Kalendárium historických událostí města Ostravy

staré ASO
staré ASO
Sobota, 16. 4. 2016, 7:45 - OSTRAVA - Ke dni 18. 4. 1979 je datováno usnesení vlády České socialistické republiky (ČSR) č. 116/1979, kterým se ukládalo vytvářet v Ostravě postupné podmínky pro realizaci tramvajové rychlodráhy. Generálním projektantem byl ustanoven Metroprojekt Praha. Rychlodráha měla být provozována na samostatném tělese, zcela odděleném od ostatních druhů dopravy, s nástupem a výstupem osob v úrovni podlahy vozu. Předpokládaly se dvě páteřní linky, spojující Porubu s Hranečníkem a Přívoz se Zábřehem a Výškovicemi, s křížením v centru města. Vzdálenost mezi krajními body obou tras měla rychlá tramvaj zdolat maximálně za 20 minut. Vzhledem k předpokládaným vysokým nákladům a také razantním zásahům do zástavby historického centra, které by si rychlodráha vyžádala, bylo od tohoto záměru po roce 1989 upuštěno.

V neděli 19. 4. 1959 se na novém stadionu na Bazalech konalo první ligové utkání mezi Baníkem Ostrava a Spartakem Ústí nad Labem. Stadion nebyl v té době ještě zcela dokončen; zatímco hrací plocha byla „v bezvadném stavu“, divácké ochozy a tribuny nikoli, takže k dispozici byla jen místa k stání a v předvečer zápasu se ještě všude horečně pracovalo. Křest stadionu dopadl pro Ostravu neslavně. Počasí bylo studené, větrné, deštivé a Baník navíc svou premiéru na novém hřišti nezvládl a se Severočechy prohrál 2:3. I když Ostravští se hrou příliš nevyznamenali, podíl na této porážce údajně nesl i rozhodčí, jehož výkon byl podle soudobého komentáře v tisku jedním z nejslabších. Například „špatně rozeznával přestupky a často je kvalifikoval opačně“ a domácím neuznal regulérní branku. Baník si přesto v prvním poločase udržel vedení 2:1, po změně stran však Ústí z přímého volného kopu vyrovnalo a v 82. minutě zápasu po faulu domácích proměnilo penaltu ve vítězný gól.


Ve středu 20. 4. 1938 kolem deváté hodiny večer vypukl požár v obchodním domě ASO na rohu dnešní třídy Sokolské a ulice 28. října. V objektu předtím probíhaly několik měsíců stavební práce na přístavbě dalších dvou podlaží, avšak provoz byl omezen jen minimálně, takže celá budova byla plná nejrůznějšího zboží. Oheň záhy dosáhl takové intenzity, že byly ohroženy nejen sousední budovy, ale i blízké Masarykovo náměstí. U požáru zasahovalo patnáct hasičských sborů z Moravské Ostravy a blízkého okolí, obchodní dům byl přesto zcela zničen. Firma Ander a syn zanedlouho zahájila stavbu nové moderní budovy podle projektu architekta Bohumíra Čermáka, která byla dokončena a otevřena v prosinci 1939.

redakce Ostrava Online

 

« zpět do rubriky