km/h. V kombinovaném cyklu EU spotřebuje 4,5 až 4,6 l/100 km a vyprodukuje 119 až 122 g CO2 na každý ujetý kilometr (v závislosti na použitých pneumatikách).

Čtyřválec modelu BMW 118d má nejvyšší výkon 105 kW/143 k při 4000 min-1 a točivý moment 320 Nm mezi 1750 a 2500 min-1. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 8,9 s a nejvyšší rychlost má hodnotu 212 km/h. Kombinovaná spotřeba podle EU činí 4,4 až 4,5 l/100 km (115 až 118 g/km CO2).

Nový výchozí model BMW 116d produkuje 85 kW/116 k při 4000 min-1. Točivý moment vrcholí 260 Nm mezi 1750 a 2500 min-1. Tyto parametry umožňují vozu zrychlit z klidu na 100 km/h během 10,3 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 200 km/h. V evropském kombinovaném cyklu činí spotřeba 4,3 až 4,5 l/100 km (114 až 117 g/km CO2).

S pokrokovými technologiemi BMW EfficientDynamics se nové BMW řady 1 ve spotřebě paliva stává třídou samou pro sebe.
Od roku 2007 je BMW řady 1 globálním měřítkem pro snižování spotřeby paliva. Dnes nová generace této modelové řady opět posunuje standardy na novou úroveň. Příkladem je v tomto směru odstředivý setrvačník integrovaný do dvouhmotového setrvačníku vznětových motorů, který vyrovnává drobné nesrovnalosti v chodu motoru a zajišťuje jeho hladký chod i v nízkých otáčkách.

Samozřejmostí jsou i další prvky z programu BMW EfficientDynamics, mezi něž patří systém regenerace kinetické energie, elektromechanický posilovač řízení, ukazatel optimálního řazení (manuální převodovky), aktivní klapky v masce chladiče, účinnější diferenciál či samočinně odpojovatelný kompresor klimatizace. Parametricky je řízené olejové, ale také elektrické palivové čerpadlo. V kombinaci s manuálními i samočinnými převodovkami disponuje vůz také funkcí Auto Start/Stop.

Spotřebu snižuje rovněž režim ECO PRO, který po aktivaci specificky mění charakteristiku motoru, topení, klimatizace či vyhřívání zrcátek a sedadel s cílem maximálního snižování spotřeby paliva. Výsledná úspora se formou prodlouženého dojezdu zobrazuje na displeji.

Nové BMW řady 1 se opírá o přednosti svého předchůdce a posunuje je na novou úroveň. Později se na trhu objeví model BMW 116d EfficientDynamics Edition, k jehož pohonu bude sloužit vznětový čtyřválec o objemu 1,6 litru, doplněný mnoha technologiemi snižujícími spotřebu paliva, včetně například upravené aerodynamiky a snížených odporů hnací soustavy. BMW 116d EfficientDynamics Edition s výkonem 85 kW/116 k disponuje spotřebou 3,8 l/100 km a produkcí emisí 99 g/km CO2 (provizorní hodnoty).

Osmistupňová samočinná převodovka: sportovní, účinná a v daném segmentu jedinečná.
Šestistupňová manuální převodovka zážehových a vznětových motorů se vyznačuje velmi přesným řazením. Nové BMW řady 1 je ale jediným vozem segmentu kompaktních vozů, který může být na přání vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou, vyznačující se velmi jemným a rychlým řazením.

Značná účinnost převodovky zajišťuje, že modely se samočinnou převodovkou vynikají nižší spotřebou paliva než odpovídající modely s manuálním řazením. Osmistupňová samočinná převodovka disponuje funkcí Steptronic a umožňuje sekvenční řazení pomocí pohybů voliče převodovky. Na přání je k dispozici sportovní osmistupňová převodovka, umožňující sekvenční manuální řazení pomocí páček na volantu.

Dokonalá obratnost: nejkvalitnější technologie podvozku, dokonalé vyvážení a zdokonalené řízení stability.
Nové BMW řady 1 využívá v daném segmentu nejpropracovanější podvozek. Přední náprava je tvořena oddělenými příčnými rameny, vzpěrami McPherson a stabilizátorem. Vzadu je vyspělé pětiprvkové zavěšení. Přední náprava je tvořena z velké části hliníkovými díly, které snižují hmotnost neodpružených částí. Dalším vývojem se snížila také hlučnost, stejně tak jako chování při nehodách.

Komfort a současně obratnost zlepšují rozměrné silentbloky, jež se vyznačují předem danou proměnnou tuhostí v různých směrech. Nová generace BMW řady 1 ve srovnání s předchůdcem zaujme rozšířeným rozchodem kol (vpředu o 51 mm, vzadu o 72 mm). Charakteristickou vlastností je také téměř ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. Tato vlastnost dokáže převést vrozené dynamické předpoklady zadního pohonu do nefalšované radosti z jízdy a z agility vozu.

Standardní výbavou nového BMW řady 1 je elektromechanický posilovač řízení, který přispívá ke snižování spotřeby paliva. Na přání je k dispozici řízení Servotronic, jež mění posilový účinek podle rychlosti jízdy. Další možností je vybavení vozu variabilním sportovním řízením zmenšujícím počet otáček volantu v ostrých zatáčkách. Jedná se o čistě mechanický systém spočívající v proměnném převodu řízení v závislosti na otáčkách volantu. Díky tomu je zatáčení bezpečnější, jednodušší a vyžaduje menší pohyby volantu, současně ale zůstává zachována pro BMW typická přesnost řízení spojená s příkladnou směrovou stabilitou ve vysokých rychlostech.

Kromě standardně dodávaných 16palcových kol jsou k dispozici litá kola s průměrem 16, 17 a 18 palců. Samozřejmostí je stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), jemuž nechybí funkce DTC (Dynamic Traction Control), kontrolované brzdění v zatáčkách CBC (Corner Brake Control) a brzdový asistent DBC (Dynamic Braking Control). Mezi další funkce stabilizačního systému patří kompenzace poklesu brzdného účinku, sušení brzd či asistent rozjezdu do kopce.

Funkce DTC posunuje zásahy systému DSC, což usnadňuje jízdu na povrchu s horší trakcí (například štěrk či hluboký sníh). Jelikož tato funkce povolí zadním kolům mírný prokluz, umožňuje také jízdu řízeným přetáčivým smykem. Po vypnutí stabilizačního systému zůstává aktivní pouze funkce elektronického závěru diferenciálu, která pomocí cíleného přibrzďování protáčejících se kol usnadňuje akceleraci z ostrých zatáček.

Tuhá struktura karoserie, optimalizovaná hmotnost, rozsáhlá bezpečnostní výbava.
Karoserie nového BMW řady 1 je hmotnostně optimalizovaná, ale současně byla navržena s důrazem na maximalizaci tuhosti a pevnosti. Tím je dán extrémně stabilní základ pro uložení podvozku, ale současně je zajištěna příkladná ochrana posádky v případě nárazu. Standardní výbavou jsou čelní, boční a hlavové airbagy, stejně tak jako tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu. Nechybějí ani normované úchyty dětských sedaček ISOFIX.

BMW ConnectedDrive: unikátní komfortní, bezpečnostní, informační a zábavné funkce.
Nové BMW řady 1 vnáší do segmentu kompaktních vozů zcela nové asistenční systémy a mobilní služby. Díky přístupu BMW ConnectedDrive dochází k účinnému propojení řidiče, automobilu a jejich okolí, což přináší mnoho zcela nových komfortních i bezpečnostních funkcí, stejně tak jako široké možnosti v oblasti informací řidiče a jeho zábavy.

Na přání dodávané xenonové světlomety jsou vybavené adaptivní funkcí umožňující natáčení světlometů do zatáček, jejich součástí je také odbočovací světlo. Mezi další prvky výbavy patří například dešťové čidlo, asistent dálkových světel, parkovací asistent či couvací kamera promítající svůj obraz na hlavním displeji.

Dostupný je též tempomat s brzdnou funkcí, stejně tak jako funkce varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, která je doplněna systémem varujícím před nebezpečím kolize. Tyto systémy používají jako zdroj svých informací kameru umístěnou na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka. Kamera monitoruje nejen pohyb vozu, ale současně také další vozidla vpředu. Na základě těchto informací dokáže řidiče dvoustupňově varovat před nebezpečím srážky. Při zmenšení odstupu od vozidla vpředu se nejdříve rozsvítí kontrolka na přístrojové desce, kontrolka se rozbliká a k tomu zazní zvukový signál v případě, kdy je potřeba reagovat.

Stejná kamera se používá také pro čtení dopravních značek rychlostních limitů. Systém dokáže rozpoznávat rovněž značky zakazující a naopak povolující předjíždění.

Pokrokové technologie se využívají také v oblasti integrace telefonu Apple iPhone a dalších chytrých telefonů či hudebních přehrávačů. Speciální aplikace BMW pro iPhone umožní přehrávat internetová rádia a komunikovat přes Facebook či Twitter pomocí systému vozu. Dalšími novými funkcemi je neomezený přístup na internet, což je v daném segmentu unikátní vlastnost.

Vysoký standard nabízených vlastností doplňuje přepínač jízdních režimů, klimatizace a bezklíčkové zapalování.
Nové BMW řady 1 přináší do kompaktního segmentu prémiovou kvalitu, novátorské technologie, prvotřídní radost z jízdy, stejně tak jako velmi široké a atraktivní prvky výbavy. Standardní výbavou je také přepínač jízdních režimů umístěný na středové konzoli, který umožňuje nastavit vůz podle aktuální chuti řidiče. Tento systém ovlivňuje charakteristiku motoru, stabilizačního systému DSC, případně také řízení Servotronic či strategii řazení samočinné převodovky.

Standardně jsou připraveny režimy COMFORT, SPORT a ECO PRO. V případě, že je automobil v provedení BMW Sport Line a je vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou a variabilním sportovním řízením, je k dispozici ještě režim SPORT+. Když je součástí výbavy navigační systém Professional, má řidič k dispozici také speciální menu zobrazující v reálném čase výkon a točivý moment motoru.

Standardní výbavou každého nového BMW řady 1 je dálkově ovládané centrální zamykání, výškové nastavování předních sedadel, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, elektrická přední i zadní okna, rádio Business s CD přehrávačem, šest reproduktorů, vstup AUX IN, stejně tak jako klimatizace. Na přání je k dispozici dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelná a vyhřívaná sedadla, multifunkční volant, automaticky zatmavitelná zrcátka, mlhové světlomety, elektricky ovládané střešní okno a odnímatelné tažné zařízení.

Ke startování motoru se používá výhradně startovací tlačítko. Motor po jeho stisku naskočí v případě, že je klíček ve voze. Na přání je připraven systém bezklíčkového odemykání a zamykání.

Navigační systém Professional je vybaven pevným diskem, lze jej rozšířit například DVD měničem, digitálním tunerem DAB či digitálním 360wattovým digitálním audiosystémem Harman Kardon s dvanácti reproduktory.

Stejně jako tomu bylo u pětidveřového předchůdce, tak i nová generace BMW řady 1 se vyrábí ve výrobním závodě Regensburg. Na stejné výrobní lince vznikají modely BMW řady 3 v provedení Sedan, Coupé i Cabrio, stejně tak jako BMW M3 a BMW Z4. Během 25 let existence této továrny v ní vyjelo více než 4,5 milionu automobilů.

Více informací o značce BMW spolu s fotografiemi je k dispozici na:

https://www.press.bmwgroup.com

Veronika Jakubcová 

 

 

« zpět do rubriky