Sestavili jsme deset dopravních hříchů, které motoristé páchají, aniž by si mnohdy uvědomovali, že jde o přestupky s možnými následky. Tím myslíme jak možné havárie, tak postihy-pokuty. Možná, že jste na některá pravidla jen pozapomněli, a tak vám je nyní odborníci ÚAMK připomenou.
Parkování v požární zóně
Žádný oheň široko daleko, nikde přece nehoří. Takže jaképak váhání – zaparkujeme například v prostoru před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobná prostranství, stejně označená mohou být ovšem za objekty jako jsou školy a další. Nikomu zdánlivě ani tam nepřekážíte, „jen“ případnému požárnímu vozidlu, které z požární zbrojnice nemůže vyjet, u školy zase nemůže zaparkovat u přívodu vody a podobně. Po pravdě, takovéto nevhodné parkování vypadá jako trivialita, ale ve skutečnosti jde o velké ohrožení majetku a osob v případě požáru. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 eur a ztráty jednoho bodu. Nemluvě o tom, že i v Čechách v takovémto případě hrozí odtažení vozidla a s tím spojené výdaje a pokuta.
Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“
Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu nebo změně směru, či odbočování nepoužívají směrová světla. Přitom je to povinnost. V lepším případě, jestliže auto změní směr bez „blinkru“, jde jen o nečekaný manévr, v horším řidič porušující předpisy přinutí jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii. Za změnu směru bez směrovky hrozí řidiči pokuta například v Německu 10 euro. Mnohem dražší je to, pokud dojde k nehodě, nemluvě o postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění.
Zip: Příliš brzy, příliš pozdě
Ten obrázek se v Čechách stále opakuje prakticky v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém „zipu“. Jedni z pruhu, který končí a spojuje s průběžným, se snaží dostat co nejdříve, druzí naopak na poslední chvíli s nutností brždění a zpomalování vlastního i průběžného jízdního pruhu. To je samozřejmě špatně. Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do toho průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí až pokuta. Stejně tak v případě omezení a ohrožení jiného účastníka. A to počínaje částkou 2 000 Kč.
Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkou
Za podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhové svítilny. Prosím, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně totiž platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů. Přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 km/h. V Německu je za porušení předpisu stanovena pokuta 20 euro.
Stopka: Zastavit? A proč?
Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. Ať už na hlavní silnici, na níž z vedlejší silnice vjíždíte, něco vidíte, nebo se vám zdá, že je cesta volná. Příkaz k zastavení je třeba brát doslovně. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení tohoto dopravního značení. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta. V Německu je to 10 euro a u nás až 2500 Kč a 4 body k tomu.
Můžete? Neplaťte?
Pro českého motoristu to stále není samozřejmost, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání v daném místě. Naopak v Rakousku, Německu a ostatních zemích zcela běžná záležitost. Pokud si motorista myslí, že bez kotouče může parkovat na místě bez omezení, vyvede ho z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi 10 a 30 euro.
Na parkovišti, jako na silnici
Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací? Jak se vám zlíbí? I tací motoristé existují, nicméně v případě havárie policie posuzuje chování každého podle toho, jaké by bylo obvyklé chování na veřejné komunikaci. Tedy držme se toho, že pravidla platí všude stejná a vyhneme se všichni možným vážným problémům, „ťukancům“ a podobně. Navíc je tu varování, na západ od nás, například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici. Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.
“Netrestat“ ty pomalejší
Potřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří podle některých nedostatečně rychle nezareagovali – nevyrazili na zelené, nezařadili se po předjíždění a podobně, je absurdní a trestné. Za ten nejmenší „trest“ bezohlední řidiči považují troubení na toho pomalého. Odborníci ÚAMK žádají - prosíme, netrubte! Vězte, že klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev něčí horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho v řadě zemí jako například v Rumunsku, Itálii a dalších za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.
Jízda i bez potkávacího světla
Jak nemístné „šetření“, tak zapomnětlivost, nebo technická závada v případě jízdy bez zapnutých potkávacích světel, může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také na místě vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy – ano. U nás vám hrozí pokuta až 2000 Kč a v Německu 60 Euro.
Diskotéka v autě?
Váš oblíbený song si „vychutnáte“ jen na maximální hlasitost své audio soustavy? Nebo naopak se sluchátky na uších? V obou případech je za takový poslech hudby stanovena například v Německu pokuta 10 Euro.
Takže rada expertů ÚAMK na závěr – i zdánlivě malé přestupky jsou stále porušením dopravních předpisů a tedy postižitelné. Hlavně ale, i těchto 10 „malých“ přestupků může být důvodem velké havárie.
ÚAMK
redakce Ostrava Online