Pokud navážeme na titulek, pak asi každého napadne, že rada bude znít – jezte hodně mrkev. Jistě souhlasíte, že je to hodně chabá pomoc. Řešením jsou moderní technologie.
Celkem 81 procent dotazovaných řidičů z několika evropských zemí se obává řízení v noci, u žen je to dokonce 87 procent. Více než polovina dotazovaných uvádí, že je špatná viditelnost v noci stresuje, a více než třetina se obává dopravní nehody. Přibližně každý pátý respondent přiznal strach z noční srážky chodce. Obava není neoprávněná. Podle statistik v roce 2014 tvořili více než pětinu všech evropských obětí dopravních nehod chodci, přičemž bezmála polovina z nich zahynula při nehodách po setmění.
Jak jsme uvedli, řešením rozhodně není v pojídání mrkve, ale nových technologiích. Ford uvádí takovou, která v noci dokáže rozpoznat chodce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na počáteční varování.
Při vývoji zdokonaleného systému detekce chodců pracovali odborníci Fordu často v noci. Inženýři posílali prototypům do jízdní dráhy figuríny v životní velikosti a posléze testovali nový systém i v rušných ulicích Paříže nebo Amsterodamu.
Systém detekce chodců zpracovává informace z radaru umístěného v předním nárazníku a kamery za čelním oknem. Porovnává zjištěné objekty s uloženou databází „tvarů chodců“. Díky tomu rozezná člověka od stromu nebo dopravní značky. Širokoúhlá kamera pořídí více než 30 snímků za sekundu.
Pokud systém zaznamená hrozbu střetu s chodcem, nejprve upozorní řidiče zvukovým a obrazovým výstražným znamením. V případě, že řidič nereaguje, začne vůz automaticky brzdit. Během letošního roku uvede Ford tuto technologii na trh v nové generaci Fiesty.
ÚAMK
redakce Ostrava Online