Případ ve Francii ukazuje, že jediný znalec-technik z regionu Val-de-Marnes , který má po ověření v servisu povolit návrat vozidla po bouračce na silnice, zfalšoval výsledky ve 1 024 případech. Schválil k provozu vozy, které se na silnice neměly vrátit. Proč je na místě o francouzské situaci mluvit v Čechách? Protože i v ČR se připravuje zavedení podobného systému. Tudíž je na místě nalézt nejvhodnější řešení.
Podle odborníků ÚAMK se ukazuje, že je na místě jasně definovat to, co může snížit bezpečnost nebo přímo ohrozit majitele vozidla opraveného po havárii. Zdaleka se totiž nejedná jen například o správné srovnání rámu vozidla na rovnací stolici, seřízení geometrie, brzd a podobně. Velmi zásadní je třeba funkčnost bezpečnostních prvků, kterými bylo vozidlo před nehodou vybaveno. Poté, co jsou například zaslepeny otvory po aktivovaných bezpečnostních nafukovacích vacích, už vůz nemůže odpovídat požadavkům na vysokou bezpečnost. Podobně je tomu v případě vyřazení poškozeného aktivního tempomatu, systému krizového brždění, natáčení světel a vůbec záměn jednoho typu světlometů za levnějšími, ale méně výkonné. Tím vším mohou „rychloopravny“ zásadně snížit skutečnou cenu vozu, ale prodat ho dále zákazníkovi, jako by byl tím vším vybaven a byl tedy podle moderních měřítek bezpečný.
ÚAMK je názoru, že je čas zabývat se s dostatečným předstihem, před schvalováním případné nové úpravy, tímto tématem.
ÚAMK
redakce Ostrava Online