Miláček svede diváky ostravského Divadla Petra Bezruče

Miláček
Miláček
Středa, 14. 3. 2018, 13:54 -

Bezruči připravují premiéru divadelní adaptace slavného a provokativního románu Guy de Maupassanta Miláček. V titulní roli svůdníka Georgese Duroy se představí Vojtěch Říha. Inscenace v režii Michala Skočovského bude mít premiéru v pátek 16. března v Divadle Petra Bezruče. Hlavním hrdinou inscenace Miláček je Georges Duroy – bezcharakterní muž, který pomocí intrik a zneužívání žen stoupá po společenském žebříčku. Z chudého vojáka se tak rázem stává jeden z nejmocnějších a nejbohatších lidí v Paříži. Příběh muže toužícího po kariéře je především svědectvím o době, která už pevná morální pravidla, slušnost a ohleduplnost nepovažuje za důležitá. Proč jde Georges Duroy přes mrtvoly? Protože může. No prostě miláček!

Současnou interpretaci klasického díla uvedou Bezruči v režii mladého režiséra Michala Skočovského. „Při uvažování nad inscenací Miláčka jsme se s režisérem bavili o žánrech středověké morality a frašky říznutými trochou grotesky. Pochopitelně jsme se nemohli ani pokusit převést na jeviště celý příběh v jeho složitosti, chtě nechtě jsme museli redukovat jak některé linky příběhu, tak i některé – byť v románu zásadní a velmi působivé – situace a samozřejmě i postavy. Postavy se pro nás v rámci tohoto žánru stávají spíše určitými typy zapadajícími do rámce oné morality. Celý příběh je režírován Georgesem Duroy, on je divákovi průvodcem i komentátorem. Klíčový pro nás přitom byl motiv smrti, který se Maupassantovým románem nenápadně, ale velmi intenzivně vine. Je to zřetelný kontrapunkt ke světu přepychu, zhýralosti a nudy z nadbytku. Maupassant modeluje ironický obraz vysoké společnosti, v níž je jedinec definován kariérním úspěchem, politickou mocí a majetkem, a občas přitom na čtenáře pomrkává a připomíná okřídlené ,memento mori´. Právě napětí mezi bezbřehým užíváním si života a jeho konečností bylo pro uvažování nad naší inscenací klíčové,“ přibližuje pojetí klasického románu u Bezručů dramaturgyně Kateřina Menclerová.

Titulní postavu miláčka žen Georgese Duroy ztvární Vojtěch Říha. Pro hlavního hrdinu příběhu jsou klíčovým tématem ženy – samy se mu vrhají k nohám: „Georges si je vědom svých předností i slabin a dokáže toho využít. Jeho vztah k lidem a konkrétně k ženám je hrůzostrašný a jen těžko lze hledat nějaké kladné stránky. Je to ale bezesporu zajímavá figura a baví mě sledovat, kam až je schopný zajít,“ říká představitel titulní role Vojtěch Říha a dodává: „Není náhoda, že se tato inscenace na našich jevištích objevuje celkem často. Myslím, že když se dneska půjdeme podívat do parlamentu nebo senátu, určitě tam najdeme nějakého Miláčka. Tedy osobu, která se vyšplhala do vyšších pater ne úplně čestným způsobem. Akorát dneska se k tomu používají trochu jiné zbraně. Miláček na to šel přes ženy, ale v současné době si třeba stačí koupit noviny... a tím nemyslím v trafice.“ V dalších rolích se objeví Pavla Gajdošíková, Kateřina Krejčí, Markéta Haroková, Markéta Matulová, Milan Cimerák, Dušan Urban a Lukáš Melník.

Inscenátoři vycházeli z překladu Dany Melanové. Maupassantův román dramatizovala Kateřina Menclerová, dramaturgyně inscenace, s Michalem Skočovským, který hru režíroval. Kostýmy navrhla Lucie Šperlová. Autorem scény je Tom Ciller. Pod hudbou k inscenaci je podepsán hudebník Ivan Acher, pro kterého je to v letošní sezóně již druhá spolupráce s Divadlem Petra Bezruče v řadě, hudbu složil i k inscenaci Maryša. 

Guy de Maupassant zaznamenal první velký úspěch v roce 1880 s povídkou Kulička. V následujícím desetiletí vydal naprostou většinu svých děl, z nichž nejznámější je patrně právě román Miláček vydaný v roce 1885. Bohatý a extrémními zážitky naplněný osobní život se stal Maupassantovi materiálem pro jeho rozsáhlé dílo. V jeho románech, povídkách, básních i črtách lze proto snadno nalézt odraz skutečných lidí a událostí. Nejinak je tomu i u románu Miláček. Maupassant ostatně rád sám prohlašoval: „Miláček jsem já!“

« zpět do rubriky