Chyby řidičů u nosičů jízdních kol u nás i v zahraničí

Pondělí, 19. 6. 2017, 13:02 - Letní doba přeje sportům, jako je jízda na kole, windsurfing a dalším, které se neobejdou bez sportovního náčiní. A nikoliv právě skladného. Nezbývá tedy nic jiného, než je umístit na auto a vyrazit za letními radovánkami. Tak jednoduché to ale není. Jaký vybrat nosič? Na střechu, na páté dveře či víko zavazadelníku, nebo na tažné zařízení? Stačí jen to? Co předpisy v zahraničí?

Test nosičů jízdních kol

Začněme samotnými nosiči kol. Švýcarský automotoklub TCS ověřil, a podle celé řady kritérii seřadil od nejlepšího po nejhorší celkem 12 nosičů. Bral v potaz cenu, jednoduchost sestavení a upnutí kola, jejich bezpečnost, zajištění proti krádeži, stejně jako to, jak se chová náklad při jízdě. Tedy například vyhýbacím manévru, brždění a podobně. Výsledek byl jednoznačný. Na prvních čtyřech místech jsou zařízení určená na tažné zařízení. Od Thule jsou to: Easy Fold a Velo Space, dále Fischer Pro Line a Unitec Alu Atlas Evolution. Nižší hodnocení obdržela převážně zařízení určená na páté dveře a automotoklub TCS nedoporučil trojici na víko zavazadelníku: Eckla Porty, Hollywood Racks F1B a Menabo Main.

Další možností je převoz kol na nosiči na střeše. Jejich nevýhodou je jak fakt, že je nutné zvedat poměrně těžká kola, tak i to, že se částečně mění těžiště automobilu. Ten se chová trochu jinak, není si tak jistý při ostřejších manévrech. Což vyžaduje jiný styl jízdy. Nemluvě o faktu, že kola na střeše především od rychlosti 110 km/h zásadně zvyšují spotřebu vozidla až o více než 2 litry na 100 km.

Po domácku dělané registrační značky neplatí!

Při převozu kol je na místě pamatovat i na dodržování předpisů v zahraničí. V řadě zemí, stejně jako v ČR, tak i ve Francii a dalších nesmí být koly překryta registrační značka vozu. Když k tomu dojde, musí být vůz vybaven doplňkovým nosičem pro třetí registrační značku, včetně osvětlení a odrazek. Například možnost získat třetí registrační značku na registru vozidel je v ČR dána od 1. ledna 2016 a stojí 600 Kč. Pokud se pokusíte si podomácku vyrobit takovou značku, hrozí vám pokuta od 5 000 Kč.

Výstražná deska v Itálii!

Dalším dosti zmiňovaným prvkem označení nosiče jízdních kol je výstražná deska o rozměrech 50 x 50 cm. Tato výstražná deska je u osobního vozidla povinná pouze v Itálii. Na internetu se však množí fáma o nutnosti v Rakousku. Ano, v Rakousku je povinná, ale jen pro karavan.

Jízdní kola uvnitř vozu a časté pokuty z Rakouska.

Opominout není na místě ani možnost převážet kola uvnitř vozu. Jak v ČR, tak především v Rakousku nebo Německu i dalších zemích musíme pamatovat na povinnost dostatečně upevnit převážený náklad. Jinak hrozí pokuta v řádu několika set euro a v případě Rakouska i dokonce až 5000 Eur. V posledních měsících počet pokut za špatně připevněná jízdní kola z Rakouska roste a na telefonní lince 1230 musí radit lidem, jak tuto pokutu zaplatit nebo jak bezpečně převážet kola v rámci EU.

Převoz kol tedy není až tak prostou záležitostí jak se zdá. Má svá pravidla, vyvolává povinnost dodržování specifických předpisů a mohou přijít i následné postihy. Tak se všech problémů vyvarujme a užijme si jak jízdu autem, tak i na jízdních kolech.

ÚAMK

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky