Jednoduchá, ale pravdivá odpověď na položenou otázku v titulku zní – podle toho jak kde. Pomineme-li vyjádření jednotlivých starostů evropských města, jako je Paříž, Madrid, Barcelona a dalších, pak asi první „stopku“ vystaví spalovacím agregátům Norsko – předpoklad hovoří o roku 2025. A jaké plány mají další země?
V danou chvíli necháme zcela stranou otázku, zda je vůbec reálné v tak krátkém horizontu, jako je 8 let, zakázat prodej nových osobních automobilů se spalovacími motory. O jakém horizontu je tedy reálnější hovořit?
Čína s centralistickým řízením hovoří o roku 2040, přičemž striktně stanovuje pro výrobce automobilů, jak má postupně růst podíl vozidel na alternativní paliva. O stejném horizontu uvažuje americký stát Kalifornie. Při prvním pohledu by se dalo říct, že to není nereálné, vždyť úmluva státu Kalifornie a výrobců automobilů hovoří o tom, že v roce 2025 mají být v nabídce nových vozů zastoupeny ty s alternativními pohony celkem 15% podílem. Ovšem guvernérem přijatý nový plán je podstatně náročnější než celostátně předchozí administrativou USA schválené předpoklady omezování spalovacích motorů. Ovšem i ve státě, pověstném svým „zeleným zaměřením“ vyvolává rok 2040 vážné pochybnosti.
Z evropských zemí je jednou z ekologicky zaměřených Francie. I ta pracuje s prognózami zákazu spalovacích motorů, ovšem figuruje v nich rok 2050. Co teprve můžeme očekávat, že bude platit v Čechách nebo jiných zemích východní Evropy? Doba elektrická v automobilismu tak nemůže reálně začít nastupovat dříve než za nějakého čtvrt století.
ÚAMK
redakce Ostrava Online