Čtyři rady ÚAMK pro tuhou zimu

Čtyři rady ÚAMK pro tuhou zimu
Čtyři rady ÚAMK pro tuhou zimu
Úterý, 27. 2. 2018, 15:26 -

Zřejmě nejsilnější letošní mrazy nám ukázaly, jak jsou naše vozy „choulostivé“. Na co je tedy třeba pamatovat, a na co především myslet, když rtuť teploměru spadne hluboko dolů? Čtyři základní rady nabízejí odborníci ÚAMK.

Zamrzlé dveře

Je to zdánlivě ta nejbanálnější překážka, kterou nám zima může postavit do cesty. Stejně jako přimrznuté přední a zadní stěrače ke sklu. Co s tím? V okamžik, kdy už se toto stalo, rozhodně nesáhnout po konvici s horkou vodou. Rapidní změna teplot okna, pryžového těsnění nebo gumičky stěrače může způsobit jen škodu. Proto začínáme použitím rozmrazovačů ve spreji, který si přineseme z domova. Zamčený třeba v zavazadelníku zamrzlého auta nám nepomůže. Rozhodně nechválíme ani přístup, kdy už se do auta dostaneme a poté necháme na volnoběh běžet motor, aby se okna rozmrazila „zevnitř“. Obtěžujeme tím své okolí – hlukem i zvýšenou mírou výfukových zplodin. Za což nám hrozí pokuta od 2000 Kč jak u nás, tak podstatně vyšší v Německu, Rakousku a dalších zemích. Jak všem starostem se zamrznutím předejít? Silikonovým nebo jiným olejem, kterým postříkáme těsnění například před očekávanými nočními mrazy. Přimrznutým stěračům se pak vyhneme jejich podložením třeba běžným kartonem.

Nestartující auto

Akumulátoru, pokud je v dobré kondici a dostatečně nabitý, nevadí běžné mrazy kolem - 20 stupňů Celsia, ale vydrží i více než dvojnásobně nízkou teplotu. Něco zcela jiného je ale jen částečně nabitá automobilová baterie. Ta už při teplotě kolem bodu mrazu nabídne jen 65 % své maximální kapacity. Stejnou hodnotu poskytne plně nabitý akumulátor při - 25 stupních Celsia.

Co za situace, kdy nenastartujeme?

Předně nepokoušíme se nastartovat až do úplného vybití baterie. Tak ničemu nepomůže. U moderních automobilů se systémem vstřikování se rozhodně nezkoušejme nastartovat roztlačování nebo roztahování, nemluvě o vozech s automatickou převodovkou. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a pomoci souseda či ochotného motoristy. Při použití pamatujeme že červený kabel s hodnotou plus jde na „plus“, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu v motorovém prostoru na kovový díl třeba karoserie. Ukostříme ho. Jinak hrozí, že baterii nenávratně poškodíme. Před zimním cestováním je rozhodně na místě akumulátor nechat zkontrolovat, případně nechat dobít, koupit nový.

Nemrznoucí směs mrzne

Kdo to nezažil neví, jak nebezpečná je situace, když jedete po silnici a vzhledem k nutnosti ostřikovat čelní okno, máte každou chvíli před sebou jen zamrzlé šmouhy. Na vině není ani tak nemrznoucí směs. Samozřejmě je rozdíl v rychlosti odpařování těch směsí, které používají methanol. Odpařuje se rychleji a tomu odpovídá výsledek. Nicméně to podstatné je kupovat nemrznoucí směs odolnou minimálně do - 20 až - 30 stupňů Celsia. Proč? Je rozdíl mezi vnější teplotou a tak zvanou efektivní teplotou při jízdě vozu například po dálnici. Výsledkem je, že pokud je na teploměru - 5 stupňů Celsia, tak zvaná efektivní teplota na čelním okně vozu při dálniční rychlosti může dosahovat až - 20 stupňů Celsia. V případě, že je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, může nastat problém. Proto odborníci ÚAMK radí – kupovat kvalitní výrobky (raději na bázi ethanolu) a do nižších teplot, než jaké jsou obvyklé.

Podtlak v pneumatikách

Může se to zdát jako maličkost, ale vězme, že tlak v pláštích vozu, který je v garáži natlakován, po vyjetí na mráz může zásadně klesnout. Příklad: v garáži je + 20 venku - 20 stupňů Celsia, pak tlak klesne až o 0,5 baru. Výsledek, naložený vůz připravený k jízdě na zimní lyžování bude „plavat“. Takže jednoduchá rada – vzít danou situaci v potaz s tím, že se na fakt vyššího zatížení a nižších teplot připravíme před jízdou nebo zastavíme na první čerpací stanici a gumy dofoukneme.

Zkrátka zima vyžaduje od nás motoristů, abychom mysleli na to, že mráz zatěžuje nás, ale i náš automobil.

« zpět do rubriky