Honda GL1800 Gold Wing, modelový rok 2018

Středa, 25. 10. 2017, 8:52 -

Honda Gold Wing byla od svého představení v podobě litrového „naháče“ v roce 1975 vždy tím nejlepším pro cestování v jedné stopě. Jedná se o motocykl, jenž se od počátku vydal vlastní cestou. Souběžně s tím, jak v průběhu desetiletí rostly jeho fyzické rozměry i zdvihový objem, si tento model získal dlouhodobou pověst bezkonkurenčního luxusu, kvality a komfortu.

Nyní se v reakci na demografickou situaci a vývoj na motocyklovém trhu vývojový tým odpovědný za budoucnost tohoto stroje rozhodl k radikální změně filozofie a opustil směr, který se dal pro další modernizaci očekávat.

GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 proto nabírá nový směr a přichází jako zcela nový stroj. Jeho základem zůstává asociativní plochý šestiválcový motor disponující lavinou točivého momentu a stále se jedná o vlajkovou loď značky Honda v segmentu cestovních motocyklů nabitou technikou, díky které mohou dva lidé cestovat v prvotřídním stylu. Přestože je menší, o mnoho lehčí a mnohem agilnější, stále zůstává ryzím „motocyklem pro jezdce“.

Díky provedeným změnám se navíc nový Gold Wing stává přitažlivějším, neboť je schopen oslovit i mladší generaci motocyklistů, kteří jeho dosavadní design přehlíželi, nebo jej dosud vůbec nezaregistrovali. Nový Gold Wing je stejně spokojený při městském dojíždění i na otevřených silnicích. Díky tomu se stává motocyklem pro všechny důvody, a ne pouze pro jeden.

Yutaka Nakanishi, vedoucí projektu GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018

„Chtěli jsme, aby si náš nový Gold Wing zachoval svůj luxus, ale aby zároveň byl ‚univerzálnějším‘ motocyklem. Takovým, který bude pro svého majitele užitečný ve městě i na cestách. A se kterým bude jízda více vzrušující, než kdykoli v minulosti. Proto jsme začali s čistým listem papíru a navrhli jsme Gold Wing menší a ostřejší. K tomu jsme přidali veškerou techniku a software, jaké si moderní jezdec může přát. Nyní, stejně jako v roce 1975, zůstává vlajkovou lodí značky Honda a my jsme velmi pyšní, že můžeme pro tak důležité jméno začít psát novou kapitolu.“

Nový Gold Wing, který bude vycházet z platformy sdílející stejný motor a podvozek, bude nabízen jako základní model GL1800 Gold Wing a dále ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem, u níž bude v nabídce také verze s DCT převodovkou a airbagem. V závislosti na variantě se oproti předcházejícímu modelu hmotnost snížila až o 48 kilogramů.

Motor a podvozek byly navrženy společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl. Rám z hliníkových profilů byl navržen tak, aby umožnil posunutí motoru směrem vpřed (neboť přední kolo se ve svislém směru pohybuje ve svislejší rovině) a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky.

Ani přes optimalizaci rozměrů neztratil nový plochý šestiválcový motor nic ze svého výkonu, točivého momentu a návykového charakteru. Nově je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou, jež nabízí 4 jízdní režimy: TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist - HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.

Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje 7 rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky jako předchozí generace.

Nový Gold Wing pro rok 2018 přináší především zcela nový pocit svobody, zejména díky velké změně v podobě ryzího potěšení z jízdy. Vylepšené výkony jsou spojeny s ještě větší úrovní pohodlí: stylová a přitom aerodynamická kapotáž odklání proudící vzduch pryč od jezdce, elektricky ovládaný štít si každý může nastavit podle svých preferencí a sedadla poskytují dostatek komfortu pro celodenní jízdu. K tomu se přidávají nové praktické funkce, jako je inteligentní klíč, Apple CarPlay či připojení pomocí technologie Bluetooth.

Velká pozornost byla u modelu Gold Wing věnována také jeho laku. Horní část kapotáže je lakována hlubšími tóny překrytými silným průhledným lakem, se kterými ladí sedadla vyrobená z prvotřídního hrubozrnného materiálu. Spodní část stroje je opatřena živými texturami, jež představují silný vizuální prvek.

K dispozici budou následující barevná provedení: GL1800 Gold Wing – matná stříbrná Matte Majestic Silver, GL1800 Gold Wing ‘Tour’ – červená Candy Ardent Red a bílá perleťová Pearl Glare White, GL1800 Gold Wing ‘Tour’ s DCT & airbagem – červená Candy Ardent Red / černá Darkness Black a černá metalíza Darkness Black.

Předcházející generace modelu Gold Wing se vyznačovala velkými rozměry i charakterem. Gold Wing se od svého předchůdce výrazně liší a nahrazuje uvolněné linie končícího modelu vybroušenějšími a atletickými prvky. Hlavní výrazy, které designéři značky Honda při vývoji nového stroje používali, byly „vytříbené tvary, napjatý styling“.

Výsledkem je unikátní silueta, v níž se komfort snoubí s dynamickými schopnostmi podvozku a motoru. To vše doplněno o tradičně prémiové slícování, zpracování a použité materiály, jež jsou pro Gold Wing typické. Nová „tvář“ je skloněna vpřed; v kombinaci s kompaktními rozměry kapotáže dodává přídi energický náboj.

Klíčová linie stroje, která sahá od přídě až na záď, zdůrazňuje odlišné funkce jeho vrchní a spodní části, a přitom dává zřetelně najevo jeho menší celkové rozměry. Centrálním prvkem je kapotáž vyznačující se ostrými a jednolitými rovnými povrchy, a jemnými aerodynamickými detaily, které poukazují na výkon, který je stroj schopný nabídnout.

Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky... vše v plné funkční kráse. Při vzájemném propojení vytvářejí jednotlivé designové prvky  prvotřídní styl, jenž je doplněn nejmodernějšími konstrukčními řešeními a špičkovou elektronikou.

Nový Gold Wing je sice menší a jeho design je „napjatější“, se silným důrazem na nové estetické řešení, avšak tým konstruktérů odpovědný za jeho vývoj měl vysoko v seznamu úkolů také komfort, řešení odvodu tepla a zejména ochranu posádky před prouděním vzduchu.

Rozměrná kapotáž předcházejícího modelu byla navržena tak, aby za sebou vytvářela kapsu klidného vzduchu; nový přístup spočívá ve vedení proudícího vzduchu kolem jezdce a spolujezdce tak, aby je příjemně ochlazoval. Nižší aerodynamický odpor také přispěl ke snížení spotřeby paliva.

Pryč je i rozměrný plexi štít. Nahradilo ho menší plexi s elektrickým ovládáním pomocí tlačítka na levé rukojeti. To poskytuje vynikající ochranu před větrem (i díky tomu, že jezdec i spolujezdec jsou mu blíže než kdykoli v minulosti), ale zároveň v případě potřeby nabízí i pocit prostoru a svobody. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy.

Jezdec a spolujezdec sedí na samostatných sedadlech, podobně jako u předcházejícího modelu – jezdec si může vychutnávat ovládání stroje, zatímco spolujezdec může relaxovat a užívat si jízdu. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb, díky němuž si může vychutnat dynamiku nového Gold Wingu a zároveň snadno dosáhne na zem.

Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar „Jewel-Eye“. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.

Také tempomat pro nový Gold Wing prošel dalším vývojem. Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je nyní zobrazena v dolní levé části ukazatele rychlosti.

Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu.

Před zahájením prací na návrhu kufrů se konstruktéři Hondy rozhodli zjistit, jakým způsobem majitelé své stroje Gold Wing využívají. Na základě provedeného průzkumu se rozhodli, že objem prostoru pro zavazadla sníží, neboť většina strojů je využívána na kratší (2–3denní) cesty, na které není potřeba tolik věcí.

Vrchní kufr u verze Tour pojme 2 integrální přilby a v kombinaci s bočními kufry nabízí celkový objem 110 litrů. K otevírání slouží tlačítko nebo inteligentní klíč. Jako volitelná výbava je k dispozici nosič na upevnění dalších zavazadel na vrchní stranu horního kufru, či exkluzivně navržené vnitřní tašky.

Objem palivové nádrže je o 4 litry menší a činí 21 litrů. Vzhledem k tomu, že je nový Gold Wing výrazně lehčí a vyznačuje se mnohem lepší aerodynamikou, je díky nižší spotřebě (5,6 litru/100 km) dojezd na nádrž stejný, jako u předchozí generace.

Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.

7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů poskytuje informace související s informačním a zábavním systémem (audiosystém a navigace) a umožňuje také nastavení systému HSTC a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné.

Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.

Na čestném místě – uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči – se nachází nový emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. S jeho pomocí lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč u sebe.

Také ovládání kufrů je jednoduché. Stačí mít inteligentní klíč u sebe a stiskem tlačítka lze boční kufry i vrchní kufr otevřít. Kufry lze navíc dočasně odemknout pomocí dálkového ovládání; stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec ihned otevřít schránky u sedadla a zadní kufr. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.

Gold Wing je nyní kompatibilní se systémem Apple CarPlay, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém iPhone, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. K dispozici je Bluetooth konektivita a systém umožňuje připojení dalších zařízení pomocí USB kabelu.

Stejně jako je nový Gold Wing lehčí a kompaktnější, také jeho výkonný audio zesilovač prošel vývojem. Lehké reproduktory jsou rozmístěny tak, aby vyhovovaly nové pozici jezdce, a vyznačují se kvalitním a čistým zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.

Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Nyní je součástí navigace i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je nyní možné i za jízdy.

Zdvojený rám nové Hondy Gold Wing vyrobený z hliníkových profilů byl navržen tak, aby se (nyní mnohem kompaktnější) motor vešel do menšího prostoru, čímž došlo k jeho posunu o 40 mm vpřed. Konstrukční tloušťka všech jeho částí byla optimalizována tak, aby byla zajištěna hladká a stabilní jízda při jakékoliv rychlosti, a to jak v úzkých městských uličkách, tak na otevřených silnicích. Rám a kyvné rameno jsou společně o 2 kg lehčí než u předchozího řešení.

Jezdec a spolujezdec nyní sedí o 36 mm více vpředu a díky dynamice zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny (a úhlu umístění těchto ramen) se zadní strana předního kola při plném stlačení odpružení posunula o 24 mm vpřed.

Další výhodou zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny je snížení smykového tření (v důsledku rázů od nerovností či ovládání řídítek), jež je typické pro standardní teleskopickou vidlici tím, jak se její komponenty uvnitř jednotlivých ramen pohybují nahoru a dolů; přední odpružení u nového modelu Gold Wing je o 30 % hladší. Ve všech spojovacích bodech systému řízení a odpružení jsou použita ložiska, která výsledné tření ještě více snižují.

Ovládání řízení – prostřednictvím zdvojených držáků vidlice – je navíc odděleno od odpružení zajišťovaného jedním tlumičem. Díky tomu je nový Gold Wing při zatáčení o 40 % hbitější a snáze ovladatelný. Řídítka s předním kolem navíc spojuje patentovaná zkřížená spojovací tyč řízení a umístění čepu řídítek spolu s jeho menší celkovou hmotou (společně s polohou řídítek) poskytuje jezdci zcela přirozený pocit.

Duální kombinovaná brzdová soustava (Dual Combined Brake System – D-CBS) optimálně rozděluje brzdnou sílu mezi přední a zadní kolo. Zatímco u předchozího modelu byl systém ABS ovládán dvěma motory, u nové verze byly oba tyto motory nahrazeny jedním menším a lehčím cirkulačním ABS modulátorem, jenž byl integrován do řídicí jednotky brzdové soustavy a umožnil snížení hmotnosti celého systému o 1,3 kg. Nový systém také umožňuje propojení s aktuálně zvoleným jízdním režimem, na základě kterého se charakteristika brzd pro vyšší bezpečnost přizpůsobí jízdní situaci. Dva 320mm přední kotouče jsou vybaveny 6pístovými třmeny, zadní 316 mm kotouč je opatřen třípístovým třmenem.

U nového modelu Gold Wing konstruktéři společnosti Honda poprvé použili nový systém Pro-Arm; dosavadní konstrukce využívala zešikmené nosné plochy a desky kyvného spoje s tloušťkou nezbytnou k zajištění potřebné tuhosti. Nové konstrukční řešení systému Pro-Arm využívá inovovanou (patentovanou) konstrukci kyvného hřídele, který je k rámu upevněn z levé strany. Z pravé strany je volný přístup pro potřeby údržby.

Tím se změnilo namáhání a síly působící na desky kyvného spoje tvořící součást rámu a konstruktéři tak získali mnohem více prostoru a mohli stroj navrhnout tak, aby byl lépe ovladatelný; nové řešení také přispívá ke stabilitě. Systém Pro-Link nabízí progresivní funkci odpružení a přispívá k vyššímu komfortu – spojovací desky byly optimalizovány a v celém řešení jsou využity kulové klouby, které eliminují zkrut.

Úroveň tlumení se nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu zvoleném jezdcem. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena dané jízdní situaci.

Také předpětí zadní pružiny je nyní elektricky nastavitelné. Jedná se spíše o intuitivní než numerický systém. Nezávisle na 4 jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec; jezdec se zavazadly; jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka.

Sklon vidlice a závlek jsou 30,5°/109 mm, rozvor kol činí 1 695 mm. Předchozí model Gold Wing vážil 413 kg (s náplněmi); hmotnost nového Gold Wingu s náplněmi činí 365 kg. Verze Gold Wing Tour váží 379 kg (s náplněmi) a verze s DCT a airbagem váží 383 kg (s náplněmi).

Jádrem předcházejícího modelu Gold Wing byl jeho plochý šestiválcový motor, který již od nízkých otáček disponoval vysokým točivým momentem, vyznačoval se charakteristickým zátahem a silně návykovými jízdními vlastnostmi.

Aby bylo možné naplnit ambice, které svou ovladatelností stanovil nový podvozek, nevyhnul se inovacím ani motor o objemu 1 833 cm3. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.

Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm (dosud 74 mm) bylo optimalizováno na zdvih s hodnotou 73 mm a rozestupy mezi osami sousedních válců se zkrátily o 9 mm; levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou nyní hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1.

Hlavy válců Unicam – u nichž jsou sací ventily ovládány vahadlem a výfukové ventily válečkovými vahadly – rovněž využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily a opustily tak řešení se zdvihátky ventilů použité u předchozího modelu.

Spalovací komory mají díky 4 ventilům nyní konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“ (namísto „vany“ běžné pro konstrukci se 2 ventily), kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem.

Tužší klikový hřídel vyrobený z oceli třídy SCM440H umožňuje předsazení čepů o -4 mm a oproti předcházející konstrukci je nový motor na délku o 33,5 mm kratší. Snímač polohy klikového hřídele (který zaznamenává otáčky motoru a polohu pístů pro potřeby elektronické řídicí jednotky a zapalování) byl přemístěn z přední strany motoru dozadu, což umožnilo zkrácení vzdálenosti mezi předním krytem a klikovým hřídelem o 7 mm.

Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky (TBW) s sebou přináší 4 jízdní režimy, které upravují charakter motoru a jeho výkon, a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).

Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.

Režim SPORT disponuje nejvyšším poměrem mezi plynem a škrticí klapkou, což je zárukou silné akcelerace spojené s tvrdším tlumením a vyšším účinkem pedálu zadní brzdy.

Režim ECON nabízí nejnižší spotřebu paliva a uvolněnou jízdu. Je charakterizován nižším poměrem přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou a standardním nastavením tlumení a brzdného účinku.

V režimu RAIN je výkon motoru potlačen s ohledu na mokré a kluzké podmínky. Poměr přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou je v tomto případě nejnižší, režim nabízí standardní rozložení brzdné síly a měkké tlumení.

Systém HSTC ve všech 4 jízdních režimech vždy umožňuje kontrolovatelnou akceleraci na kluzkém povrchu.

Jedna škrticí klapka nahradila dosavadní dvě škrticí klapky a spolu s ní byly provedeny změny průměru a tloušťky sacího potrubí, jejichž cílem bylo uspořit hmotnost. Objem sacího potrubí mezi škrticí klapkou a sacími ventily se zmenšil přibližně o 10 %, což zrychlilo proudění vzduchu a zlepšilo odezvu motoru.

Motor je na zadní straně vybaven dvěma sacími potrubími – jedním na levé a jedním na pravé straně. Tato konstrukce má za následek víření nasávaného vzduchu, a tedy účinnější využití celé plochy vzduchového filtru a snížení jeho odporu. Vnitřní tvar obou potrubí byl optimalizován s ohledem na vyrovnání sacích pulzů motoru při nízkých otáčkách, a tedy zlepšení odezvy a točivého momentu při malém otevření škrticí klapky.

Hlavní vizitkou motoru Hondy Gold Wing vždy byl jeho zvuk a pocit, který nabízí. Přestože dva nové výfuky zachovaly vnitřní konstrukci z předcházejícího modelu – zahrnující 2 vnitřní komory a rezonanční komoru – došlo kvůli úspoře hmotnosti k odstranění výplně ze skelné vaty.

Jako doplněk k hlubokému tónu motoru výfuky nyní vydávají silné dunění, aniž by však svým zvukem obtěžovaly. Průřez výfukového potrubí byl u dvou ze šesti válců snížen o 20 %, což napomohlo změně hlasitosti a hloubky zvuku.

Integrovaný startér/alternátor ISG (Integrated Starter Generator) v sobě kombinuje motor startéru a alternátor v jednom zařízení, kdy z alternátoru se při přivedení převráceného napětí stane startér.

Tlumič sloužící pro ovládání spojky přenášející hnací sílu jak ze strany ISG, tak ze strany klikového hřídele, byl změněn z viskózního (použitého u alternátoru předchozí generace) na mechanický, využívající obloukovou pružinu a pryž. Hmotnost celého systému se díky tomuto řešení snížila přibližně o 2,4 kg. Pro pohon ISG slouží kola se šikmým ozubením, což napomáhá ke snížení mechanické hlučnosti motoru.

Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a systém Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru.

Systém funguje tak, že v okruhu převodovky DCT je předem zvýšen tlak hydraulického oleje, který při nastartování motoru aktivuje spojku, čímž se zkrátí prodleva mezi otočením plynem a rozjezdem. Pro vyrovnání jakýchkoliv rázů systém TBW zajišťuje pozvolné otevření škrticí klapky po otočení plynem, a tedy hladkou akceleraci hodnou jména Gold Wing. Systém Idling Stop je možné zapnout a vypnout pomocí spínače na rukojeti.

Rozjezd do kopce u běžných motocyklů často vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je nový Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA). (v manuální i DCT verzi)

Po zastavení ve svahu dojde rychlým stiskem brzdové páčky k tomu, že modulátor systému ABS vygeneruje hydraulický tlak v zadním brzdovém třmenu. Při rozjezdu, i když je páka brzdy uvolněna, hydraulický tlak dočasně (po dobu přibližně 3 sekund) udrží brzdu sevřenou, takže jezdec se může do kopce rozjet pouze s plynem. O aktivaci systému je jezdec informován kontrolkou HSA.

Nová 6stupňová manuální převodovka oproti dosavadní 5stupňové převodovce snižuje otáčky motoru při jízdě rychlostí 100 km/h. Je vybavena tlumením mezi spojkou a hnacím převodem, čímž dochází k oddělení jednotlivých setrvačných hmot, snižuje se tak hlučnost a zlepšuje se kvalita a odolnost řazení.

Hydraulickou pomocnou spojku nahradila pomocná a kluzná spojka (s menším počtem lamel a s nižším hydraulickým třením v uvolňovacím mechanismu). Tím se o 20 % snížila síla potřebná k ovládání spojky a také se zlepšila hladkost podřazování. Kluzný mechanismus rovněž přispívá k pocitu kvality při podřazování. Mechanismus pro couvání je zcela shodný s řešením použitým u dosavadního modelu Gold Wing.

Unikátní dvouspojková převodovka Honda Dual Clutch Transmission je pro motor modelu Gold Wing přirozeným partnerem a vývoj se proto zaměřil na další zlepšení jejích základních vlastností. Jedná se o třetí, zcela novou generaci systému a o první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni, jež je určena zejména pro dálkové jízdy. Převodovka se vyznačuje mimořádně hladkým a rychlým řazením. Je přitom lehčí než 5stupňová manuální převodovka použitá u předchozího modelu.

DCT se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3., 5. a 7. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.

Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.

Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy nebo kývání stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce.

U nižších rychlostních stupňů převodovky DCT u modelu Gold Wing jsou si převodové poměry blíže, což snižuje rázy při řazení, zatímco u vyšších stupňů jsou převodové poměry dále od sebe a napomáhají tak snížení otáček motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké.

Hluk a rázy při řazení byly při vývoji třetí generace převodovky DCT odstraněny. Tlumicí pryžové bloky na obou koncích vidlicového vodítka a hlavního ramene výrazně snižují jakékoliv rázové zvuky spojené se změnami rychlostních stupňů.

Mezi spojku a hnací hřídel byl umístěn pružinový tlumič, který pohlcuje točivý moment a snižuje tak hlučnost i rázy vyplývající z kontaktu mezi spojkou a hlavním hnacím hřídelem během přeřazování.  

DCT převodovka u nové Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.

Hlavní hřídel je tvořen dvěma trubkami, přičemž vnější hlavní hřídel, jenž je spojen se sudými rychlostními stupni, je s vnitřním hřídelem propojen řetězem prostřednictvím převodů na předlohovém hřídeli. V tomto konstrukčním řešení hraje vnější hlavní hřídel roli hřídele zpětného chodu, což umožnilo vytvoření lehkého a kompaktního mechanismu pro zpětný chod bez nutnosti přidávat pro tento účel samostatný hřídel.

Pro Režim chůze jsou využity obě spojky systému DCT – spojka č. 1 umožňuje pohyb vzad, zatímco spojka č. 2 umožňuje pohyb vpřed. Tímto způsobem je pohyb vpřed a vzad rychlostí chůze možný pouze pomocí spojek, bez nutnosti řazení. Systém elektronicky řízené škrticí klapky neustále ovládá sevření spojek pro zachování určitých otáček motoru, čímž je zajištěna ovladatelnost a pocit bezpečí v mnoha různých situacích. 

4 jízdní režimy jsou propojeny s převodovkou DCT. Všechny režimy sdílejí stejný charakter motoru, výkon a nastavení odpružení s manuálním modelem, navíc však disponují dodatečnými parametry pro ovládání převodovky DCT. Režim TOUR využívá standardní nastavení pro hladkou aktivaci spojek v režimu AT a k řazení využívá celé rozmezí otáček. Režim SPORT je charakterizován rychlejší funkcí spojek, přičemž k řazení dochází ve středních a vyšších otáčkách.

Režim ECON se vyznačuje hladkou funkcí spojek, standardním řazením a udržuje motor v nižších a středních otáčkách. Režim RAIN také využívá hladkou funkci spojek a udržuje motor v nízkých a středních otáčkách, přičemž řazení je v režimu AT pomalejší.

4. Technické parametry

 MOTOR

 

Typ

Kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec

Zdvihový objem

1 833 cm3

Počet ventilů na válec

4

Vrtání x zdvih

73 mm x 73 mm

Kompresní poměr

10,5:1

Maximální výkon

93 kW / 5500 ot./min.

Max. točivý moment

170 Nm / 4500 ot./min.

Olejová náplň

4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT)

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Průměr škrticí klapky

50 mm

Vzduchový filtr

Viskózní; papírová filtrační vložka

Objem palivové nádrže

21,1 litru

Spotřeba paliva

5,6 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startování

Integrovaný startér/alternátor

Kapacita baterie

12 V/20 AH

Výkon alternátoru

12 V/120A

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

(MAN) Hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka

(DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje

Typ převodovky

6stupňová MAN (včetně rychloběhu. Plus elektrická zpátečka)

DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou

Primární redukce

1,795 (79/44)

Převodové poměry

(DCT) 1.: 2,167    2.: 1,696    3.: 1,304                   4.: 1,038    5.: 0,821     6.: 0,667     7.: 0,522 Zpátečka: 1,190

(MAN) 1.: 2,200      2.: 1,417    3.: 1,036                         4.: 0,821     5.: 0,667 6.: 0,522

Koncová redukce

Na straně motoru 0,972

Na straně kola 2,615

Stálý převod

Zapouzdřený hřídel

RÁM

 

Typ

Hliníkový, litý, zdvojený

PODVOZEK

 

Rozměry (DxŠxV)

Gold Wing

D: 2475 mm

Š: 925 mm

V: 1340 mm

 

Gold Wing ‘Tour’

D: 2575 mm

Š: DCT 905 mm / MAN 925 mm

V: 1430 mm

 

Rozvor kol

1695 mm

Úhel přední vidlice

30,5°

Závlek

109 mm

Poloměr otáčení

3,4 m

Výška sedla

745 mm

Světlá výška

130 mm

Pohotovostní hmotnost

Gold Wing: 365 kg

 

Gold Wing ‘Tour’:  MAN 379 kg / DCT 383 kg

 

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

Se dvěma příčnými rameny

Typ vzadu

Pro Link

KOLA

 

Typ vpředu

130/70R 18

Typ vzadu

200/55R 16

Velikost ráfku Přední

18 x MT3,5

Velikost ráfku Zadní

16 x MT6,0

BRZDY

 

Systém Typ

Elektronicky řízený kombinovaný systém ABS

Typ vpředu

320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu

Typ vzadu

316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu

CO2 emise:

Gold Wing a Gold Wing ‘Tour’ MT verze:128 g/km

Gold Wing ‘Tour’ s DCT a airbagem: 131 g/km

** uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.

redakce Ostrava Online

 

 

 

« zpět do rubriky