Kolejový absorbér pohlcuje vlhkost, nečistoty i hluk

Pondělí, 18. 9. 2017, 14:24 - OSTRAVA - Pilotní projekt moderní, zelené a tišší tramvajové tratě na Frýdlantských mostech směrem k zastávce Karolina, který stál 5,5 milionu bez DPH byl předán do 10 měsíčního zkušebního provozu. O tomto řešení hovořil na dnešní tiskové konferenci náměstek primátora Ostravy Lukáš Semerák.

Do stávající koleje nejvytíženější tramvajové trati v Ostravě byly aplikovány takzvané kolejové absorbéry - zcela nová a unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací z kolejových vozidel. Vyrobeny jsou pouze z recyklovaných materiálů z automobilního průmyslu. A to z recyklované pryže ze starých pneumatik a z recyklovaných syntetických a technických textilií používaných v autech. Tyto bezodpadové výrobky naplňují kritéria uzavřené ekonomiky a využívají dosud nezpracovávaný technologický a průmyslový syntetický odpad. 

Na povrchu kolejových absorbérů je rostlina - rozchodník, která má velmi dobré absorpční vlastnosti a umožňuje odpařování vody v městském prostoru. Dochází tím ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů.

„Z měření, které jsme nechali provést před realizací díla a při jeho předání, vyplývá, že položením kolejového absorbéru bylo dosaženo snížení hluku v rozmezí od 3,5 do 9 decibelů, řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Měření proběhla standardní metodikou, měřením hladiny zvukové expozice jednotlivých projíždějících tramvají, a to v jednom měřeném profilu ve vzdálenosti 7,5 metru od osy koleje ve výšce 1,2 metru nad kolejnicí.

„Pokud se technologie osvědčí, máme vytipovaná další místa, kam chceme kolejový absorbér ve městě položit, v obvodu Ostrava-Jih by to byl například tramvajový úsek v blízkosti kina Luna. Zvažujeme i další místa v místech se silnou bytovou zástavbou,“ řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Technologii odhlučnění koleje, která zmírní vibrace a ozelení danou lokalitu, je možné aplikovat jak do stávajících tramvajových tratí, tak při návrhu a stavbě nových moderních dopravních staveb.

Po vyhodnocení půlročního zkušebního provozu by mohla být stejná technologie položena i v jiných částech města, především v hustě zabydlených oblastech.

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky