Automobilky a jejich dodavatele brzdí nedostatek ubytovacích kapacit

Úterý, 21. 2. 2017, 12:30 -

Nedostatek kvalifikované, a dokonce i nekvalifikované pracovní síly nutí české i slovenské firmy ve stále větší míře hledat zaměstnance i mimo regiony, v nichž působí. Tato situace je nejvyhrocenější v průmyslových aglomeracích Čech, Moravy i Slovenska, kde mají zastoupení největší tahouni ekonomiky – firmy z automobilového a strojírenského průmyslu. Vedle nedostatku lidí se ale tyto firmy potýkají i s překážkou v podobě chybějících kvalitních ubytovacích kapacit pro pracovníky dojíždějící ze vzdálenějších okresů nebo ze zahraničí.

„Především automobilky, ale i jejich subdodavatelé, jsou koncentrovaní na poměrně malém území. To přináší bohužel i nevýhody. Pro tyto firmy je obtížné zajistit výrobu lokálními lidskými zdroji, a jsou nuceni oslovovat pracovníky z nejrůznějších částí země,“ vysvětluje Adrian Suchánek, personální ředitel pracovní a personální agentury Wincott People, která přiděluje hlavně kvalifikované i nekvalifikované manuální pracovníky do pěti set firem v ČR a SR.

Obrovská absorpční schopnost automobilek a jejich subdodavatelů, pokud jde o pracovní sílu, je patrná ve všech regionech, v nichž tyto firmy působí. Například v okolí Mladé Boleslavi, kde hraje prim největší česká automobilka Škoda Auto, není možné sehnat v okruhu 50 km dostatek vhodných pracovníků. Proto je třeba svážet zaměstnance nejen do Mladé Boleslavi, ale i do Kvasin v královéhradeckém kraji. Podobně chybí lidé v celém Liberecku, kde působí navázané subdodavatelské firmy.

Obdobné je to i na Kolínsku, kde zase vytváří poptávku po pracovnících automobilka TPCA, z jejíchž linek sjíždějí automobily Toyota, Peugeot a Citroen, i na Ostravsku, kde jsou další velké automobilky Hyundai a Kia. V plzeňském regionu působí i mnohé německé subdodavatelské firmy, které těží z logistické propojenosti této lokality na Německo.

Srovnatelná je i situace na sousedním Slovensku. Například v Žilině, kde je na malém území soustředěná automobilka KIA a její subdodavatelé, nejsou v širokém okolí vhodní volní pracovníci. V Bratislavě a jejím okolí zase působí německý Volkswagen, a nezaměstnanost je zde ve skutečnosti záporná, protože počet dojíždějících pracovníků převyšuje počet lidí, kteří jsou v tomto regionu bez práce. Východ Slovenska sice žádnou automobilku nemá, ale i v tomto regionu působí subdodavatelé ze segmentu automotive. Nejsilnější jsou z tohoto pohledu Košice a Prešov. Zde je situace o něco lepší než na západu země. V samotných metropolích je sice lidí akutní nedostatek, ale firmy si dokáží pomoci jejich svozem z nedalekých regionů s vysokou mírou nezaměstnanosti.

Situaci s ubytováním komplikuje fakt, že automobilky i jejich dodavatelé často budovali svoje provozy na „zelené louce“. Tedy v oblastech, kde neexistovaly žádné ubytovací kapacity a s nimi spojená infrastruktura.   

Výsledkem je, že nedostatek ubytovacích kapacit začíná firmy vážně omezovat při náboru nových pracovníků. „Při absenci státem podporovaného nájemního bydlení se tak zvyšuje tlak na samotné podniky, aby ubytování a dopravu zaměstnanců řešily ve vlastní režii. V dnešní době nedostatku pracovníků na to už nemohou rezignovat,“ upozorňuje Adrian Suchánek.

Situace se do budoucna v tomto směru stává stále kritičtější. Když firmy lidí potřebují, nemají dojíždějící pracovníky kde ubytovat. Velmi napínavá je například situace na Rychnovsku, kde Škoda Auto a její dodavatelé prakticky vstřebali veškeré místní zdroje pracovní síly. Chybějící pracovníky tak musejí „lanařit“ odjinud. Jenže pro ně chybí kvalitní ubytovací kapacity. Obdobná situace panuje i v okolí slovenské Nitry, kde plánuje už v příštím roce spuštění výroby britský Jaguar Land Rover.

 „Abychom této situaci dokázali v rámci našeho servisu jít naproti, máme k dispozici 50 kvalitních ubytoven, strategicky umístěných v rámci celé ČR i SR, a tuto síť dále rozšiřujeme. Společným standardem těchto ubytoven je sociální zařízení, lednice a televizor přímo na 2-3lůžkovém pokoji, vybavená kuchyňka na patře, nepřetržitá ostraha, každodenní úklid, a také bezplatné parkování a Wi-Fi v celém objektu. Toto ubytování nabízíme našim pracovníkům se slevou 15 - 25 % z ceníkové ceny. Při dlouhodobém ubytování se cena pohybuje v řádu 120 – 130 Kč za osobu a noc. To je hluboko pod alternativami v podobě pronájmu bytu nebo dlouhodobého ubytování v penzionu, které stojí kolem 380 Kč za noc. Z našich zkušeností víme, že právě výhodné a kvalitní ubytování – a to i pro partnerské páry –  je zejména pro manuální pracovníky žádaným nepeněžním benefitem, který může rozhodnout při volbě zaměstnavatele," doplňuje Adrian Suchánek.

redakce Ostrava Online

« zpět do rubriky