Honda vyvíjí výkonný a úsporný motor s obsahem 700 cm3 pro středně velké motocykly

Pondělí, 26. 9. 2011, 11:12 - Společnost Honda Motor Co., Ltd. ohlásila vývoj nového motocyklového motoru s vysokou hodnotou točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a se špičkovými ekologickými parametry danými nízkou spotřebou paliva. Dále společnost vyvíjí druhou generaci dvouspojkové převodovky.

Nový motor je kapalinou chlazený řadový čtyřdobý dvouválec se zdvihovým objemem 700 cm3, který je svými rozměry vhodný do motocyklů střední třídy (se zdvihovým objemem od 500 do 750 cm3), které patří v Evropě k nejoblíbenějším.  Spotřeba paliva dosahuje pouhých 3,7 l/100 km (27 km/l),*1 což je nejlepší hodnota mezi motocykly střední třídy, a představuje přibližně 40% úsporu oproti ostatním sportovním modelům ve stejné třídě.*2

Tento nový motor může být kromě šestistupňové manuální převodovky spojen také s lehkou, kompaktní dvouspojkovou převodovkou druhé generace, která se vyznačuje vynikající účinností přenosu síly.

Prvním strojem, který bude touto převodovkou vybaven, je Integra - model  vycházející z nového konceptu New Mid Concept představeného v roce 2010 na EICMA v Miláně. Další dva modely budou představeny v listopadu 2011 na výstavě EICMA.

Tento nový motocyklový motor Honda vyvinula s cílem vytvořit skupinu motocyklů, které by zapadaly do její nové koncepce a nabízely na střední třídu mimořádně nízkou spotřebu paliva při zachování vysoké hodnoty točivého momentu pro jízdu po městech i na větší vzdálenosti.

Vývoj byl zaměřen na splnění následujících požadavků:

Motor, který musí být snadno ovladatelný, musí poskytovat dostatek točivého momentu v běžném rozmezí otáček a který při sportovní jízdě nabídne příjemný pulzující pocit. Prvotřídní spotřeba paliva a ekologické parametry odpovídající středněobjemovému motoru nové generace. Lehká, kompaktní konstrukce poskytující více volnosti pro návrh šasi a dostatek prostoru.

Konstruktéři společnosti Honda analyzovali množství různých konfigurací motoru z různých pohledů a nakonec se rozhodli pro řadový dvouválec se zdvihovým objemem 700 cm3 s náklonem vpřed 62º (sklon bloku válců). Pro splnění požadavků při různých způsobech používání může být tento motor spojen s jednou ze dvou převodovek: s novou dvouspojkovou převodovkou Honda druhé generace, nebo se šestistupňovou manuální převodovkou.

Hlavní charakteristiky nového motoru

Vyšší účinnost spalování a nižší tření

Motor je vybaven řadou technologií pro snižování tření, které přispívají k nižší spotřebě paliva: Pro snížení spotřeby paliva lepším řízením procesu spalování a současně pro dosažení vyššího výkonu v nízkých a středních otáčkách byl poměr vrtání a zdvihu nastaven na 73 × 80 mm. Ke stabilitě spalování dále přispívá ideální tvar spalovací komory a optimální časování ventilů. Písty jsou opatřeny pryskyřičným povlakem a poprvé je u motocyklů použit hřídel vahadel ventilů s nízkým třením vyrobený z lehkého hliníkového materiálu.

Zážehy v nerovnoměrných intervalech a souosý primární vyvažovací hřídel

Použití nerovnoměrných intervalů zapalování a posun klikového hřídele o 270° spolu se souosým primárním vyvažovacím hřídelem umožnily vytvoření motoru s příjemným pulzujícím pocitem, u kterého se rovněž podařilo významně snížit vibrace.

Dělený sací kanál v hlavě válců, časování ventilů

Prostorové uspořádání děleného sacího kanálu uvnitř hlavy válců bylo zvoleno proto, aby pro oba válce bylo možné použít pouze jeden sací kanál. Toto řešení záměrně vytváří interference mezi procesem sání obou válců a umožňuje dosažení přesně vypočítaných změn časování spalování.

Navíc, aby bylo možné změnit časování ventilů mezi dvěma řadovými válci při použití jednoho vačkového hřídele, je motor vybaven vačkou se dvěma režimy časování sacích ventilů. Pomocí těchto opatření lze dosáhnout nepatrných změn v procesu spalování, které motoru dodávají příjemný pulsující charakter.

Systém čištění výfukových plynů

Aby bylo dosaženo co nejvyšší účinnosti čištění spalin a co nejrychlejší aktivace třícestného katalyzátoru po nastartování motoru, je katalyzátor umístěn přímo za výfukovými kanály. Při tomto uspořádání procházejí spaliny katalyzátorem v době, kdy jsou plyny ještě horké. Díky kombinaci dalších opatření, jako je například použití systému elektronicky řízeného vstřikování paliva (PGM-FI),*3 se u motoru podařilo dosáhnout úrovně emisí odpovídající přibližně polovině evropské emisní normy (Euro 3).*4 Výsledné ekologické parametry tak patří mezi světovou špičku, aniž by jakkoliv nepříznivě ovlivnily výkon a hladký chod agregátu.

Dvouspojková převodovka druhé generace

Dvouspojková převodovka pro motocykly, kterou jako první na světě vyvinula společnost Honda a která byla poprvé použita ve stroji VFR1200F, je nyní lehčí a menší - zejména díky zjednodušení hydraulických okruhů a dalším konstrukčním vylepšením. Pro každý zvolený provozní režim byl doplněn režim učení, který dokáže rozpoznat různá prostředí od městských ulic až po horské průsmyky a automaticky použije nejvhodnější způsob řazení. Ačkoliv se jedná o automatickou převodovku, nabízí dvouspojková převodovka spotřebu paliva srovnatelnou nebo lepší než manuální převodovky, a to zejména díky vynikající efektivitě přenosu hnací síly.

redakce Ostrava Online


 

« zpět do rubriky