Jak číst testy pneumatik

Sobota, 13. 5. 2017, 7:58 -

Jak číst výsledky, které jsou mnohdy různé a někdy si zdánlivě odporují? Odpověď se skrývá v rozměru a metodice zkoušek. Na základě výsledků jsme proto v závislosti na preferencích řidiče připravili přehled v nejběžnějších rozměrech od 15 od 17 palců.

„Řidiči chtějí při výběru pneumatik skutečně nestranného rádce. Podle našeho průzkumu se totiž ve 45 případech ze sta rozhodují podle testů, které ale ne vždy interpretují dobře. I proto nabízíme vlastní hodnocení, složené z mnoha parametrů a zohledňující především typ řidiče,“ říká úvodem ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Řiďte se vždy podle rozměru pláště

Častou chybou je přesvědčení, že jeden dezén má ty samé vlastnosti ve všech rozměrech. Nemá. Pokud například na Octavii obujete 15“ gumy a o měsíc později 17“, měli byste okamžitě poznat rozdíl v přilnavosti, odezvě na řízení, brzdné dráze i kvalitě jízdy i při použití shodného dezénu.

Pozor si dejte především při nákupu pneumatik větších rozměrů. Ty jsou technologicky náročnější a předpokládá se, že budou čelit většímu zatížení nebo vyšším rychlostem. Zde je naprosto nevhodné vycházet z toho, jak se chová 15“ ekvivalent a spoléhat se, že podá ten samý výkon. „O důvod víc se zaměřit na prověřené značky. I když samotný výrobce už svým popisem jasně naznačuje pro jaký typ vozu nebo řidiče danou pneumatiku vyvíjel, my zákazníkům nabízíme i přehlednou tabulku. V ní každý dezén řadíme do škály od ekonomické po sportovní pneu a přidáváme hodnotící koeficient. Řidič pak sám dle uvážení svých řidičských schopností a preferencí může snadno zvolit ideální produkt,“ popisuje situaci za Pneumatiky.cz Schwangmaier

Zaměřte se na počet a hodnocení disciplín

Jak je možné, že pneumatika A v jednom testu uspěje a ve druhém propadne? Třeba proto, že v prvním testu se zkoušela jen brzdná dráha, zatímco druhý obsahuje 6 disciplín včetně valivého odporu nebo cestovního komfortu.  Proto nečtěte jen žebříček výsledků, ale vždy se podívejte i na kritéria použitá v testu.

A aby to nebylo tak jednoduché, tak často se disciplínám přisuzuje různá váha (tradičně největší podíl na výsledku má chování na mokré silnici). Rozhodně by ani nedávalo smysl, pokud by hluk byl stejně důležitý jako brždění.

Každý řidič je jiný. Stejně jako pneumatiky

Z výše uvedeného je jasné, že i kdyby jedna pneumatika vyhrála tři testy, nemusí se zavděčit všem. „Proto jsme museli nabídnout komplexnější hodnocení. Promítáme do něj výsledky testů, recenze samotných řidičů, dlouhodobé hodnocení z cenových srovnávačů, zaměření na typ jízdy a také cenu pláště nebo kvalitu značky,“ uzavírá Schwangmaier za e-shop Pneumatiky.cz.

Právě díky množství hodnotících parametrů je zaručena maximální objektivita, vedle testů tak řidiči dostali přehledného rádce výběr. Zároveň jsme připravili stručný přehled letních pneumatik, které by měly vyhovovat řidičům různého zaměření. Všechny pneumatiky se objevily v některém z renomovaných testů a k dobrému celkovému výsledku přidaly často i jeden nebo více výborných dílčích výsledků.

ÚAMK

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky