Blíží se zákaz kouření v autě?

Neděle, 23. 4. 2017, 19:39 - V nejedné ze zemí Evropské unie se už rozhodli – kouřit by měl jen výfuk, ale nikdo jiný. Takže v Irsku je zakázáno kouřit nejen ve služebním voze, ale i v tom, kde je přítomen pasažér mladší 18. let. Podobně přísně je posuzováno kouření v Řecku, Velké Británii i dalších zemích. No a přísně by chtěli postupovat také v Německu. Každopádně debata na toto téma už začala doutnat…

Problematiku musí řešit hned několik institucí: ministerstvo dopravy a zdravotnictví, stejně jako komisař federální vlády pro otázky drogových a dalších závislostí.

Začněme důvody, proč považují němečtí experti za nezbytné zakázat kouření v autě ze zdravotního hlediska, zvláště s ohledem na zdraví dětí. Je jednoznačným faktem, že i při otevřeném okně je v autě při kouření, byť jen jednou osobou, adekvátní tomu jako sedět v zakouřené hospodě. Tak vysoká je koncentrace škodlivých látek v interiéru automobilu.Škody na zdraví jsou přitom zásadně vyšší u dětí, už proto, že děti dýchají rychleji než dospělí, a tudíž absorbují více škodlivých a látek, které mají prokazatelně škodlivé následky.

Jak konstatovala Marlene Mortlerová, komisařka federální vlády pro oblast drogových závislostí: „Tabákový kouř může v uzavřeném prostoru vozu způsobuje masivní zdravotní následky."

Naopak mnozí politici argumentují, s odkazem na osobní svobody, že nelze lidi takto omezovat. Na to je jednoduchá odpověď: zákaz používání mobilního telefonu při řízení je také akceptována veřejností. A to proto, že tato činnost prokazatelně snižuje pozornost řidičů a ohrožuje všechny ve vozidle. Při kouření za volantem tomu není jinak. Vytahování cigaret z krabičky, jejich zapalování, odklepávání popela, to všechno odvádí pozornost od řízení. Následky pak mohou znamenat havárii a zdravotní následky pro všechny ve voze. Jenže už samotné kouření, i bez případné havárie, je samo o sobě škodlivé zdraví, o tom přece nikdo nepochybuje. Proč tedy nezakázat kouření, stejně jako telefonování?

Německé orgány ale rozhodně nechtějí rozhodovat o takovém kroku bez znalosti názorů samotných řidičů. Proto byla uspořádána mezi německými řidiči rozsáhlá anketa. Její výsledky jsou jednoznačné – 87 % motoristů hlasovalo pro zákaz kouření v autech s ohledem na ochranu zdraví dětí.

Některé evropské země jsou již o krok dál. Kdo ve Velké Británii bude od 1. října 2015 v autě, kde jsou i děti, kouřit, zaplatí pokutu ve výši 70 eur.Ještě přísnější jsou v Irsku, jak jsme už uvedli, nebo Řecku. V poslední jmenované zemi již od roku 2010 platí, že za kouření v automobilech v přítomnosti dětí hrozí pokuta dokonce 1500 eur.Podobně i Francie a Itálie plánují protikuřácké předpisy.

Pokud budeme hledat další příklad, pak lze hovořit například o Argentině. Ve jejím druhém největším městě Crodóba, je zakázáno kouřit i v soukromém automobilu, a to pod hrozbou pokuty ve výši zhruba 800 korun, ovšem za opakované přistižení policií při tomto přestupku se uvažuje i o odejmutí řidičského oprávnění až na dobu 3 měsíců.

Dodejme, že je zjevné, že „tažení“ proti kuřákům bude pokračovat. Už nyní se ozývají i v EU hlasy, že kouření v autech je na místě zcela zakázat. Není vůbec důvod, proč tuto debatu neotevřít. Dopravní experti ÚAMK například odhadují, že při zapalování cigarety řidič odvádí zrak od řízení na podobně dlouhou dobu jako při psaní SMS, což prodlužuje reakční dobu natolik, že při městské rychlosti 50 km/h se vzdálenost, na které je řidič schopen zareagovat, prodlužuje až o 15 metrů. O případných následcích například v blízkosti přechodů pro chodce, škol nebo nákupních středisek není třeba vůbec mluvit. Podle odborníků je stejně nebezpečné kouření při jízdě po dálnici. Pro zapálení cigarety je podle měření nutných minimálně pěti sekund a do prvního potažení z cigarety to může být až 10 sekund. Dohromady je nutných sedm pohybů. Při dálniční rychlosti to představuje ujetou vzdálenost i 70 metrů.

Takže není divu, že podobnou diskusi už otevřeli i v Německu. Podle posledního průzkumu, kterého se zúčastnilo 23 990 respondentů, o úplném zákazu kouření v autech je zatím přesvědčeno 31 %. Jsou jednoznačně názoru, že je to bezpečnější i zdravější. Zbytek buď není rozhodnut nebo to považuje za osobní věc každého. V každém případě, téma je otevřeno…

ÚAMK

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky