Ostrava: Nová éra bezkontaktního placení v dopravě

Středa, 29. 6. 2016, 10:49 - OSTRAVA - Dopravní podnik Ostrava a.s. ve spolupráci s Visa Europe, Koordinátorem ODIS, ČSOB, XT-Card a společností Mikroelektronika představují průlomový způsob placení jízdného v prostředcích MHD v Ostravě bezkontaktní bankovní kartou bez tištění papírové jízdenky. Jedná se o historicky první odbavovací systém tohoto typu v České republice a druhý v Evropě.

Od 30. června budou mít cestující ostravské hromadné dopravy možnost uhradit jízdné bezkontaktní platební kartou bez tištění papírové jízdenky. Vozidla DPO jsou nově vybavena terminály, které akceptují bezkontaktní platby. Jedná se o kompletní řešení pro celé město – bezkontaktními terminály jsou osazena všechna vozidla DPO, u každých dveří je alespoň jeden terminál. Celkem je nainstalováno přes 2 000 terminálů, které budou k dopravním kartám ODISka akceptovat i bankovní karty. Pro cestující to znamená dvě velké výhody – nemusí mít u sebe připravené drobné na jízdenku a dokonce ani nemusí předem zjišťovat, jakou cenu jízdného mají uhradit, aby se dostali tam, kam potřebují.

Při nástupu cestující pouze přiloží kartu k terminálu, pořídí si tak elektronickou jízdenku a dál už se může spolehnout na inteligentní systém, který zvolí optimální jízdné. Pokud jízda trvá méně než 10 minut a cestující nehodlá přestupovat, při výstupu z vozidla znovu přiloží kartu a zaeviduje se mu nepřestupní jízdenka. Pokud v jízdě pokračuje déle nebo přestoupí na jiný spoj, zaeviduje se mu jízdenka přestupní. Při přestupu na jinou linku stačí pouze znovu přiložit platební kartu k terminálu.

„Vždy jsme chtěli, aby měli ostravští cestující co nejlepší podmínky k cestování. Nyní jsme tomu opět o krok blíže díky projektu, který se inspiroval evropskou metropolí Londýnem. Cestující budou mít možnost využívat nejmodernější technologie ve všech prostředcích městské hromadné dopravy a cestování se díky této novince významně usnadní a zpřehlední,“ říká Roman Kadlučka, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a.s.

 „Možnost platby bezkontaktní cestou za pomoci platební karty, která úplně eliminuje papírové jízdenky, je v současnosti největší technologickou inovací v městské hromadné dopravě. Tím, že se navíc jedná o úplně první projekt svého druhu v kontinentální Evropě, je přínos tohoto projektu pro cestující a české technologické prostředí opravdu markantní. Jsme velmi rádi, že jsme se na jeho realizaci mohli podílet a doufáme, že se stane průkopnickým projektem pro další česká města,“ uvedl František Jungr, manažer regionálního rozvoje Visa Europe.

Vždy nejlevnější varianta

Inteligentní systém umí vyhodnocovat a propočítávat jízdné tak, aby cestující vždy zaplatil pro něj tu nejlepší kombinaci jízdenek. Pokud se například stane, že si cestující zakoupí nepřestupní jízdenku, ale pak se rozhodne pokračovat v jízdě nebo přestoupit na jiný spoj, nezaplatí dvakrát nepřestupní tarif, ale pouze jeden přestupní – systém totiž vyhodnotí jízdné podle skutečných časů přiložení či času přestupu. A když cestující jezdí po městě celý den, nemusí propočítávat a řešit vůbec nic - pokud by součet denních plateb za jízdné měl překročit cenu 24hodinové jízdenky, systém naúčtuje pouze její cenu.

 „Ostravský způsob úhrady jízdného je v České republice zcela unikátní v tom, že je plně automatický. Cestující nemusí v žádné fázi nákupu jízdného cokoli mačkat, volit mezi tarify, ani schovávat papírovou jízdenku či stvrzenku. Proto věřím, že námi předložené řešení, v němž jsme zúročili zkušenosti z předcházejících projektů po celé ČR, obyvatelé Ostravy respektive celého Moravskoslezského kraje ocení,“ zmínil Martin Rejzl, předseda představenstva společnosti XT-Card.

„Motem naší společnosti jsou systémy pro snadnější život a nový systém v Ostravě toto motto naplňuje beze zbytku. Nový systém propojuje bankovní a dopravní svět v jeden celek, kde hlavní roli hraje cestující,“ říká Vladimír Vojáček, generální ředitel společnosti Mikroelektronika.

Údaje v bezpečí, bez nutnosti zadávat PIN

Nový způsob placení jízdného je kromě pohodlí také bezpečný. Všechny terminály v ostravské MHD dodržují standardy kartových společností a rovněž bezpečnostní standard PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), což jsou mezinárodní pravidla definující podmínky nakládání s údaji z platebních karet. Těmito mezinárodními pravidly se řídí veškeré organizace, které zpracovávají data z platebních karet a kartových transakcí.

„Moderní bankovní služby jsou založeny na inteligentních technologiích. Jsme rádi, že tento projekt usnadní cestování nejen lidem, kteří v Ostravě žijí, ale i těm, kteří do města přijíždějí pracovně či jako turisté. Platby bezkontaktní kartou jsou v České republice velmi oblíbené a jejich využití v hromadné dopravě má velký potenciál,“ uvedl Jakub Klečka, manažer Rozvoje obchodu s třetími stranami ČSOB.

„Tento projekt je součástí a první realizovanou etapou celokrajského projektu, jehož cílem je rozšíření možnosti úhrady jízdného prostřednictvím bankovní karty ve všech vozidlech na všech linkách zapojených do IDS Moravskoslezského kraje ODIS, a to jako alternativa k dopravní kartě ODISka,“ shrnuje Aleš Stejskal,  jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Ta projekt zastřešuje jako krajský organizátor veřejné dopravy, který prostřednictvím smluvních partnerů (XT-Card a ČSOB) zajišťuje všechny operace nezbytné pro funkci systému u všech dopravců v celém kraji.

Celý systém tvoří v podstatě tři části:

      I.            validátory (čtečky karet), které společně s jejich softwarem dodala společnost Mikroelektronika,

     II.            Dopravní back-office, který transakce bankovními kartami zpracovává (naprogramovaný firmou XT-Card),

    III.            provázaný s Clearingovým centrem Moravskoslezského kraje, který pro Koordinátora ODIS rovněž vyvinula XT-Card.

Tato provázanost je důležitá pro rozúčtování (rozdělení) tržeb, které v dohledné době umožní platby bankovními kartami také u dalších dopravců v rámci ODIS (DPO je prvním z těchto dopravců). Nejde tedy o jednoúčelový systém, ale o komplexní řešení, které bude postupně zavedeno v celém Moravskoslezském kraji.

Nyní je v 613 vozidlech Dopravního podniku Ostrava instalováno 2139 odbavovacích terminálů řady VEGA CVB25. Systém využívá 615 modemů s GSM komunikací a softwarové vybavení (Back-office) pro správu a komunikaci odbavovacího systému včetně přípravy a zpracování dat. Tyto terminály jsou využívány od roku 2015 pro odbavení bezkontaktní kartou „ODISka“ a nyní jsou schopny rovněž akceptovat bezkontaktní bankovní karty standardu EMV. Ostravský způsob úhrady jízdného je tak v České republice zcela unikátní a v rámci Evropy po Londýně druhým úspěšně realizovaným. V ostatních odbavovacích systémech v ČR, kde lze platit bankovní kartou, si cestující navolí na dotykové obrazovce požadovaný tarif a po přiložení karty mu terminál vytiskne jízdní doklad včetně informace, jaká částka mu bude odečtena z jeho účtu. U nového ostravského řešení papírová část transakce odpadá.

Platba kartou v praxi funguje tak, že validátor zaznamená přiložení karty a nejdříve vyhodnotí, zda se karta nenachází na tzv. blacklistu*. Poté je informace o přiložení karty odeslána z validátoru prostřednictvím ČSOB do vydavatelské banky. Ta provede autentizaci karty, a poté je informace o schválení platby odeslána do Dopravního back-office.

*Systém v pravidelných intervalech stahuje a ukládá tzv. blacklist - seznam karet, u kterých se po přiložení k validátoru zjistí, že nemají dostatečnou hotovost nebo byly vydavatelem blokovány. Kartami na tomto seznamu nelze transakci provést.

Dopravní back-office, který je v provozu 24 hodin denně, přijímá všechny informace o přiložení karet a provádí jejich zpracování, rozpoznává, zda se jednalo o přestupní nebo nepřestupní jízdenku a na základě těchto informací stanovuje pro cestujícího nejvýhodnější cenu jízdného. A právě toto, tzv. autocapping, je další „kontinentální“ premiérou. Obdobně je počítáno jízdné v Evropě pouze v Londýně. Pokud cestující například zakoupil během tzv. dopravního dne (tedy od 03:00do 02:29 hod. následujícího dne) bankovní kartou jízdenky v ceně přesahující cenu Denní jízdenky, bude mu započtena pouze cena Denní jízdenky. Odpadá tak starost s volbou správné jízdenky, což nejvíce ocení zejména návštěvníci. Na závěr zpracování dat vytváří Dopravní back-office platební příkazy pro jednotlivé karty, které jsou zasílány do banky.  Z banky pak obdrží informaci o realizaci těchto platebních příkazů, takže má i zpětně o svých jízdách dokonalý přehled.

Pro držitele karet vytvořil XT-Card v rámci systému webové rozhraní, které umožňuje držiteli karty prohlížet jednotlivé transakce a podívat se, z jakých položek se skládá zúčtovaná částka za každý den, případně zkontrolovat, zda částka na výpisu z účtu odpovídá provedeným jízdám. Při designu webových stránek byl opět kladen důraz na uživatelskou jednoduchost a přehlednost zobrazovaných informací.

Pro přístup do webového rozhraní se musí držitel karty zaregistrovat, k registraci postačí e-mail, který slouží jako login uživatele a bankovní karta. Držitel karty provede při registraci fiktivní platbu jedné koruny, která mu ale nebude účtována, tato fiktivní platba se provádí z důvodu ověření platnosti karty. K jednomu e-mailovému účtu je pak možno přiřadit více karet. Pomocí webového rozhraní může držitel karty také zažádat (maximálně jednou denně) o odstranění karty z blacklistu, pokud důvody umístnění na blacklist pominuly. Žádost je vyřízena on-line, takže držitel karty ihned vidí výsledek, zda kartu bylo možné z blacklistu odstranit či nikoliv. Zároveň je pro případ, že tak neučiní sám uživatel, nastavena na 4. a 14. den v měsíci rutina pro automatické odstraňování karet z blacklistu v případech, kdy důvod umístění již pominul.

Rovněž pokud cestující potřebuje daňový doklad, může si ho ke každé elektronické jízdence vytisknout právě z webového rozhraní. Přes webové rozhraní Dopravního back-office je možné podat reklamaci, aniž by držitel karty musel kamkoliv chodit. Stačí vybrat ze seznamu transakcí tu, kterou chce reklamovat, zadat důvody reklamace a kliknout na tlačítko „Odeslat reklamaci“.

Webové rozhraní je pouze doplňkovou, volitelnou službou a platby kartou jím nejsou nijak ovlivněny nebo na něj vázány. Platit kartou lze tedy samozřejmě i bez registrace v tomto rozhraní. Při kontrole revizorem jsou validátory přepnuty do módu přepravní kontroly. Cestující, který se prokáže bankovní kartou, může být revizorem vyzván k opětovnému přiložení karty k validátoru. V tomto módu se po přiložení karty zobrazí seznam evidovaných přiložení této karty. Revizor také může být vybaven přenosným kontrolním zařízením, na které si, po vstupu do vozidla, nahraje z libovolného validátoru, pomocí NFC komunikace, seznam všech přiložení ve vozidle a kontrola pak může proběhnout přiložením bankovní karty ke čtečce kontrolního zařízení přepravního revizora.

Nový dopravní systém je samozřejmě navržen s ohledem na informační bezpečnost a ochranu osobních údajů. Komunikace s bankou je šifrovaná, samotný Dopravní back-office nesbírá, nezpracovává a neuchovává žádné osobní údaje, a ani při registraci nejsou žádné osobní údaje zadávány. Nikde není vedeno jméno uživatele ani celé číslo jeho bankovní karty. Systém nepracuje s úplným číslem bankovní karty, ale s jeho zašifrovanou podobou, tzv. tokenem, k jehož dešifraci vlastní klíč banka, takže ani správce Dopravního back-office neví, jaká čísla bankovních karet se v systému pohybují. Dopravní back-office má k dispozici pouze prvních 6 a poslední 4 číslice z čísla karty, které se využívají například při řešení reklamací.

Cestujícím informace o novince poskytne Dopravní infocentrum ODIS, Poděbradova 2, Ostrava – Moravská Ostrava (zastávka Karolina).

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky