Nouzové brzdění automobilky Volvo zvítězilo ve srovnávacím testu ADAC

Čtvrtek, 16. 6. 2011, 9:37 - ADAC ocenil způsob varování a úroveň zpomalení vozidla. Systém Volvo funguje přesvědčivě při všech rychlostech a nouzové brzdění umí zachraňovat životy. Důkaz o tom přinesl srovnávací test provedený organizací ADAC. ADAC, který je největším motoristickým klubem v Evropě, poprvé uspořádal test nouzových brzdových systémů šesti významných značek v různých kolizních situacích a zaznamenal významné rozdíly mezi způsoby, jakými jednotlivé systémy reagují. Systém ve Volvu V60 byl jediný, který dosáhl hodnocení „velmi dobrý“, a stal se jednoznačným vítězem srovnávacího testu

Společnost Volvo Car Corporation nabízí ve svých modelech různé systémy pro nouzové brzdění. Systém City Safety je součástí standardní výbavy šesti modelů značky Volvo, zatímco „systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění a rozpoznávání chodců“ je nabízen jako volitelná výbava. Oba systémy byly v testu ADAC, ve kterém byl zastoupen model Volvo V60, vyhodnoceny jako velmi dobré.

V rámci testu byly vyhodnocovány různé dopravní situace: náraz do vozidla jedoucího nízkou rychlostí, náraz do brzdícího vozidla, náraz do vozidla, jež zastavilo, a náraz do stojícího vozidla. Ve všech těchto situacích vykázal systém Volvo přesvědčivé výsledky a potvrdil svou spolehlivost, díky čemuž Volvo V60 dokázalo automaticky předejít kolizi nebo zpomalit, a výrazně tak snížit rychlost nárazu.

„Volvo V60 se stalo vítězem srovnávacího testu a zároveň jediným automobilem, který dosáhl velmi dobrého hodnocení. Autonomní brzdění bezprostředně před kolizí s jiným vozidlem významně snižuje energii nárazu, čímž dochází ke zmírnění závažnosti nehody. Systém City Safety dokáže při nízkých rychlostech v městském provozu nehodě zcela zabránit. Švédský systém navíc dosahuje přesvědčivých výsledků i díky dobrému upozornění na nebezpečí kolize a efektivní automatické aktivaci brzd,“ říká Dino Silvestro, manažer pro testování vozidel v technologickém středisku ADAC Landsberg Technology Centre, které test provedlo.
Testována byla tato vozidla: Volvo V60, Audi A7, Mercedes-Benz CLS, BMW 530, VW Passat a Infiniti M37.

V popisu výsledků testu se dále uvádí: „Systém pro nouzové brzdění u Volva V60 výrazně snižuje rychlost jízdy, a tudíž i energii nárazu do stojícího vozidla v případě, že řidič nestihne včas zareagovat – následky nehody jsou mnohem menší. Při jízdě v městském provozu lze nehodě v mnoha případech zcela předejít. Také výstražný systém ve švédském vozidle funguje přesvědčivě. Řidič je o hrozícím nebezpečí informován způsobem, který nelze nezaznamenat – výstražným tónem a odrazem LED diod na čelním skle.“

Autoklub ADAC testoval různé systémy pro automatickou regulaci rychlosti a vzdálenosti již počátkem roku 2010. Tehdy bylo mezi testovanými vozidly i Volvo XC60. Také z tohoto testu Volvo vyšlo jako jasný vítěz. Předchozí test ADAC u systému Volvo ocenil zejména důraz na předcházení nehodám.

„Pracovníci ADAC systematicky simulovali kolizní situace, které jsou v běžném provozu z hlediska výstrahy i nouzového brzdění nejdůležitější. Kromě toho ADAC testoval i složité dopravní situace, ve kterých by systémy reagovat neměly, a výsledky zahrnul do celkového hodnocení. Testy, které pracovníci ADAC zvolili, jsou do velké míry podobné těm, které jsme při vývoji systému sami vyhodnotili jako nejdůležitější. Proto náš model V60 dosáhl velmi dobrých výsledků,“ říká Jonas Ekmark, technik pro aktivní bezpečnostní systémy ve společnosti Volvo Car Corporation.

Systémy pro nouzové brzdění od společnosti Volvo Car Corporation

Systém City Safety vyvinutý společností Volvo pomáhá zcela předcházet nehodám při nízkých rychlostech nebo přinejmenším výrazně zmírňuje jejich následky. Systém City Safety využívá laserového čidla umístěného v horní části čelního skla, pomocí kterého dokáže reagovat na vozidla ve vzdálenosti až šest metrů. Tento systém je aktivní při rychlostech od 4 do 30 km/h.  Pokud systém zjistí nebezpečí nárazu do náhle zpomalujícího nebo stojícího vozidla vpředu, dokáže aktivovat brzdy. Pokud řidič na nebezpečí nezareaguje, dojde k automatické aktivaci brzd a ke zpomalení na úrovni 50 až 100 procent dostupné brzdné síly.

Systém Volvo City Safety je součástí standardní výbavy modelů Volvo S60, Volvo V60, Volvo XC60, Volvo XC70, Volvo V70 a Volvo S80.

Adaptivní tempomat dokáže v závislosti na nastavení řidičem automaticky přizpůsobovat rychlost a udržovat vzdálenost od vozidla vpředu. Systém přijímá potřebné informace z radarového čidla umístěného za mřížkou chladiče (pracujícího v duálním režimu na frekvenci 76 GHz) a digitální kamery umístěné za čelním sklem před vnitřním zpětným zrcátkem.

„Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění a rozpoznávání chodců“ je aktivní od rychlosti 4 km/h až do maximální rychlosti (a to i tehdy, pokud je tempomat vypnutý) a dokáže řidiče upozornit na hrozící riziko srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem. Systém je schopen rozpoznat vozidla jedoucí ve stejném směru až na vzdálenost 120 metrů a stojící vozidla na vzdálenost až 65 metrů. Pokud řidič na hrozící nebezpečí nereaguje, začne vozidlo automaticky a s maximální intenzitou brzdit, aby bylo možné nehodě předejít nebo alespoň co nejvíce snížit její následky. Při intenzivním brzdění dochází k aktivaci systému ABS, přičemž ke zpomalení je využito až 100 % dostupné brzdné síly. Všechny funkce jsou součástí „Driver Support“ paketu, který je nabízen jako volitelná výbava pro modely Volvo S60, Volvo V60, Volvo XC60, Volvo XC70, Volvo V70 a Volvo S80.

Video natočené organizací ADAC během testů je k dispozici na internetových stránkách: http://www.adac.de/infotestrat/tests/assistenzsysteme/notbremsassistent/default.aspx?ComponentId=75079&SourcePageId=31956

redakce Ostrava Online

 

« zpět do rubriky