Česká obchodní inspekce provedla v období od 1. července do 30. září tohoto roku celkem 16 kontrol, při kterých kontrolovala podmínky nabídky a prodeje výrobků a služeb v rámci předváděcích prodejních akcí.
Vedle odhalování používání nekalých obchodních praktik, včetně praktik agresívních, byla věnována zvýšená pozornost plnění oznamovací povinnosti, kterou prodejcům od ledna 2014 ukládá novela zákona o ochraně spotřebitele. Z celkového počtu 16 provedených kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů při 2 kontrolách ( 12,5%).
Z podání spotřebitelů vyplývá, že šmejdi se přesouvají na internet. Rovněž dochází k nárůstu podání stížností na nabídku zboží po telefonu.
Za předváděcí akce nabylo v období od 1. července do 30. září právní moci celkem 12 pokut ve výši celkem 3 925 000 korun.
Nejvyšší souhrnná pokuta 1 650 000 byla uložena společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE. Druhá nejvyšší pokuta ve výši 750 000 Kč společnosti ARROCHAR s.r.o., třetí souhrnná pokuta ve výši 600 000 Kč společnosti TRI SOLAR s.r.o.
Nejčastěji tyto firmy porušily povinnost oznámit konání akce a zákaz přijetí finanční částky za zboží před uplynutím 7 dnů od uzavření smlouvy. V těchto případech došlo k převzetí finanční částky za výrobek přímo na předváděcí akci, a to zákon zakazuje.
redakce Ostrava Online