BMW, automatizovaná jízda

Pátek, 7. 10. 2011, 7:33 - Vize automobilu, který jezdí zcela sám, je cílem pro zvýšení nejen komfortu, ale také bezpečnosti. BMW Group je v tomto ohledu velmi aktivní a již nyní jsou vývojové prototypy v rámci projektu BMW ConnectedDrive schopné zcela samostatné jízdy po dálnici. Testovací prototypy bez zásahu řidiče ujely již více než 5000 kilometrů. Spolu s automatizovanou jízdou však přicházejí ještě další systémy, které mají k sériové výrobě blíže. Také ony zvyšují komfort obsluhy i úroveň bezpečnosti.

Předpokladem je mnoho různých typů čidel.
Aby byl automobil schopen samostatně automatizovat jízdu, je nejdůležitější, aby měl k tomu dostatek informací, a následně aby z nich dokázal přesně odvodit jízdní situaci. Samotné výkonné členy, tedy obsluha brzd, plynového pedálu nebo volantu, již nejsou ničím novým a mnoho z nich je již nyní v sériové výrobě (například aktivní řízení či adaptivní tempomat ACC s funkcí Stop&Go).

Vývojové prototypy projektu automatické jízdy jsou vybaveny mnoha senzory, z nichž mnohé lze ve vozech BMW nalézt již nyní. Jedná se například o čelní kameru snímající situaci před vozem (nyní slouží pro asistent dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek či systém upozorňující na nebezpečné překážky), o radar již zmiňovaného adaptivního tempomatu nebo o ultrazvuková čidla v zadním nárazníku systému monitoringu mrtvého úhlu zpětných zrcátek. Automobil je však doplněn rovněž laserovými čidly monitorujícími prostor před a za vozem (do vzdálenosti zhruba 150 m), stejně tak jako po stranách automobilu (asi 20 m). Nechybějí ani doplňkové ultrazvukové senzory na bocích.

Významným zdrojem informací je také GPS navigace se schopností extrémně přesného určení pozice a její zanesení do mapových podkladů. Určení pozice je tak přesné, že dokáže rozpoznat konkrétní jízdní pruh.

Samočinně objede Nordschleife, v nouzové situaci dokáže na dálnici automaticky zastavit a pomůže při jízdě v zúžení.
Společnost BMW na automatizaci svých vozů prostřednictvím různých asistenčních systémů pracuje již mnoho let. Jeden z vývojových projektů se označuje BMW TrackTrainer a v současnosti se již aktivně používá v kurzech výcviku řidičů BMW Drivers Training. Díky přesné lokalizaci a znalosti daného okruhu systém dokáže řidiči symboly na Head-Up displeji poradit s ideální stopou, případně automobil po ní zcela automaticky vést. 21. října 2009 tento systém dokázal zcela bez zásahu řidiče projet Severní smyčku okruhu Nürburgring a 25. května 2011 to samé předvedl na známém americkém okruhu Laguna Seca.

Další aktivní systém, který dokáže samočinně převzít moc nad ovládáním vozu, vznikl z iniciativy SmartSenior, jež byla spuštěna v Německu v roce 2009. Vývojový prototyp BMW dokáže například po rozpoznání náhlé srdeční příhody, která řidiči znemožní ovládání vozu, automobil s využitím mnoha čidel hlídajících jeho okolí samočinně zastavit při okraji dálnice. Automobil je schopen bezpečně za tímto účelem přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého.

Další z aktivních systémů ve vývojových prototypech dokáže řidiči pomoci například při jízdě v zúžených jízdních pruzích. Čidla monitorující prostor podél vozidla dokáží řidiči hlídat a na Head-Up displeji zobrazovat vzdálenost kamionu či betonového hrazení od boků vozu. V případě nutnosti systém mírnými zásahy do řízení dokáže automobil udržet uprostřed daného jízdního pruhu. Zařízení je funkční do rychlosti 130 km/h. Tento systém dokáže řidiči taktéž sdělit, zda se do například tzv. dvoumetrového pruhu mezi kamión a svodidla vejde či nikoliv.

Kompilací vzniká plně automatický automobil – zatím jen na dálnicích.
Jeden z prototypů BMW řady 5 na dálnicích v okolí Mnichova absolvoval bez zásahu řidiče již více než 5000 kilometrů v běžném provozu. Po aktivaci automatického režimu je vývojový vůz schopen samočinně ovládat plynový i brzdový pedál a současně také zvládne bezpečné předjíždění pomalejších vozidel. Automobil si nyní umí poradit také s automobily, které opouštějí dálnici, nebo se na ni chystají napojit. Dokáže jim bezpečně udělat místo například přejetím do vedlejšího jízdního pruhu, když to situace dovolí. Systém pracuje do rychlosti 130 km/h a samozřejmě samočinně respektuje dopravní značení v podobě rychlostních limitů nebo třeba zákazu předjíždění.

Přestože systém automatické jízdy je schopen pracovat samočinně, vždy je podle stávající právní úpravy za jeho provoz odpovědný řidič. Ten také může do chování automobilu kdykoliv zasáhnout. Dalším krokem ve vývoji systému automatické jízdy bude zvládání dálničních křižovatek, stejně tak jako jízdy v zúženích vyvolaných prací na silnici.

První vlaštovka už v roce 2013 v BMW i3.
Již v roce 2013 BMW představí první krok na cestě k plně automatickému automobilu. Model BMW i3 poháněný elektromotorem bude vybaven asistentem pro jízdu v kolonách, který dokáže do rychlosti 40 km/h samočinně regulovat rychlost, stejně tak jako pohyby volantu, a tedy i směr jízdy. Novinkou bude též plně automatický parkovací asistent nebo již z nové generace BMW řady 1 známý kamerový systém, upozorňující řidiče na nebezpečí nárazu do překážky.

redakce Ostrava Online

 

asistent řízení
asistent řízení
automatická jízda
automatická jízda
tracktrainer
tracktrainer
vývojový prototyp
vývojový prototyp
 

« zpět do rubriky